Är trav inte körning?

Trygg

Trådstartare
Hua..
Okej att "vi" (kommer alltid hur många ardennrar o andra kallblod jag än kommer att ha att vara en trav-tjej och inget annat) blir puttade i ryggen o fnysta åt av ridfolk..
Men jag hade ingen som helst aning om att även det vanliga körfolket hade sina fördomar..

Hujeda mig, jag som nu står med en fot i vardera läger..som en vilsen taliban i Hollywood liksom.. :angel: ..
Jag gick in o svarade i en tråd (ridsport kontra körsport/ Forum Körning) om att jag anser travutrustningen är helt oslagbar, jag KLARAR inte av brukskörnings-utrustningen med svänglar o draglinor o kuskbockar som gör att jag får svindel.

Jag anser inte att om du inte använder din häst i jordbruket eller i skogen så behöver du ingen loksele, svängel o annan tjosan för att köra din shettis på landsväg.
Men ojojoj..jag blev nästan utjagad med kvast o rökelse..
För travare tränas ju bara på plan mark för att springa fort, runt runt på en oval..därför är travutrustningen inte lämplig!

Men ärligt, har "vi" inte ens kommit längre ännu?
Eller har jag fel?

Frågar en vars ardenner nog är den enda i sverige som är utrustad med quick hitch-sele o hudikrockard.. :banana:

Sv: Är trav inte körning?

Jag har i stort sett ,hela mitt liv stått med en fot i travvärlden och en i ridvärlden och det är ett HELVETE!

Jag har inte heller begripit varför det är sånt djurplågeri att köra med rockard och travsele på skogsvägarna här hemma. Och *hemska tanke* detta med en brösta som bara är 4 cm bred... :angel:

haha. förföljer jag dig? :D

Tänkte bara säga detta med olika "läger" inom hästsporten. Jag tror att ALLA måste försöka vara öppna mot andra tillvägagångssätt. Mellan trav och körning, mellan hoppning och dressyr, mellan akademiskt och kalssiskt, mellan körning och ridning, you name it! För jag tror inte det bara kommer från ena hållet. Visar någon skepsis till ens "egen" gren får man gå till sig själv och fråga om man verkligen aldrig gjort det om någon annan gren själv. Bara nåt att tänka på!

Jag tycker att det är synd att många blir "insnöade" på sin gren och sedan fördömmer allt som har med någon annan gren att göra...

Det bästa är om man kan plocka från alla grenar det som fungerar för just den hästen för att få det ultimata resultatet eller ialla fall en glad häst! :D

Jag hade en passhäst som var nordistravare som tränade dels genom att gå med loksele och dra släde i djup snö, dels genom att ridas dressyr för att hålla hans hjärna i arbete och dels genom att köras som en "normal" travare med snabbjobb, han fungerade alldeles utmärkt! Nu blev han ingen stjärna men sprang lite lopp och fick in lite pengar.

Och nej det är inga fel på travsele om man inte tänker dra något tungt, men lokselen är utmärkt som "arbetssele"... Och en gång i tiden behärskade jag både och men nu börjar jag bli lite ringrostig och "våran" travtränare har enbart QH så jag undrar om jag verkligen skulle klara av en "snörsele" men jag tror det sitter i ryggmärgen... Lokselen är väldigt logisk så den tror jag oxå jag klara av om jag inte behöver spänna om den så den ska passa... :angel:

Jag antar att det var en kallblods..travare du hade som passhäst ;)

Den träningen som du berättar om låter ju helt underbar..men inte alls ovanlig. När jag var hos Goop så kom det en tjej som var helt inriktad på dressyr o red vissa hästar, just för att mjuka upp dom så mkt som möjligt.
Men nog om det... :banana:

Nej, givetvis ska man inte bli insnöad på sin egna grej. Absolut inte!
Jag vill inte dra detta i långbänk men jag tycker det är trist att bli ifrågasatt av vanligt "körfolk" när jag kommer med mina kallblod (inte travare) och har travutrustning.

Många är okunniga o tror att travaren bara springer plant runt, runt, runt på en oval...att man tränar i vanlig sulky..och därför så passar inte travutrustningen för vanlig hederlig "hemmakörning".
De vet m a o inte om att det ställs större krav på t ex selen än att den ska hålla för en lätt sulky...som man knyter fast med sytråd eller i bästa fall halmbals-snören eller nå´t :D

Detta har gjort mig både förvånad o förbannad..
Har fått stå upp mot "ridhäst"-människor hela livet...och nu även mot människor som sysslar med annan körning än trav.

Har hört de mest hårresande historierna om både travhästar, aktiva, och utrustningen..
Och jag suckar djupt o konstaterar att jag är inte rumseren inom körgrenen heller... :crazy:

Tänk att alla måste hålla sååå på "sin" metod, när det går så utmärkt att kombinera :)

Jag brukar köra mina travisar med Travsele + rochard, men, när jag är extra lat och inte ska springa så fort, så känner jag att jag inte "orkar" hålla på med alla snörningar, ja då tar jag minsann fram min loka och kör rocharden med en! Båda varianterna går HUUUUUUR bra som helst juh! :bump:

Jag kommer från ridsidan från början och såg det där med trav som en kul grej, som jag ännu är fast i....Men ojojoj vad jag själv anser mig ha nytta av att komma från en annan "sida".....tänk vad hästarna mår bra och tycker det är kul med variation som: ridning, löshoppning, slalom mmm, longering ( hm...tycker de väl knappast om, men de blir onekligen smidigare)

Varför delar vi upp oss i läger?
Vi alla sysslar med hästar, och det gör vi för att vi gillar HÄSTARNA ju, det är ju vår gemensamma nämnare oavsett "sida" :bow:

Jag älskar alla hästar oavsett det körhäst, ridhäst, travhäst eller voltigehäst! :bump:

Var och en anser sig väl vara något av en profet inom sitt hästeri. Kommer det då någon med "nya" ideer och infall så rubbas du som profet och en del människor reagerar som de du beskriver-genom att slå ifrån sig.

Jag har accepterat att folk i allmänhet sällan törs prova nya saker vad gäller sitt hästeri (och om det dom gör fungerar för dom så varför skulle dom... ;) ), och jag gör mitt bästa för att INTE komma med "goda råd" till de av mina bekanta som jag vet har lite svårt för förändringar och ifrågasättande.

Började själv på "engelsk" ridskola, lärde mig sen arbetsköra, började rida western, fick en travhäst, gick några pnh kurser, skaffade mig en ponnytravare och har nu ett virrvarr av inriktningar samtidigt. Blandningen fungerar för mig, men som sagt knappast för alla.

Jenny

Självklart tycker jag att man ska vara öppen för även andra ideér o tips o råd!
Självklart!

Och fungerar det som en tvåvägs-kommunikation så är det ju perfekt!

Men min tråd handlar om att jag återigen har fått stå upp för travet...och denna gång gentemot det "vanliga" körfolket..
Jag trodde i min enfald att det bara var inom ridhäst-världen som motsättningarna fanns men upptäckte till min ledsamhet att travet var inte accepterat inom körningen heller!
(generalisering, jag vet..men jag pratar om majoriteten nu)

Så här svarade en i den andra tråden;

"Så även om många envist hävdar att travare tränas med skicklighet och omtanke så tror ju jag att antalet som inte gör det är större."

Där tror jag vi har svaret till viss del..
Det är inte själva utrustningen det är fel på utan det är att den representerar en hästgren som många har förutfattade meningar om!
En hästgren de inte vill beblanda sig med o skulle man då använda travutrustning så är det precis som om man accepterar alla de "hemskheter o elaka tränare som bara är ute efter pengar" och därför tar man också starkt avstånd från sportens utrustning..om ni förstår vad jag menar.. :confused:

En liten fundering bara...

Inställningen till sporten och inställningen till sporten tror jag inte man kan dra ihop. Men det kanske stämmer på vissa...

Jag tror inte det spelar någon roll vilken inriktning man "står" för, du får alltid försvara dig mot de andra inriktningarna. Du är "travmänniska" och kommer automatiskt att betraktas (och "dömas") utifrån det av folk från andra grenar. Våldsamt trist, men sån är hästvärlden. Vi är helt enkelt ett jäkligt enkelsidigt släkte vi hästmänniskor... ;)

Jenny

Tänkte skriva:

Inställningen till sporten och inställningen till sportens utrustning tror jag inte man kan dra ihop...

Men så blev det visst inte! :p

Hejsan Trygg!
Efter att ha läst din tråd med samma namn som den här gick jag hit för att se om jag kunde hitta lite om travselar eftersom jag inte vet mer om trav än vad jag sett på TV. (min sambo har dock jobbat med Stig H:s travare i ca 2år så hon har försökt förklara lite.)
Jag tycker att det är tråkigt att du fått en så negativ bild av körfolk, men du kommer till körningens forum och säger att något som faktiskt provats ut under flera hundra års tid är om inte fel så onödigt.
Javisst det går att köra klassisk körning med både travsele och sulky/speedcart, det går även att hoppa i en dressyrsadel och viseversa, men jag tror dock inte att så många vill göra det.
Travsporten som den ser ut idag är en relativt ny företeelse där jakten mot allt snabbare löp sporrar innovationerna. Klassisk körning är precis tvärt om där man vill behålla det gamla! Sedan är det faktiskt så att en svängel fyller en funktion även om hästen drar relativt lätt, kanske inte helt nödvändig men ändå.
Sen kan jag hålla med om att tonen med ”SKITSELAR” osv. är lite onödig, men jag tror att innerst inne vill dom flesta bara väl och att andra inte ska göra samma misstag som dom själva.

För att svara på din fråga så är i mina ögon är Körning körning och Trav trav, vilket också verkar vara Bukefalos inställning eftersom forumen är delade
//JEB

Jag hoppas att det inte blåser upp till storm återigen..

Men om du läser forumens olika regler så står det att forumet trav är till för att diskutera travhästens spec. träning och utrustning!
Dvs man har inte delat upp forumen bara för att man inte anser det ena vara körning utan jag tror det är för att trav är en hästgren/sport.

Likväl som fälttävlan är ridning..men likväl så har det sitt egna forum..

Jag går in hit och pratar om travhästar..inte om mina ardenner/kallblod och min körning av pållarna bara för att jag använder travselar och rockards!!!..då skulle jag ju förstöra forumet..eller hur? ;)

Vet du hur gammal travsporten är egentligen?
Den är inte så ny som man kan tro..och i jakten på "sekundrar"..så är det en sport som är väldigt "konservativ" ang. utrustningen..
Kolla in bilder från 1920-talet så får du se :D

Jag vet tränare på Åby som har äldre utrustning än den som vinnaren av svensk uppfödnings-löpning hade 1927! :angel: :D

Jag säger inte att man INTE ska ha svängel eller draglinor!
Absolut inte!
Däremot reagerar jag starkt när vissa helt och hållet dömmer ut en hel hästgren (travet) pga av dess utrustning och menar på att travets utrustning endast och enbart går att använda på rak mark rakt fram!!!

Då ser jag rött och beklagar den okunskap som finns....

Att komma dragandes med att man aldrig skulle använda hoppsadel till dressyr och vice versa ställer jag mig bara frågande inför..
För vem skulle komma på tanken att inte ha den utrustning som resp. sport/hästgren kräver.. :confused:
Och för den delen så finns det ju reglementen att följa.. :p

Men när det kommer till körning på slingrande skogsväg eller på landsväg och till vardags så menar jag fortfarande på att travselen är ett helt fullgott alternativ och om det nu vore djurplågeri så är majoriteten av sveriges hästmänniskor djurplågare.. :crazy: ...enligt vissa..

Att jag skulle få en negativ bild av körning..ja det kanske inte var så konstigt för som du själv skriver så kom ju jag och talade om att det fanns alternativ...och det skulle jag tydligen aldrig ha gjort! :D

Nej, _alla_ har inte kommit längre i utvecklingen, tyvärr. Det finns många som ser fördelar med att bredda sin kunskap, men långt ifrån alla.
Ditt sätt att se saken tyder på att du vill utvecklas, mognad. Det är ett steg längre än vad många i din omgivning har tagit. Kan låta banalt, men den krassa verkligheten är inte bättre än den ser ut....men med tålamod och förståelse är det lite lättare att leva. Alla gör sitt bästa, efter deras förmåga, så ibland behöver man ha större tolerans eller engagera sig mindre i andras probelmställningar och attityder... ;)

Så du menar arr dagens travtränare inte vill utvecklas och gå frammåt?

En av tränarna jag jobbat hos skickade in oss och ett gäng hästar till ridhuset ett par gånger i månaden. Där red vi för instruktör, div lösgörande övningar, lättare hoppträning osv..

TYvärr är inte travfolk mycket bättre mot ridfolket heller.
Många är okunniga och vet inte alls vad dom snackar om. Många är ret ut sakt otrevliga och tittarner på en när man talar om att man har en ridhäst och dessutom påstå håresande historier.

Har själv fått stå upp mot "travhäst"-människor hela livet.

Liknande trådar

Körning Jag svarade i en tråd som en tjej hade startat ang om att hon tyckte det var så "stelbent" här inne på körforumet. Hon menade på att de...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 767
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar