är stoet för gammalt?

scizofren

Trådstartare
funderar på att betäcka mitt halvblodssto om ca två år.
hon är då 16 år gammal och har ett föl sen tidigare som är född 2008.
borde hon ha haft fler föl om hon betäcks vid 16 års ålder, eller brukar det gå bra ändå?

Sv: är stoet för gammalt?

Det finns en sökfunktion här på buke - använd den så skall du se att du får upp en massa bra svar på frågan.

Är det stoet som är fullblod och Nordsvensk som dessutom har spatt ?!?

Så skulle jag lägga den betäckningen på hyllan ....

Varför avla på SJUKA hästar ?

Mia

funderar på att betäcka mitt halvblodssto om ca två år.
hon är då 16 år gammal och har ett föl sen tidigare som är född 2008.
borde hon ha haft fler föl om hon betäcks vid 16 års ålder, eller brukar det gå bra ändå?

Håller med föregående om att inte avla på sjuka ston men rent allmänt tycker jag inte att ditt sto är för gammalt. Vårt gammelsto fick sitt sista föl som 22 åring och det var ett stort starkt föl och stoet klarade både fölning och digivning galant!

All är upp till individen - och sunt förnuft hos ägaren!

Generellt sett tycker jag inte att det är för gammalt, har en dräktig 19-åring som är pigg och fräsch och som jag tänkte låta betäcka ett par gånger till om hon behåller sin vitalitet.

Givetvis ska stoet vara friskt, både för att hon ska klara dräktigheten och för att hon inte ska nedärva vidare några defekter.

Är det stoet som är fullblod och Nordsvensk som dessutom har spatt ?!?

Så skulle jag lägga den betäckningen på hyllan ....

Varför avla på SJUKA hästar ?

Mia

ursäkta mig, men vilken del av HALVBLODSSTO var det du inte förstod?? :confused:

Generellt sett tycker jag inte att det är för gammalt, har en dräktig 19-åring som är pigg och fräsch och som jag tänkte låta betäcka ett par gånger till om hon behåller sin vitalitet.

Givetvis ska stoet vara friskt, både för att hon ska klara dräktigheten och för att hon inte ska nedärva vidare några defekter.

okej, kanske det blir en betäckning såsmåning om då. :)
har ännu inte bestämt mig och har ingen aning om vad hon kommer att vara i för form om två år, men det skulle nog kunna bli något riktigt bra med rätt hingst :D

Pja, halvblod betyder egentligen att hästen består av 50% fullblod, så frågan var befogad. Det är bara i Sverige som man kallar varmblodiga ridhästar för halvblod, och det är vad det verkar påväg bort igen.

Jag är god vän med en uppfödare som hade ett sto som fick sitt första föl som 18-åring! Så länge stoet mår bra och är frisk så ska det väl inte vara några problem.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka