är spatt ärfligt?

Smurfoff

Trådstartare
vår grannes häst har utläkt spatt och är triangel märkt då hon kan börja halta då och då när man rider henne. nu är hon helt ok igen efter vila så ägaren har bestämt sig för att avla på henne istället för att rida. hon betäcktes förra året med hrammur (gulsvart färgväxlare)
och ska föla i juli! :love:

tror ni att spatt e ärfligt eller att fölet kommer att få problem med benen?

har sett på vissa hingstars hemsidor att dom inte tar emot spattston, varför e det så?
 
Sv: är spatt ärfligt?

spatt har visat sig vara ärftligt man har kunnat se spatt hos ej inridna unghästar på island som inte utsatts för någon påfrestning . Nu är jag inte så påläst men att det är ärftligt vet jag iallafall.

Som med allt annat ärftligt finns det inget som säger att fölet kommer få spatt men samtidigt är det onödigt och chansa och avla på eksem och spatthästar
 
Sv: är spatt ärfligt?

Man slutar att förvåna sig. Hingstar med spatt tas ur aveln, varför inte stona?
 
Sv: är spatt ärfligt?

hade det varit min häst så hade jag inte avlat på den men eftersom det e min grannes häst så har jag inget att säga till om. hennes ena föl känner dom ägaren till och han reds in tidigt och är 6 år nu tror jag och han har inga problem med benen.
 
Sv: är spatt ärfligt?

Vili skrev:
spatt har visat sig vara ärftligt man har kunnat se spatt hos ej inridna unghästar på island som inte utsatts för någon påfrestning . Nu är jag inte så påläst men att det är ärftligt vet jag iallafall.

Som med allt annat ärftligt finns det inget som säger att fölet kommer få spatt men samtidigt är det onödigt och chansa och avla på eksem och spatthästar

men exem är väll ändå inte ärfligt? även svenskfödda hästar kan få det. det beror ju på var man bor. bor man vid havet så brukar dom inte få det och bor man mitt i skogen så brukar dom ju få det.
 
Sv: är spatt ärfligt?

Korven skrev:
Man slutar att förvåna sig. Hingstar med spatt tas ur aveln, varför inte stona?

Ja, håller med. Det vore ju synd att avla på hästar som har eller haft spatt!:(
 
Sv: är spatt ärfligt?

hon har inte spatt nu utan hade det för några år sen i höger bakben, det e helt utläkt nu
 
Sv: är spatt ärfligt?

det har visat sig att det också är ärftligt , därför tar man idag ur hingstar i sverige som utvecklar eksem. Däremot i danmark kan dessa hingstar verka då de inte har lika hårda regler där.

Det är hög risk att hästen utvecklar eksem om en eller båda föräldrarna har eksem.
 
Sv: är spatt ärfligt?

ok.. tror ni fölet kommer att få spatt? hennes 2 andra föl är spattfria. hon har varit en tävlingshäst en gång i tiden men pågrund av spatten så har hon inga bra gångarter längre, är ganska stel och så. tror ni fölet kommer ärva från det hon var förut eller dom gångarterna hon har nu?
 
Sv: är spatt ärfligt?

Spatt betyder ju att en eller flera leder i hasen växer samman - alltså kan de aldrig bli friska från spatt men däremot smärtfria om man har tur.
Ofta får hästen spatt på båda haserna men inte alltid samtidigt.
 
Sv: är spatt ärfligt?

Disposition för allergier, inklusive knott allergi, ar ärftligt. Vissa hästar har haft en mycket hög andel eksemavkommor och andra i stort seet inga. Om eksem utlöses eller inte beror på om hästen kommer i kontakt med allergenet och under vilka förutsättningar den gör det.
 
Sv: är spatt ärfligt?

Fölet ärver DNA, mamman har samma DNA nu som när hon hade en aktiv spatt inflammation.

Om man säger så, jag hade aldrig köpt en häst som jag viste hade "spattgener". Tänka att hela tiden gå och oroa sig - Nu ser H*n lite stel ut i bakkärran, kan det va spatt som brutit ut?? Huuva:eek: :eek: Livet är för kort för det!
 
Sv: är spatt ärfligt?

Mallju skrev:
men exem är väll ändå inte ärfligt? även svenskfödda hästar kan få det. det beror ju på var man bor. bor man vid havet så brukar dom inte få det och bor man mitt i skogen så brukar dom ju få det.


Jo, i synnerhet för svenskfödda hästar som utvecklar sommareksem kan man misstänka att det är ärftligt. För från Island importerade hästar kan andra faktorer också spela in.
Ett examensarbete på SLU belyste nyligen denna fråga.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Marie S
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 339
Senast: lilith
·
Avel Jag ska eventuellt skaffa ett sto e Pentagon- Landlord- Maraton och jag har redan börjat fundera lite på hingst till henne om det blir...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: sassiball
·
Hästvård För att göra det någerlunda kort så köpte jag en häst för ett år sedan. Jag visste att hon hade haft hovledsinflammation fram, jag fick...
Svar
7
· Visningar
1 667
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp