Det finns många bra på temat.Åh men exakt! Är så förbannat trött på "inte alla män"...
Det här ivriga försvarandet av män går mig på nerverna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns många bra på temat.Åh men exakt! Är så förbannat trött på "inte alla män"...
Det här ivriga försvarandet av män går mig på nerverna.
Tycker du att det verkar konstigt att den som driver Newsvoice försvarar sajten?Foliehatt ...
Beror på vem man frågar:
http://vetenskap-folkbildning.nu/2015/08/sanningen-om-newsvoice-och-vetenskap-folkbildning/
"Jämföra källorna till det som refereras"....
men skit i det åter till topic, tack för ordet
Vad spännande med två helt nya medlemmar i en och samma tråd!
Precis. Men en liten positiv effekt har detta: jag har i t ex både GP och DN läst vanliga unga tjejers berättelser. De kommer fram nu. Deras erfarenheter är bedrövliga men de kommer faktiskt fram.
Men istället för att lyssna på dem och fundera över sitt eget beteende i grupp med andra män så verkar många män vara fullt upptagna med etnicitetsfrågan.
Jag blir besviken på rätt många just nu. Normalt vettiga Margot Wallström pratade häromdagen om att "vi behöver lära dem som kommer hit svenska lagar" (ungefärligt citat). Men så bra, skicka svenska män på samma kurs då.
Får man inte en viss samhällskunskap i samband med SFI:n?Är det inte bra att lära nyanlända svenska lagar? Kan vi anta anta att människor som är uppväxta i Sverige har större kännedom om lagarna, än någon som precis anlänt till landet?
Jag blir besviken på vänstern som inte vågar prata om att det finns skillnader i olika kulturers kvinnosyn. Att kvinnohat finns även här betyder ju inte att det inte kan vara mycket, mycket värre på andra håll. Är det inte alls värt att ta upp? Har de senaste 150 år av kvinnokamp och kvinnliga rättigheter i Sverige inte betytt något alls för män(niskor)s värderingar och attityder?
De handlar inte alls bara om SD-män som bara väntar på ett tillfälle att lägga all skuld på nyanlända och invandrare (även om de är många också). Det är många kvinnor som jobbar hårt för jämställdhet som faktiskt ser ett problem. Kan bara hålla med Birgitta Ohlsson (L): http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ohlsson-l-vi-maste-kunna-diskutera-olika-kulturers-kvinnosyn
Likheten är att oavsett grad av ofredande så vore "botemedlet" detsamma: att män lär sig respektera kvinnor.Att kvinnor idag jämt och ständigt får stå ut med både uttalanden och övergrepp som män många gånger inte ens reflekterar över (vilket nog också är stor del av problemet) är ju tyvärr ett faktum.
Men jag kan ändå inte begripa mig på uttalanden som att "detta (senaste tidens händelser) är väl inte förvånande det får ju kvinnor stå ut med varje dag i Sverige".
Menar ni att om det hade rapporterats om att på torget i Säffle hade samlats 1000 Kalle Svensson uppvuxna i radhus för att organiserat attackera och utföra övergrepp på kvinnor så hade reaktionen varit "det är ju inget förvånande det händer ju varje dag"?
Jag tror inte för en sekund på att ens i närheten av alla män som får för sig att nypa en kvinna i baken på en festival också kan tänka dig att delta i massövergrepp som i Köln. Precis som jag inte tror att ens i närheten av alla människor som snattar godis i på Pressbyrån löper risk att genomföra värdetransportrån.
Att det ena inte är okej betyder inte att det andra inte är värre.
Och självklart är det inte om det står Säffle eller Kabul i passet som avgör om personen "avancerar" från att nypa kvinnor i baken och snatta på Pressbyrån till att delta i massövergrepp och värdetransportråna. Utan det är ett resultat av miljön och samhället man lever i.
Men om vi inte ens kan säga att kvinnors situation i Sverige och Afghanistan är olika utan prompt ska hävda att alla män är minsann samma skrot och korn. Ja då vetetusan hur vi ska lyckas med någon integration i det här landet. Att vårt land sen är långt ifrån perfekt är ju knasig anledning att skippa integrationen helt och hållet.
De flesta som begår brott kan nog grundprinciperna för den svenska lagstiftningen.Får man inte en viss samhällskunskap i samband med SFI:n?
I övrigt säger jag bara 20 300 anmälda sexbrott på ett år. Med stort mörkertal.
I övrigt säger jag bara 20 300 anmälda sexbrott på ett år. Med stort mörkertal.
Ungefär så tänker jag också. De vet att de naturligtvis inte får men med killar i grupp händer ibland något som får hjärnan att lägga av och de triggar varandra till vidrigheter. Därför är åtgärder viktiga när det gäller allt från polis/rättsväsendes agerande till att män visar för andra män hur man uppför sig - att män tydligt tar avstånd från respektlös kvinnosyn.De flesta som begår brott kan nog grundprinciperna för den svenska lagstiftningen.
Problemet är väl istället att det finns individer som rakt av negligerar lagstiftningen..
Okunskap är ingen förmildrande omständighet vid ett brott
Det hjälper inte att säga, jag visste inte att.....
Får man inte en viss samhällskunskap i samband med SFI:n?
Likheten är att oavsett grad av ofredande så vore "botemedlet" detsamma: att män lär sig respektera kvinnor.
Det sa inte Gudrun Schyman. Alls.Nja jag skulle säga att även om det behövs läkarvård för att bota både streptokocker och TBC så är medlen rätt olika.
Jag tror också att om man ska ge sig in i ett projekt för att alla män ska lära sig respektera kvinnor. Då gör man det inte direkt lätt för sig genom att klumpa ihop alla män till samma.
Jag tror liksom inte att en man som brukar dra "höhö-skämt" om kvinnor blir direkt mottaglig för "bättring" om man börjar med att säga att du har samma kvinnosyn som de som genomför stening av kvinnor i hederskulturer".
Eller är alla män talibaner som Gudrun Schyman sa?
Det sa inte Gudrun Schyman. Alls.
"Diskrimineringen och kränkningarna
ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är
samma norm, samma struktur, samma mönster, som
upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige."
http://www.svenskatal.se/20020118-gudrun-schyman-talibantalet-tal-pa-vansterpartiets-kongress-2002/
Om du inte ser skillnaden på vad du skrev och vad Schyman sa så är det bekymmersamt.Det var ju också något att fokusera på. Same same. Det ovan citerade är ju ett lika dåligt exempel.
Nu blir jag otroligt nyfiken, för visserligen brukar jag läsa väldigt mycket här på buke men jag har aldrig någonsin läst att någon, feminist eller ej, tycker att det är bra att hederskulturen "har kommit" hit till Sverige. Kan du precisera lite mera?Jag kommer att tänka på hur debatten såg ut för tio-femton år sedan med "Glöm inte Fadime och Pela"-rörelsen och författare som Liza Marklund som skrev påhittade "sanna" berättelser om dessa onda utländska män.
Under senare år (men det är nog på väg att svänga igen) har standard hatobjektet istället varit vita svenska MÄN och bland det mest extrema läste jag här på forumet när en feminist tyckte det var bra att "hederskulturen" kommit till Sverige.
Det finns ett känt uttryck som beskriver företeelsen, men vulgärt så det tänker jag inte använda även om det är ganska träffande.
Vi behöver inte hänga ut personen som skrev det men grundtanken var, som jag förstod det, att om människor med ett sådant synsätt kommer hit blir det färre av dem i länderna de kom ifrån. Eller något liknande. Alltså inte direkt att hederskultur är bra i sig men att det är bra att människor som anammar hederskulturen flyttar hit.Nu blir jag otroligt nyfiken, för visserligen brukar jag läsa väldigt mycket här på buke men jag har aldrig någonsin läst att någon, feminist eller ej, tycker att det är bra att hederskulturen "har kommit" hit till Sverige. Kan du precisera lite mera?
Det var allt en rätt stor skillnad mot din tidigare formulering.Vi behöver inte hänga ut personen som skrev det men grundtanken var, som jag förstod det, att om människor med ett sådant synsätt kommer hit blir det färre av dem i länderna de kom ifrån. Eller något liknande. Alltså inte direkt att hederskultur är bra i sig men att det är bra att människor som anammar hederskulturen flyttar hit.