Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

M

Monstertejp

Ja om man har en tränare som utger sig för att vara utbildad, kvalificerad tränare med företag, tycker ni då att tränarens hästars uppförande ger en fingervisning i hur duktig tränaren egentligen är?

Jag var på kurs för ett tag sen, den handlade om att få bra kontakt med sin häst på marken. Tränarens häst var med och visade några övningar. Sen på parkeringen får man se att tränaren får lyfta in sin häst i transporten med hjälp av lina. En stod i transporten och drog och resten drog in hästen med hjälp av lina.
Känner ni att en sån sak påverkar en tränares trovärdighet? Det var inte en nyinköpt häst eller unghäst. Eller skulle ni mest tänkt att det var en engångsföreteelse just där och då och att tränaren alltid har med linor ifall de behövs?

Som tränare, hur tänker man i såna lägen? Om du håller en kurs i samspelet med häst osv och vet att hästen inte går att lasta, tänker du på hur det ser ut och vilken reklam det ger dig, skulle du kanske påtala att hästen är svårlastad pga en orsak för att det ska se lite bättre ut?

Eller spelar sånt ingen roll så länge som övningarna på banan fungerar bra och man kan visa upp ett samspel där?
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Nu e ju inte jag mkt för att åka runt å titta på NH mm ... Men hade jag mot all förmodan gjort det å sen sett att de inte kunde lasta sin häst om de haft med på kursen som "mönsterelev" (typ) så hade jag garvat bra mkt och def inte tagit det som att tränaren är speciellt duktig...

Nu ska jag inte kasta sten i glashus ;) men så är jag som sagt inte NH (eller liknande) tränare, och min häst går tex inte FÖR MEJ att hämta i hagen, alla andra kan hämta honom dvs gå fram sätta på grimma och komma ut med honom till mej ;) , men väl "fångad" snäll som ett lamm och självlastad...
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag hade inte fått förtroende för en sådan tränare om denne inte ens kunde lasta sin häst utan linor. Om det nu var så att hästen hade varit svårlastad av en tillfällighet just där och då hade jag hellre sett att denne utnyttjade ett mer NH-likt sätt att lasta den på, utan en väldig massa människor runt om med linor bakom hästen. Om det sedan är en "vänta ut"-teknik, pekpinne-teknik, "tryck och eftergift"-teknik eller vad det nu kan tänkas vara denne tycker funkar bäst är upp till personen i fråga men att lyfta in hästen är fel teknik kan jag tycka.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Frågade du om h*n brukade ha problem att lasta den? Kan ju vara så att den fick fnatt just den dagen.

Men generellt så ja, jag tycker tränarens hästar visar på tränarens kompetens. Tänker då på dressyrträningar och annan ridning - kommer tränaren in på sin egna häst sedan många år, och den ser ut som stryk och/eller beter sig illa... då tänker jag att denna tränare kanske inte har ett så bra träningssystem, och tar uppenbart inte hand om sina hästar ordenligt.

Sedan kan alla hästar fnatta ibland oavsett, det är ju djur vi talar om.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Ja om man har en tränare som utger sig för att vara utbildad, kvalificerad tränare med företag, tycker ni då att tränarens hästars uppförande ger en fingervisning i hur duktig tränaren egentligen är?

Jag var på kurs för ett tag sen, den handlade om att få bra kontakt med sin häst på marken. Tränarens häst var med och visade några övningar. Sen på parkeringen får man se att tränaren får lyfta in sin häst i transporten med hjälp av lina. En stod i transporten och drog och resten drog in hästen med hjälp av lina.
Känner ni att en sån sak påverkar en tränares trovärdighet? Det var inte en nyinköpt häst eller unghäst. Eller skulle ni mest tänkt att det var en engångsföreteelse just där och då och att tränaren alltid har med linor ifall de behövs?

Som tränare, hur tänker man i såna lägen? Om du håller en kurs i samspelet med häst osv och vet att hästen inte går att lasta, tänker du på hur det ser ut och vilken reklam det ger dig, skulle du kanske påtala att hästen är svårlastad pga en orsak för att det ska se lite bättre ut?

Eller spelar sånt ingen roll så länge som övningarna på banan fungerar bra och man kan visa upp ett samspel där?

Man måste fråga sig vad det är för "uttbildning" personen har fått? Förut kunde man uttbilda sig på Strömsholm, nu gå det via jördbrukskolen häst linja.

Man tycke att ens egen häst kan ger ett fingervissning, men det kan vara som "skomakers barn" :angel:

Jag tycke det viktigest är att den "så kallad träner" kan vissa handlag för häster och kan föra sitt kundskap till andra på ett förstålig sätt.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag tycker tränarnas hästar, samspelet mellan dem och tränaren, både på marken och vid ridning säger mig väldigt mycket.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag tycker tränarnas hästar, samspelet mellan dem och tränaren, både på marken och vid ridning säger mig väldigt mycket.

Jag håller nog med där.

Däremot måste en tränare inte ha samma syn/inriktning/tänk som jag i alla eller ens många situationer. Sålänge jag känner att tränaren tillför mig och hästen något som jag önskar och att de "negativa" bitarna inte tar överhanden har jag faktiskt inga problem att anlita tränaren.

Men som sagt, trovärdigheten/tilliten till tränarens kunskap skulle ju få en törn om tex en NH-nisse inte kan lasta sin häst, eller om en dressyrtränare rider för jäkligt. Då skulle jag bli mer kritisk än normalt till vad tränaren vill förmedela men där med inte strykt tränaren från listan pronto.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag hade inte fått förtroende för en sådan tränare om denne inte ens kunde lasta sin häst utan linor. Om det nu var så att hästen hade varit svårlastad av en tillfällighet just där och då hade jag hellre sett att denne utnyttjade ett mer NH-likt sätt att lasta den på, utan en väldig massa människor runt om med linor bakom hästen. Om det sedan är en "vänta ut"-teknik, pekpinne-teknik, "tryck och eftergift"-teknik eller vad det nu kan tänkas vara denne tycker funkar bäst är upp till personen i fråga men att lyfta in hästen är fel teknik kan jag tycka.

Tänkte precis samma sak, känns inte som ett NH-sätt att få hästen att gå in i transporten? Jag är verkligen ingen NH-expert men lite insatt är jag väl och allt jag läst och hört om det strider mot den metoden tränaren i fråga använde för att lasta hästen. Jag skulle nog tappa förtroendet en aning. Samtidigt så om jag fick ut något av träningen så skulle det väl inte spela någon större roll egentligen. Skulle nog mer tappa förtroende för tränaren som person än just tränare för lär den ut på ett sätt man själv har nytta av så är det ju ändå en bra tränare på ett sätt :p
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Om det var en "NH"-tränare skulle jag nog funderat lite där... Om jag varit den tränaren hade jag berättat om jag hade med mig en sjukt lasträdd häst som demo, passat på att visa olika tekniker när jag ändå skulle lasta osv.
Samma egentligen om det var ett tillfälligt fnatt, en duktig tränare ska vara savvy nog för att kunna ta den tid det tar.

Är det en typ dressyrtränare eller så, så skulle jag nog ha lite mer överseende. Alltså, en människa kan vara superduktig på att förklara och coacha fram andra, men själv kanske tränaren har en häst som av olika anledningar inte kan/har kommit lika långt. Där prioriterar jag nog att samspelet mellan oss funkar, och att den hjälp jag får hjälper mig och hästen framåt.
Om tränaren inte klarar att rida toppenbra själv är inte lika viktigt.

Men en tränare ska sätta relationen med hästen först, alltid, något annat tänker jag inte sponsra med mina pengar iaf.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

:bow:

Kl

Att tvinga in med linor eller vincha in med dito ser jag inte som något som löser problemet.
Om någon ska träna mig i att förstå hästar så förväntar jag mig att de själva har hästvett nog att inse att quickfixes som det inte lönar sig i längden och framför allt inte skolar hästen. Det är inte konstruktivt eller en just metod i mina ögon.

Man borde som sån tränare vara medveten om ifall ens häst är lasttränad nog att vara stabil och bara gå in eller om den kan tänkas reagera.
Vet man att den inte är last-/åk-van nog så ska man se till att ha tid att träna in hästen efter hållen kurs. Annars tar man en annan häst med sig. Eller visar på elevernas hästar på plats.
Mina djur är mer värda än så iaf.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

*KL*
Generellt tycker inte jag att tränares hästar behöver spegla. Tränaren kan
hjälpa MIG väldigt mycket och vara pedagogisk osv, men rida som en kratta.

Typ.

Dåligt exempel, men man kan ju även vara en superryttare men inte
kunna förmedla / lära ut för fem öre.

Men just som NH-"tränare"? Nja, jag vet inte...
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag köper hela konceptet när jag anlitar en tränare, inte bara det som händer på ridbanan så ja den synen hade fått mig att inte vilja anlita den tränaren något mer.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

*Kl*

Frånsett prefixet NH finns inte mycket som talar för att "tränaren" skulle tillhöra den kategorin. Det finns förvisso många utanför NH som också vill ha "bra kontakt" med sin häst.

För att svara på TS fråga, så visst är den egna hästen en spegel av ägarens kunnighet ifråga om kommunikation och samspel. Att inte få hästen att frivilligt gå in i en transport visar på brister i det fallet, om nu inte extraordinära orsaker fanns som förklaring, men då borde ju "tränaren" informerat om detta.
Inger inte förtroende för kursen i övrigt.

LIA
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

*KL*
Generellt tycker inte jag att tränares hästar behöver spegla. Tränaren kan
hjälpa MIG väldigt mycket och vara pedagogisk osv, men rida som en kratta.

Typ.

Dåligt exempel, men man kan ju även vara en superryttare men inte
kunna förmedla / lära ut för fem öre.

Men just som NH-"tränare"? Nja, jag vet inte...

Jag håller med.

Jag kräver inte att dressyr/hopptränare tävlar på hög nivå. Den kan vara väldigt pedagogisk ändå.

Men när det gäller hantering av hästar överlag är jag nog inte lika övertygad...
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Det beror ju lite på.

En av mina är svårlastad, lägger jag en lina bakom går han på.
Det är inte min vision att behöva lasta denna häst med lina men det finns en anledning till varför jag gör det.

Hästen var en "svensk vildhäst" när jag köpte honom i våras. Han är 4 år och hanterad i 6 veckor innan jag köpte honom. Ni kan tänka er själv hur han var.
Den första veckorna tillbringade jag med att se en rumpa i ett dammoln, påväg bort från mig.
Grimma var inte ens att tänka på då han vid inköp såg på grimman som ett slagsmål, den hade blivit påtvingad och det var något han kände agg mot.

Numera kan jag sätta grimman på honom och han kommer i hagen.

Men ska jag lasta så känner jag att vi inte kommit så långt i vår kommunikation änn att jag vill börja försöka lasta på ett sätt som jag vet riskerar att det blir missförstånd, så skulle jag behöva lasta honom innan vi är redo så skulle jag använda en lina bakom men inget tvång ska jag understryka! Jag leder in honom och en medhjälpare lägger en lina bakom honom så går han in, linan ska "bara vara" där och inte tvinga honom. Det är så han är lastad tidigare och det är så han är Van att bli lastad. Det betyder inte att mitt mål är att stanna där men om något funkar på en häst som är "speciell" så väljer jag det som är tryggt för hästen för tillfället. Om ett år är mitt mål att han ska kunna gå in i transporten helt lös med mig utanför. Men det är då, nu är nu. :)

Jag kan även säga att en av mina andra väljer jag gärna att gå lite "off" och lasta med. Inte för att jag vill smussla med vad jag gör utan för att jag vill att Han ska få ha lugn och ro runt sig när han blir lastad och inte behöva utsättas för stress. Han är "halvvan" att åka transport.

Sen har vi min Trygga Lugna Fina Kille. Skulle jag be honom galoppera in baklänges i transporten rabblandes engelska glosor skulle han antagligen göra det. Han är så van att åka transport att han inte bryr sig om mycket.
Första gången jag skulle lasta honom så var det så fruset att mellanväggen inte gick att rubba, så jag lastade honom med den på plats. Han hade täcke på sig och fastnade i mellanväggen med en bukgjord, han gick fram, det tog emot och han stannade, gick bak, det tog emot och han stannade. Han vände sig mot mig och tittade på mig "Fixa!" Så stod han still tills jag lossat honom. En riktig klippa!

Så det beror på Varför tränaren gjorde som den gjorde.
 
Senast ändrad:
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag tycker absolut att det säger mycket!

Har själv erfarenhet av en ridlärare som knappt kunde rida sin egen häst pga att hon var rädd för att ramla av och tjoade till nervöst när den bytte galopp stort nån gång...:angel:
Och skötsel och komunikation henne och hästen emellan var inte heller mycket att hänga i granen, sopkvast och linor vid lastning tex! :grin:


Och vem skulle inte vilja rida för Jan eller RG med tanke på hur dom rider sina hästar? :laugh::love:
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

men det betyder inte att de är bra på att lära ut bara för att de rider bra. O är man inte på den nivån de är så är det ofta slösade med pengar eftersom man kan få träningar som ger mer av en ex C-tränare.

Jag har själv jobbat hos OS-ryttare som inte haft regelbundna träningar eftersom personen inte ansåg att h*n hade bra pedagogiska kunskaper nog för att lära ut.

För att svara TS så vet jag inte riktigt. Som sagt innan så kan det vara superduktiga atleter som inte kan lära ut, medan sämre kan ha en extrem förmåga att lära ut. Men det är viktigt att personen och jag har samma grundläggande tankar.
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Nej jag bryr mej inte.

Min hopptränare har gått över till att ha travhästar själv men är grymt bra hopptränare fast hon inte äns hoppar sina egna.

Dressyr tränare lär oxå ut bättre än hon rider.

Kram
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

Jag tycker inte man kan döma tränaren efter att ha sett en häst. Beter sig alla lika kan man börja undra...
Hur beter sig tränarens andra hästar?
 
Sv: Är tränarens häst ett mått på tränarens kunnighet?

men det betyder inte att de är bra på att lära ut bara för att de rider bra. O är man inte på den nivån de är så är det ofta slösade med pengar eftersom man kan få träningar som ger mer av en ex C-tränare.

Jag har själv jobbat hos OS-ryttare som inte haft regelbundna träningar eftersom personen inte ansåg att h*n hade bra pedagogiska kunskaper nog för att lära ut.

För att svara TS så vet jag inte riktigt. Som sagt innan så kan det vara superduktiga atleter som inte kan lära ut, medan sämre kan ha en extrem förmåga att lära ut. Men det är viktigt att personen och jag har samma grundläggande tankar.


Detta kan jag hålla med om till stor del. Kunskap och känsla för hästen är inte detsamma som att kunna vidarebefodra sin erfarenhet till en elev.

Däremot vill jag att min tränare ska veta hur det ska kännas - inte bara hur det ska se ut. Är inte intresserad av någon som pratar om saker de inte känner till i praktiken.
 

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Arwyn
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 221
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp