Är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs?

Majskolven

Trådstartare
Som rubriken lyder: Är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs för en fånghäst? Även om det ligger en eller ett par decimeter snö på marken så kan en ivrig ponnyfot skrapa fram lite gräs, och frågan jag har är om detta gräs är lika farligt i fångsammmanhang som frostgräs på barmark?

Sv: Är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs?

Jag ska inte svara att jag är helt hundra säker, men jag tror att du kan vara lugn.
Det man är rädd för när det gäller frostnupet gräs är att

1 hästen ska äta en större mängd som ger en feljäsning i magen (som i sin tur kan leda till fång).
*Så stor mängd tror jag inte att din ponny lyckas skrapa fram och inte heller "kasta i sig".

2 att frostnupet gräs ska vara i tillväxtfas och därför innehålla massor av glukos (socker) som skulle kunna utlösa fång.
*När medeltemperaturen (eller var det dygnstemperaturen kanske?) är under +5 grader stannar gräset i tillväxt. Några plusgrader har det inte varit här i Gävle på ett tag i alla fall så här finns det inget gräs under snötäcket som försvarar sig med glukos just nu.

Jag tror med andra ord att du kan känna dig skapligt lugn :)

Tack för ditt svar! Då kanske ponnyn kan få komma ut i storhagen ändå. Vi har haft 15 minus i några veckor så gräset är ju inte i tillväxt.

Jag antar att ni också kommer att stödfodra, vilket gör att ponnyn äter sitt vanliga foder först och sedan börjar leta efter mer föda under snön. Det ska nog minimera risken betydligt.
Men som sagt, jag ska inte svära vid mitt liv att det är så.

Så länge det är frost är gräset farligt, oavsett om det finns snö på det eller ej!

Endast om allt gräs blir brunt och dött är det tryggt. Men det blir det inte, det är nästan alltid grönt nere vid rötterna.....

Det stämmer inte alls, så som du resonnerar skulle det vara säkert att beta bara temperaturen var under 5+. Det är tvärtom, när det blir under 5+ så börjar gräset bli riktigt farligt.

Den tryggaste tiden att beta är sommar och tidig höst.

Att sätta en häst med fångproblematik i en gräshage nu är som att be om att den får fång.

Så länge det är frost är gräset farligt, oavsett om det finns snö på det eller ej!

Endast om allt gräs blir brunt och dött är det tryggt. Men det blir det inte, det är nästan alltid grönt nere vid rötterna.....

Tack för ditt inlägg. Då får ponnyn stå kvar i sin hage. Vi vågar inte riskera något. (För att förtydliga, det är alltså inte min häst som har fångproblem utan en ponny i samma stall. Jag frågar å den hästägarens vägnar, eftersom hen inte är så insatt i hur internetforum fungerar.)

Ja, när det gäller fång så är det bättre att ta det säkra före det osäkra. :)

Just nu i februari är det många hästar som får fång här i Norden, exakt varför vet man inte men förmodligen har det med hormoner att göra.

Det stämmer inte alls, så som du resonnerar skulle det vara säkert att beta bara temperaturen var under 5+. Det är tvärtom, när det blir under 5+ så börjar gräset bli riktigt farligt.

Den tryggaste tiden att beta är sommar och tidig höst.

Att sätta en häst med fångproblematik i en gräshage nu är som att be om att den får fång.

stämmer ju inte alls, så kan du ju inte generalisera.

Det är döden att beta en häst sommartid, på nedbetat gräs, där återväxt fortfarande finns, dvs stressat gräs. samma sak med tidig höst: tidiga frostmornar med frostnupet gräs: största risken för stress i gräset parat med frost biten som orsakar obalans i magen på hästen - ökad kolik risk.

grönt nere vid rötterna vintertid är det om det är flera dm snö och snön kommit innan tjälen i backen har lagt sig. Så är inte fallet för större delarna av sverige detta år- det blev kallt långt innan ett tunt modest snölager lade sig, dvs det är ingen tillväxt eller aktivitet i gräset för de berörda delarna av sverige, samt inget större snölager som isolerar och inbjuder till tillväxt. Men som sagt: vet du de exakta förhållandena för just det specifika fallet så kanske ditt argument har ngn relevans - annars inte, och framför allt inte generellt.

Senast ändrad:

Det är ingen generalisering, att juli-augusti är den tryggaste tiden att beta är väl underbyggd genom flera studier på gräsets sockerinnehåll.

Sen betyder det givetvis inte att det är fritt fram att äta gräs hela sommaren oavsett häst, gräs och väder, vilket jag inte heller skrev, jag skrev att det är tryggast dvs minst farligt.

Men på vintern är det alltid farligt så sant inte gräset är dött. Här finns massa grönt gräs under snön, det gör det varje år. Det kan se brunt ut på håll men kollar man närmare finns det gott om grönt. Folk tänker att på vintern kan det beta för då är gräset dött, men tyvärr är det inte så enkelt. För att vara tryggt måste det först dö dvs bli helt brunt, sen regna massa på det så sockret sköljs ut. Det kanske det gör längst upp i Nord men aldrig här.

Tidig höst innebär såklart inte frostnätter! :crazy: Som sagt så får temperaturen inte sjunka under 5+. Och nerbetad gräs är aldrig bra oavsett årtid, men det hör inte till frågan om det är tryggt att släppa fånghäst i gräshage nu. det är farligt oavsett gräslängd.

Läs på safergrass.org

Senast ändrad:

De uppgifter jag har kommer från SLU.
Då det kom upp handlade det om hur länge man kan ha hästar på bete och hur länge det finns tillväxt.

Enligt den forskning som SLU har hittills så är de uppgifter som "säkert gräs" väldigt osäkra då det kan skilja väldigt från ett område till ett annat.
Olika grässorter har olika tillväxt, både vad gäller höjd och favorit-temperatur.

Har man en fånghäst så är ALLA foderbyten en risk oavsett om det gäller bete eller en ny höbal.

Senast ändrad:

kl
Hos oss är gräset fortfarande grönt under snön. Då har vi ändå haft rejält kallt med lite snö i flera dagar.

Jag vågar inte låta min fångponny gå i hagen utan munkorgen just nu.
Däremot så vet jag att under förra vintern med all snö i flera månader så kunde hon vara utan munkorg länge.

så man ska nog vara försiktig

Som rubriken lyder: Är snötäckt gräs lika farligt som frostgräs för en fånghäst? Även om det ligger en eller ett par decimeter snö på marken så kan en ivrig ponnyfot skrapa fram lite gräs, och frågan jag har är om detta gräs är lika farligt i fångsammmanhang som frostgräs på barmark?

När du nämner detta kommer jag att tänka på hur det förhåller sig med fodring av fruset hösilage..

Jomen det ÄR en generalisering. Generellt sätt kan antagas att juli är den månad där återväxten är som sämst. Men precis som jag påpekade så beror det ju på fall till fall - vädret, hur hagen är belägen, typen av gräs som växer där - hur nedbetat det är vid den tidpunkten, osv osv. MÅNGA gånger är det rejäl tillväxt i augusti månad om väderförhållandena är rätt, och har det då varit extremt nedbetat i juli så är gräset extremt stressat och risken för fång därmed hög.
det går ju inte heller att säga som du gör, att nu är gräset grönt nere vid rötterna. som sagt - just i år, i stora delar av sverige har det varit en extrem köldknäpp med -20 i flera veckor eller -35, och innan dess han tjälen gå i jorden rejält pga att det inte fanns någon snö då. så det gräs som är kvar nu är rätt så dött, då det som sagt inte finns så mycket snö på många håll att det isolerar, utan tjälen är satt och ligger där den ligger utan isolering. dvs ingen tillväxt.

Jag instämmer med dig.

Centaur. Om betet är obetat är gräset tryggt i juli- aug, (alltså släpp efter midsommar) men inte om det är nedbetat, torrt o inte ens dagg o sen kommer spöregnen i augusti som ger samma som sen vår- explosion.Varav man tar en fin skörd silage på det.

dessutom har vitklövret en benägenhet att tåla torrt o varmt som inget annat gräs.

dessa är mina egna iakttagelser o reaktioner på hästarna. Min hudhäst får mugg o rasp av för mkt socker där i Juli- troligen.
Säkert är det oxå ett visst grässlag då en hage har större risk.

Läget nu är allafall här att gräset ligger i is o frostgräs är farligt sålänge tillväxt sker. dvs inte när det avstannat helt o inte bildar klorofyll o lagrar energi.
Under snön kan det inte absorbera solljus o bilda socker o därmed inte fruktan. Hur länge det kvarstår vete Katten, men knappast sålänge som fobikerna tror.

det lilla som finns i roten får de inte upp.

BTW Läs Spader ess´inlägg i den andra fångtråden om just att fruktanet inte är så farligt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: katja
·
Foder & Strö Har börjat vänja in min fångponny vid gräs igen, tanken är att han ska gå i gräshage med de 3 andra hästarna till vintern, men är...
Svar
18
· Visningar
5 012
Senast: sassiball
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 853
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka