ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Ruskar han sig efter varje utfall? Oavsett om du korrigerat eller inte?

det du beskriver är en krislösning eller en grovhyvling. går man inte vidare kommer det mista sin effekt och att göra riktiga framsteg blir väldigt svårt. jag har också haft en utfallshund som först blev grovhyvlad och sedan finslipad och henne har jag inte mycket problem med längre (ca 3,5 månader har det tagit). men hennes och leos problem är inte av samma art, min hund var rädd och det är leo inte.

GaurdianAngel skrev:
Då jag varken känner dig eller din hund så tänkte jag bara skriva lite som du kan tänka över.

"*Vilken sida av dig går han på vid möten? Visa honom att du tar hand om detta genom att ta över honom på den sidan som mötet inte kommer på och håll honom något bakom dig. Det är du som ska ta mötet närmast dig. "

HAN går alltid på min vänstra sida, oavsett om vi möter en hund el ej,
men det klart det du säger har jag aldrig tänkt på

*"Är du säker på att han glatt fortsätter promenaden? Kan det var så att han helt enkelt tagit till sig det du sagt och gör en överslagshandling genom att bli väligt glad. Han kanske helt enkelt visar sig glad för att lätt upp stämningen och lugna dig efter din korrigering av honom."

GLATT och glatt, han gick vidare och försökte istället nosa som en galning i hundens fotspår ( jag gick över gatan), men han var inte berörd på något sätt..det är jag helt säker på.

"Att hunden ruskar sig visar ju att han faktiskt har tagit till sig, hur hårt han tagit korrigeringen kan visa sig hur snabbt efter en korrigering han ruskar sig. En ruskning betyder ofta att de skakar av sig obehaget som de utsatts för. De kan också betydda att de ruskar på sig för att förberedda sig för något, men det är inte alls lika vanligt."

DEN här gången runskade han inte på sig bokstavligen, men det är något han ofta gör när han får en tillsägelse av ngt slag,
det ser verkligen ut som om han skakar på huvudet och sedan
"glömt" att han precis fått en obehaglig korrigering..

Som sagt jag har inte sett något av hur det har gått till och det går inte att uttala sig om vad hans beteende beror på, men jag tänkte få dig att tänka till lite vad han egentligen visar.

Kan ju även säga att han allt som oftast blir arg när han blir tillsagd
han har tom bitit vår uppfödare när denne "tvingade" Leo att ligga
kvar vid en platsliggning vid en träning ( leo reste sig upp och denne
röt "ligg" och gjorde handtecken nedåt) han blev då så arg att han bet till i handen. Men vi trodde då att Leo egentligen
"bet" den nya hanen som låg en bit bort..alltså en överslagshandling?

jag vill även tillägga här att leo de gånger som han har på ett el annat sätt kommit lös , så slåss han alltså han backar inte
utan flyger på och slåss, men inte på ett aggresivt
farligt sätt utan det är som om han tycker att det är kul att slåss... :crazy:

Har ni mentaltestat honom? På riktigt alltså? Hur har han det med skärpa, försvarslust etc etc. Jag skulle ta kontakt med någon som testar hundar privat och prata med de och höra om de kan testa honom. Det är ofta lättare att sätta allt i saband om man får ett test, även om man kanske redan vet om det mesta...

Jag vet namnet på ett par stycken som jag varit med och testat hundar hos och som jag vet är seriöst och inget "hemmabygge".

Tippan skrev:
Har ni mentaltestat honom? På riktigt alltså? Hur har han det med skärpa, försvarslust etc etc. Jag skulle ta kontakt med någon som testar hundar privat och prata med de och höra om de kan testa honom. Det är ofta lättare att sätta allt i saband om man får ett test, även om man kanske redan vet om det mesta...

Jag vet namnet på ett par stycken som jag varit med och testat hundar hos och som jag vet är seriöst och inget "hemmabygge".

nej, han har bara genomfört MH-beskrivning när han var
12 månader samt inträdesprovet till räddningshund..

Jo, visst vore det kul att få han testad, men det känns som
hans fixering av andra hanar går igen i allt man gör
med han... :crazy:

Pm:a gärna några namn om du vill!
Ska upp till uppfödarna snart och prata med dem om hur vi ska gå vidare med träningen av honom..då kan jag nämna detta
för dem!

Vad bedömer man på inträdesprovet?

Geezer skrev:
Hur såg MH ut då?

MH:t var ok, han var 12 månader exakt när han gjorde det
så han var inne i en period då han var mest intresserad av att lukta
på saker och ting..

Jag har inte pappret här, men han hade 4 or
i början kontakt/kamp/ lek

jakten var sådär tror han fick 3,2, han är ganska jaktbenägen
idag så det gjorde mig förvånad att han inte jagade mer intensivt..

Avståndsleken dissade han helt, han fick upp ett spår istället
och sket blankt i dumpe, även här blev vi förvånade ( även testledaren som sett han in action innan testet)han är ENORMT
lekfull och tar lätt upp kontakt i vanliga fall..

dumpe, reagerade han en del på först, för att sedan vara oberörd
när han gick förbi, nosade på overallen

skrammel, regaerar lite, sedan inget, nyfiken, men inga kvarstående rädslor, inga hotfulla betenden där heller.

spökena visade han flera hotfulla betenden, tror han hade
3,4,2,1,3 där

kampen i slutet var 4 or

skott, ingen reaktion

nåt sådant!

Tippan skrev:
Vad bedömer man på inträdesprovet?

Lite olika, har pappret här och citerar: (1-5)

*kontakt/hälsning: 4:a , tar kontalt själv, balanserad
*Gå i trappa:1:a, går upp & ned utan problem före föraren
*Miljörädsla underlag:1.a helt oberörd, snabb kontroll sedan oberörd
*miljörädsla eld, samma där 1
* miljörädsla buller: 3, , berörd, men passerar ( berördheten av bullret tror jag kommer av att vi har korrigerat honom med "skrammel" en burk
med spikar o stenar i)
* miljörädsla mörker: 1, går in självmant, vill undersöka
* aktivitet med figge:4:a, startar snabbt men är lätt att bryta
* figurantintresse,4:a drar mot fig, släpps,tar sig så småningom till
figurant.
* samarbete förare-hund: 4:a, bra kontakt & samarbete, föraren kan läsa hunden
*aktivitetsnivå:2, uppmärksam och lugn, sitter står el ligger
( på MH som unghund fick han på smma punkt en 5:a..)
*hantering: 1,finner sig frivilligt i hantering.
* distraktion hundar: 5!!!, stort intresse,fixerad,morrning ev skall
* skott 1, helt oberörd.

Så det var hela testet..

Är så jäkla konstigt att han har så mycket att tänka på de andra hundarna trots att han liksom jobbar...

Är han lite för skärpt kanske? Han kanske kan gör allt samtidigt som han kontrollerar omgivningen. Min äldre hund kan knappt gå och tugga tuggummi samtidigt. Jobbar hon har hon NOLL koll på omgivningen... Då kan vad som helst hända utan att hon märker. Då gör hon verkligen bara ARBETE!

Tippan skrev:
Är så jäkla konstigt att han har så mycket att tänka på de andra hundarna trots att han liksom jobbar...

Är han lite för skärpt kanske? Han kanske kan gör allt samtidigt som han kontrollerar omgivningen. Min äldre hund kan knappt gå och tugga tuggummi samtidigt. Jobbar hon har hon NOLL koll på omgivningen... Då kan vad som helst hända utan att hon märker. Då gör hon verkligen bara ARBETE!

Hur menar du?

Han jobbar bra, alltså när han tex söker så gör han ju det
med full koncentration, men på ngt sätt så har tränare
och dyligt liksom " nej men leo är som han är det är nog bäst att de andra håller sig undan när han tränar.." samma på lydnadskurser
samma på räddningsträningen..IFALL han skulle få för sig att smita iväg och slåss, men då kan man ju heller inte "möta problemet"
Samma med vår kompis som vi brukar träna med, han tror att Leo
är farlig så hans hundar är i bilen medans Leo tränar..

Våra uppfödare är inte så, där ska han MÖTA problemen, alltså
andra hundar, man måste ju på träning ta risken att misslyckas
för att lyckas?

men jag tycker att de gånger han gör något han tycker är riktigt kul
dvs SÖKA el i skyddet ( det lilla vi har testat honom)då skiter han i omgivningen, men det är svårt
att hitta träninskompisar som VÅGAR låta sina hundar
vara med som störningsobjekt :crazy:

Han ÄR ju inte "farlig", altså han "slåss" ju om han får chansen,
men inte på blodigt allvar ..

Det är svårt, för han måste ju utsättas för andra hundar som
"stör", samtidigt som han inte ska få chansen att smita iväg
och bråka .
Allt handlar ju om LYDNAD, ( el brist på lydnad) att han inte FÅR, men han är ju som sagt
sådan att hans BEGÄR är så stort att han hellre "springer in med huvudet i väggen gång på gång", alltså tar ett obehag, hellre
än att lyda ..förtsår du hur jag menar?

Han ÄR heller inte korkad ( så kanske det låter), utan smart,
och snabbtänkt..

Jag tänkte att han gjorde hela provet bra, men att det ändå fanns med att han käftade mot de andra hundarna. Jag tänkte att han kunde jobba och käfta samtidigt...

Eh? Förstod du nu vad jag menade? :)

Tippan skrev:
Jag tänkte att han gjorde hela provet bra, men att det ändå fanns med att han käftade mot de andra hundarna. Jag tänkte att han kunde jobba och käfta samtidigt...

Eh? Förstod du nu vad jag menade? :)

Nu fattar jag vad du menar!!

Jo, punkten med andra hundar går till såhär:

hunden som testas ska passera två stycken hundar,
de står på vardera sida om den pesserande ( några meter från Leo)
man får då inte passera dem under lydnad, man får alltså inte kommendera "fot" utan ska gå med slappt koppel för att se hur
hunden regaerar på andra hundar..
Så där var han inte under "jobb", utan kunde stirra in sig på dem,
den ena av dem svarade dessutom upp genom att morra tillbaka..

Aha, ja det förklarar ju en hel del... Ja ingen av mina hade gått oberörd förbi... Den ena hade lagt sig på rygg och så hade jag fått dra henne efter mig medans hon skulle försöka att visa magen åt de :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka