Är sadeln för stor?

F

froggy

Hur vet man om sitsen är för stor? Hörde att det ska vara en hand mellan sig och hornet. Men hur ska det vara mellan benet och framvalvet då? Ska det vara precis brevid varann eller ett mellanrum?

Sv: Är sadeln för stor?

en handsbredd mellan ryttaren fram till the forks and cantle (forks = "framvalv", cantle = "bakvalv") är vad man brukar säga.

alltså både fram och bak om ryttaren, en handsbredd ska väl vara 10cm ca i cowboyhänder :p

du känner själv hur det är när du rider, är sadeln för liten i sitsen kan du komma mot forksen med ovansidan av låren i t.ex. lättridning i trav, alt. att du nästan sitter ovanpå cantlen i trav/galopp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka