Är tuggbehov en myt?

Sv: Är tuggbehov en myt?

Jag har funderat fram och tillbaka på det här med hönät. Jag har fått för mig att det kan ske läskiga olyckor om de fastnar i näten. Samtidigt är det nog en klar fördel att ha dessa hönät om man har en häst som glufsar i sig lite för fort. För att minimera risken att de ska fastna i näten så sätter man väl dom långt upp, men är det verkligen naturligt för hästar att inte äta på marken "hela tiden"?

Jag upptäckte för ett par veckor sen, att jag som lade in 4.5 kg hösilage på kvällen, fick mocka ut 2.5 kg hösilage på em, som var nedtrampat i bädden och att damen magrade ur... Så nu får hon natthösilaget i väl upphängt hönät och inte ett hösilagestrå, går till spillo.

Frukost och em hö ges än så länge på golvet. Men jag får se, om det blir hönät på morgonen med. För det går "fortare" att äta för henne med hönätet och det blir gärna morgonhö kvar, om det inte är stallägaren som morgonfodrat, pga att övriga hästar äter fortare än min dam och när de hamrar för att få gå ut, ger sig min vita dams franska nerver till känna och då blir hon också mer intresserad av att gå ut, än att äta.

Så det finns säkert både för- och nackdelar med hönät. Jag har alltid varit inne på den idén att jag vill att det ska ätas så naturligt som möjligt och bete vore naturligast från marken ju. Men så har jag tänkt efter, när jag tittat på hur min dam gör i hagen. Hon står nämligen också gärna och äter från träd och buskar. Då tänker man efter lite i hästens utveckling... den var från början bladätare... och var växer blad? Jo på träd och buskar och i vilken höjd är träd och buskar...

Så, summa summarum, får man nog anpassa fodringsrutinerna efter hästen. Hästar är individer och inte något som man sköter ur en instruktionshandbok, som när man har bil. Där det finns specifika handböcker för saab, volvo, opel och ford. Det finns inte instruktionshandböcket efter halvblod, fullblod, varmblodig travhäst, shetlandsponny och islandshäst.

Sorry, för långt inlägg. Men jag kom i mitt esse, när jag hade funderat en stund och jag hoppas att ni förstår andemeningen... :D

Innehåller inte halm mycket energi? Har hört att man inte ska ge "tjockisar" halm som kompliment för tuggbehovet för att det innehåller mycket energi.. Hm, jag har mycket att lära ;)

Om halm innehöll mer protein och energi än hö/silage så skulle man knappast fodra med annat än halm eller hur?
man ger ju isåfall halm ISTÄLLET för delar av givan hö/silage, det är ju just det som är det fina i kråksången: dvs tugg och tarmfunktionen blir tillfredställd men inte till bekostnad av samma energirika diet som om hela givan hade bestått av ett fullvärdigt grovfoder hö/silage istället.

Om halm innehöll mer protein och energi än hö/silage så skulle man knappast fodra med annat än halm eller hur?
man ger ju isåfall halm ISTÄLLET för delar av givan hö/silage, det är ju just det som är det fina i kråksången: dvs tugg och tarmfunktionen blir tillfredställd men inte till bekostnad av samma energirika diet som om hela givan hade bestått av ett fullvärdigt grovfoder hö/silage istället.

Men då får man stödfodra med lite proteionrikt kraftfoder, eller? :) Om det ska bli en lagom kvot tänkte jag.

Jag märkte idag att hästen min åt upp sitt em-hö (2kg) på 30 minuter.. Inte alls bra kan jag tänka. Om vi säger att han får 10kg/dygn som han ungefär bör äta av detta hö så får han ju bara 5 timmars tuggtid! Det kanske vore en idé även för mig att använda mig av hönät. Jag har alltid tänkt att det är en onaturlig ställning för hästen att äta iom att man måste sätta det så högt upp för att undvika skador, men för din funkar det bra? Kan ju absolut vara värt att överväga. Som sagt, de går ju och plockar lite i träd och buskar också så tja.. Hur högt/lågt bör det placeras?

Han låter väldigt okompetent, jag skulle inte lyssna på ett ord nån säger om det är sånt som kommer ur munnen på dom :/

Min matglada häst går ihop med en ponny, som inte har mat som sitt största intresse i livet, i en stor grushage med vindskydd. :love:

De har två foderhäckar av trä i hagen. I dem sätter vi fast ett finmaskigt hönät med 6-7kg hö per häck. De har alltså 12-14 kg hö i hagen.

De släpps ut vid kl 06:00 och tas in mellan kl 18-19. Oftast finns det lite hö kvar i båda näten.

Inne får min häst 5,5 kg hö + ca 1 kg havrehalm fördelat på två givor på kvällen.

Hästen är inte lika matfixerad som förr, eftersom det finns mat helatiden. Hon har en känslig mage som blivit MYCKET stabilare i.o.m att hon inte hetsäter, utan blir "tvingad" till mindre tuggor och mycket längre ättid pga näten.

Så har vi gjort för att komma runt "lunchnings" problemet, eftersom ingen har möjlihet att fodra dem mitt på dagen.

Och nej, min häst är varken tjock eller bukig.

Senast ändrad:

Låter ju underbart. En foderhäck med hönät i alltså, det kankse kan gå att tillverka!

delvis kl

Det här kan ju gott och väl vara mycket dum fråga från min sida men då får jag skylla på att det är sent och jag är trött. :D Förlängs verkligen tuggtiden bara för att ättiden förlängs? Jag tänker såhär; Hästen tar en stor tugga av sitt hö som ligger på marken, tuggar en stund och tar sedan en till tugga. När man kommer till hönät: Hästen tar en liten tugga och tuggar en liten stund innan den sväljer och går på nästa tugga. Jag förstår att det tar längre tid att pilla ut allt från nätet men tuggar de verkligen längre bara för att de äter ur hönät? Alltså - tuggar de medan de väntar på att de lyckas pilla ut lite mer hö eller tuggar de lika fort, sväljer, och väntar några sekunder innan de får tag på nästa hötuss? Förlängs verkligen tuggtiden då?

Jag tycker din häst ser fin ut i hullet :)

Att hästen fastnar i hönät är inte så stor risk om man sätter fast det ordentligt.
Sen tycker jag personligen inte att man ska ha hönät hela tiden, men att ha det som komplement tycker jag är bra om man har en glupsk häst eller en häst som inte äter.
Min förra häst fick ha det i början eftersom hon bara sprang runt i boxen = smutsigt foder som hon vägrade äta.
Samma om den äter för fort, kan man sätta en del av fodret i hönät så de förlänger tuggtiden lite.
Och ja, tuggtiden förlängs, så länge inte hästen stressäter, för då kommer den stå och gnaga hela tiden oavsett hönät eller inte.
Tiden förlängs inte särskilt mkt om de stressar i sig maten.

Det finns ju "foderkrubbor" man kan sätta in i boxarna också om det är pga spillet som hästen inte äter.
Många hästar vägrar ju äta foder som är kringspritt i boxen, eftersom det är "smutsigt".

Låter ju underbart. En foderhäck med hönät i alltså, det kankse kan gå att tillverka!

delvis kl

Det här kan ju gott och väl vara mycket dum fråga från min sida men då får jag skylla på att det är sent och jag är trött. :D Förlängs verkligen tuggtiden bara för att ättiden förlängs? Jag tänker såhär; Hästen tar en stor tugga av sitt hö som ligger på marken, tuggar en stund och tar sedan en till tugga. När man kommer till hönät: Hästen tar en liten tugga och tuggar en liten stund innan den sväljer och går på nästa tugga. Jag förstår att det tar längre tid att pilla ut allt från nätet men tuggar de verkligen längre bara för att de äter ur hönät? Alltså - tuggar de medan de väntar på att de lyckas pilla ut lite mer hö eller tuggar de lika fort, sväljer, och väntar några sekunder innan de får tag på nästa hötuss? Förlängs verkligen tuggtiden då?
Precis så tänkte jag också, men så var det någon klok person som sade... När hästen äter hö direkt från marken så får den ju tag i en större mängd foder på en gång vilket förkortar ättiden. Det torde ju också innebära att hästen tuggar färre gånger eftersom den får tag i mer mat på en gång = maten slut fortare. Jag tänkte först att hästen skulle bli frustrerad av att inte kunna ta stora tuggor, men efter en del funderande så är hönätsätning (eller motsvarande) mer likt betning egentligen. Det finns massor av tips på grovfoderbegränsare här, både med bilder och förklaringar. sök på lunchfodring eller foderbegränsning mm så får du fram en hel del.

Kvoten är väl det mest relativa, denkan man ju inte stirra sig blind på det viktiga är väl energi och protein värdena i sig själva. Min kommentar kom sig ju av att ngn trodde att fodra med halminnebar en massa extra energi - det beror väl på vad grovfodret innehåller och man kan dra ner på höet.

Senast ändrad:

Jag vet inte hur viktigt just själva tuggandet är egentligen. Det är det kanske. Men däremot så tror jag att det är viktigt att de har ngt att stoppa i sig under en stor del av dygnet så att de inte står lång tid utan mat. Halm innehåller bara tomma kalorier men kan ibland vara bra för att minska energiinnehållet och ändå ge tillräckligt med grovfoder. Jag ger halm till mina lättfödda ponnyer men möter upp det med proteinrika foder. Det bästa är ju nästan om halmen inte är jättegod utan varar ett tag.

Kvot räknar jag inte med. Det är inte intressant om man har en lättfödd ponny utan det gäller att få ihop protein och torrsubstans tll minsta möjliga energi"kostnad". Min lättfödda ponny får ibland en kvot på 8-10.

Tuggbehov ja, men inte svullande av massa hö 24 timmar om dygnet. Det ger uppsvullna magar tycker jag.
Vildhästen åt näringsrik kost endast under sommarmånaderna, överig tid knaprade den i sig bark, skrapade fram gammalt gräs under snön, etc.
Så ja, hästen har tuggbehov men inte så som det tolkas i sverige. "Hukar mig".

Och det är där man måste göra skillnad på raser. skilja mellan Tex fjording som släpptes lösa i skogen , dock var detta i Norge som ju faktiskt har mildare klimat, och fullblod...
I Sverige har vi välknappt haft vildhästar. Gotlandsruss är väl den ponny som överlevt under samma förhållanden i Sverige som fjordingar....

Men att anpassa foder efter arbete är nog viktigast. Jag är för fritillgång för hästar... och ponnyer om det är möjligt.

Inte ens mitt fullblod kan gå på fri tillgång utan att bli för fet.

varför ska ponnyer ha fri tillgång? de har ett väldigt lågt energi behov jmf med många andra raser. Fri tillgång på halm, visst - men högvärdigt grovfoder som man ser till höger och vänster i folks hagar. Tro fanken att de får fång och är överfeta - stackars djur.

Jag märkte idag att hästen min åt upp sitt em-hö (2kg) på 30 minuter.. Inte alls bra kan jag tänka. Om vi säger att han får 10kg/dygn som han ungefär bör äta av detta hö så får han ju bara 5 timmars tuggtid! Det kanske vore en idé även för mig att använda mig av hönät. Jag har alltid tänkt att det är en onaturlig ställning för hästen att äta iom att man måste sätta det så högt upp för att undvika skador, men för din funkar det bra? Kan ju absolut vara värt att överväga. Som sagt, de går ju och plockar lite i träd och buskar också så tja.. Hur högt/lågt bör det placeras?
Hur räknar du:p
Det blir 2,5h.
Det är bäst att du... låt oss se. 16h. minimum i tuggtid. 64kg/ dag:eek:

Gräs kan de nog dra i sig av den mängden om betet är rena vallen.

Skämt åsido, men äter den så snabbt kan man undra om den inte har ngt fel eller aldrig får äta sig mätt.

Njae.... jag skulle nog säga att min äter iallafall 1,5 kg på en halvtimma, han är rätt effektiv han med, och han svälter inte..... : ) Står på halm i boxen som han äter, fodras 4 ggr/dag varav en giva är en silage/halm blandning i hagen som räcker tillräckligt länge in på dagen för att det inte ska gå för många timmar utan mat innan insläpp och mer mat vintertid (vi fodrar inte lunch utan har den lösningen). Tycker tuggtiden/hur snabbt de äter framför allt silage, beror väldigt mycket på hur det är skuret. Ju mer finskuret det är desto snabbare smäller de i sig då det är mindre att tugga sönder...... vårt är bara medium skuret, men för några år sen hade vi väldigt fint skuret och det var värdelöst för det tog slut i ett nafs, alla hästarna bara glufsade i sig. Jämför med hur hästar tex sätter i sig lusernhack: de äter det som kraftfoder typ, för det är så himla finhackat.....

Steve: du kan nog i princip aldrig fodra i rent foder så som hö eller silage så länge att tuggtiden blir 16 timmar...... Den tiden måste fyllas på andra sätt än via rent hö eller hösilage.... endera att de har lite grässtrån/gammalt övervuxet gräs osv, att pilla med i hagen, eller fodras givor i hagen om de är där länge, samt står på halm, eller fodras halm som tillskott om de står på spån/torv nattetid eller i hagen......

Senast ändrad:

Alltså.. jag får skylla på att jag är trött. 2,5h såklart :D

Jag vet att han var mager när han kom till Sverige. Om man lyckats få den hästen mager kan han inte fått mycket mat, så jag skulle tro att det gör att han blir lite stressad över att maten kan ta slut, kanske. Jag vet inte om han nånsin blir mätt, han stod på fri tillgång i hagen förra vintern och stod och åt vid balen hela dagarna. Men då blev han smockfet också. Ingen hit det heller..

Nej det känns nästan omöjligt. De har mycket skog i hagen så jag antar att de har lite att göra ändå, stå och gnaga på granar och sånt. Men funderar ändå på att bygga någon form av foderhäck där det är lite pilligare att få i sig hösilaget så det kanske räcker några timmar till.

Jag har ingen aning om tuggtiden:cool: men ser att de äter selektivt även på silaget:banana:
Inte bara mosar in.

Jo ett torrare o grövre långstråigt tar längre tid.

Det fanns ngn studie på det- säger väl sig självt iofs.

Jag har inga konkreta bevis att ge dig. Kan inte heller garantera att alla reagerar som min häst.

Men jag vet att HON trycker i sig all mat utan att tugga mer än att det precis går att svälga. Stor tuss=många strån= lite tuggande/strå
Liten tuss= få strån = mer tuggande/strå

HON blev väldigt frustrerad då jag hade ett nät med hål på 1*1 cm första dagen. 2*2 cm hål var bra till henne.
Man får nog prova sig fram. Men hon har å andra sidan aldrig ätit ur nät innan, vad jag vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka