Är trav en ridsportsgren?

D

dotcom

Vi är två 18 åriga tjejer som håller på med ett projektarbete ang. ridsporten i media. Vi som många andra tycker att ridsporten allt för ofta hamnar i mediaskuggan. Fotboll, hockey o massa andra grenar skrivs det om dagligen. Vi vill veta era åsikter om detta ämne!

Varför är ridsporten så underrepresenterad i media?

En annan fråga vi har är:

Räknas trav som en ridsportsgren? Många journalister mm förstår nämligen inte oss utan kontrar med att travsporten visas på tv varje dag och visst står det om det i tidningarna. Vad tycker ni om deras försvar?

Sv: Är trav en ridsportsgren?

Eftersom travsporten och ridsporten är du helt skillda förbund är ju travsporten en ridsportgren. Och för att vara en RIDsport gren bör man ju RIDA, inte KÖRa, så nej, jag tycker journalisterna har fel
Det är ju som att säga att fotboll och handboll är samma sak för båda har bollar liksom.

Min teori ang. att ridsporten är så underrepresenterad i media är att sportjournalisterna är medelålders män som är intresserade av fotboll och ishockey. Det beror nog faktiskt helt på just journalisternas intresse. Om det fanns en utbildad journalist som var anställd på t.ex. Aftonbladet med intresse för ridsporten skulle det nog uppmärksammas mer i media.

Lite bråttom, men jag tycker kort och gott såhär: Trav är inte RIDsport, men Hästsport i stort.

Eftersom travsporten och ridsporten är två helt skilda förbund är ju travsporten INTE en ridsportgren. Och för att vara en RIDsport gren bör man ju RIDA, inte KÖRA, så nej, jag tycker journalisterna har fel
Det är ju som att säga att fotboll och handboll är samma sak för båda har bollar liksom.

Min teori ang. att ridsporten är så underrepresenterad i media är att sportjournalisterna är medelålders män som är intresserade av fotboll och ishockey. Det beror nog faktiskt helt på just journalisternas intresse. Om det fanns en utbildad journalist som var anställd på t.ex. Aftonbladet med intresse för ridsporten skulle det nog uppmärksammas mer i media.

Fick rätta till lite vad jag skrivit... Nu stämmer det bättre:)

Är väl typ som att golf och minigolf är samma sak... :p och det är det ju inte, men man använder ju en golfklubba och en golfboll...

Jag tycker inte att trav är en ridsportsgren.

Som ridsportsgren räknar jag de grenar som ligger inom ridsportsförbundet, som dressyr, hopp, fälttävlan, klassisk körning, distans (är det fler?) voltige och sånt kanske.

Grenar som western, trav, ponnytrav, galopp (ponnygalopp?) Akademisk ridkonst(?) working equition (?) ligger utanför ridsportsförbundet.

Då får väl alla hästtjejer/killar med intresse för jornalistiken se till att bli sportjournalister då :idea:

Vi håller helt och hållet med er om detta. De flesta sportjournalister har ju ett annat intresser än ridsport.

En annan fråga man kan ställa sig är om det beror på att det är en tjejsport? Tjejfotboll skrivs ju inte heller mycket om i media jämfört med fotboll för killar. Kan det bero på att ridsporten är en tjejsport? Och för tjejsporter finns ett mindre intresser i media?

Det jag svarade på var en teori att JOURNALISTERNA var ointresserade av ridport och skrev om sina intressen. Är det det som är problemet så måste väl det vara lösningen?

Här säger sportredaktionen på lokaltidningen att ridning inte är en sport! Alltså skriver de aldrig om ridsport. Däremot händer det att nyhetsredaktionens reportrar skriver om risdport. Sist hamnade sportredaktionen i blåsväder sedan de skitigt fullständigt i Karlstad horseshow som ändå är en rätt stor tävling. De hade inte skrivit ett ord om den tävlingen som jag förstod... Man blir så trött på allt. Särskilt när man vet att varenda jävla ishockeymatch får minst ett uppslag.

Nej, trav är då inte någon ridsport men dock en stor hästsport som drar enormt mycket publik. Efter fotboll är trav den sport som drar mest publik så det säger ju lite om varför trav kanske är mera med i media än ridsport-antalet intresserade läsare/TVtittare av ridsport är kanske inte så stort som antal intresserade läsare av trav/fotboll...

Många här har kommenterat att det är journalisterna som är ointresserade av ridsport men faktiskt är det ju nog så att tidningar har bra koll på vad läsarna vill läsa och att det är läsarnas intressen som tas i beaktande.

MEN som fotbollsspelare i damdiv.2 vet jag ju även att damfotboll får MYCKET mindre rum i media än herrarnas divisioner, vilket är helt synd. Och där tror jag nmog att det lite beror på journalisternas ointresse att bevaka matcher och sånt.......samma med ridsport?

MEN i vår nejd har ridsport fått en mycket större roll i median på senare tid. Kul!

Hej!

Håller med de andra, alltså att travsport inte är ridsport.

Men för att tala om journalistik måste jag säga att Gävle Dagblad är duktiga att bevaka ridsporten i och runt Gävle. Kanske skulle ni prata med deras journalister i ert arbete, Så några vettiga personer får göra sin röst hörd ;)

Sen vill jag bara lägga till att jag saknar dressyr i tv. Hoppning visas då och då men dressyr får man väldigt sällan se. När de väl visar dressyr så är det alltid väldigt ner kortat. Man får bara se en del ekipage och inte alltid hela ritterna...
(jag menar inte "visa mindre hopp och mer dressyr" utan helt enkelt "visa mer dressyr!")

Lycka till med arbetet!

Här säger sportredaktionen på lokaltidningen att ridning inte är en sport! Alltså skriver de aldrig om ridsport. Däremot händer det att nyhetsredaktionens reportrar skriver om risdport. Sist hamnade sportredaktionen i blåsväder sedan de skitigt fullständigt i Karlstad horseshow som ändå är en rätt stor tävling. De hade inte skrivit ett ord om den tävlingen som jag förstod... Man blir så trött på allt. Särskilt när man vet att varenda jävla ishockeymatch får minst ett uppslag.

What a!? Vad fan tänkr dom med?
"If you say horseriding isn´t a sport, I´d love to see you try it" :mad:

För att svara på TS fråga: Nej, trav är ingen ridsportgren men hör som sagt till hästsporten.
Varför ridsporten är underrepresenterat i media?
Ja det är ganska konstigt egentligen eftersom ridning är den andra största idrotten i sverige :cool:

Ridsporten är inte intressant för den drar inte in några pengar i journalisternas ögon (de skulle bara veta vad mycket pengar hästnäringen drar runt varje år:cool:)
För den enskilde "medelsvensson" är det viktigare att veta vilket lag som vann fotbollen/ishockey matchen än vem som vann världscupen i dressyr/hoppning och det är intressantare att få veta vem som vann travet eftersom där kan den enskilde också spela själv.

Golf visas för att där handlar det också om stora pengar, golf är ju en sport med hög status.

I mångas ögon är ju ridning fortfarande något som bara tjejer upp till tonåren håller på med och vem bryr sig om vad Lisa 10 år gör?

Häromkring blev det betydligt bättre (i lokaltidningen alltså) när en hästintresserad journalst anställdes, att hon sedan har liten kunskap gör ju att artiklarna inte blir intressanta, bara löjliga när det tex står att "nu är hästen selad" och på bilden en häst med sadel och träns:grin:

Travsporten är ingen ridsport, trav är trav.

Att TV inte visar mer ridsport beror förmodligen på att det inte drar lika mycket tittare, tror jag, utan att ha fördjupat mig. Dels har vi hästmänniskor ofta så mycket annat för oss, men framförallt så lockar dessa sändningar bara oss, till skillnad från övrig idrott som har en bredare målgrupp, som dessutom har mer tid att titta.

Att det skrivs så lite i tidningarna beror förmodligen på samma sak, 95% av läsarna är intresserade av all idrott utom ridsport, det är därför vad de skriver om.

Visst kan en bidragande orsak vara journalisternas intressen, lokaltidningarna tex borde tjäna på att skriva om ridsport, men till största delen tror jag det handlar om vad som säljer och vad som inte gör det, tyvärr.

Trav är inte en ridsportgren, däremot kan man ju rida trav, monté som det kallas. Monté ryttarna tillhör travsportens förbund och tar sin licens via den. Alla andra ryttare (dressyr och hopp) tar sina licenser o gröna kort inom ridsportförbundet, då är det en ridsport.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ .. med hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Är det någon här på Buke som drabbas av det ibland? Jag har för mig att jag skrev en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 799
Senast: Milosari
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II