Är priser för högt?

Sv: Är priser för högt?

Om du inte har större ambitioner och utan att ha sett hästen för visso så tycker jag att det är ett ganska högt pris på den. Men som någon annan skrev är det rätt häst och du har pengarna så lycka till.

Jag tycker det är överpris för en häst som inte är utbildad. För 65 000 ska du kunna få en häst som är utbildad LA, 110 hopp (och iaf tävlad på clearround, det är stor skillnad att hoppa en bana på 110 med snäva svängar och konstiga hinder än vad det är att hoppa ett hinder på 110 som är ett vanligt hinder, inte en oxer eller liknande.) Min haflinger på drygt 150 hoppar 120 hur lätt som helst, om det är ETT hinder, men har hittills "bara" kunnat hoppa 90-1m bana. (nu är han iofs bara 6 år och inte hoppad mkt det senaste året pga att jag inte har haft en hoppsadel, så han kommer tillslut att kunna hoppa 120 bana, men det dröjer ett tag...)
55 000 max. skulle jag ge.

tjaa, min häst hoppar 120 plättlätt (med mig i sadeln senast igår) och han kostade 5000 kr ;)
okej, han kunde inte det när vi köpte honom, och så är han travare.
Den du tittat på skulle jag ge kanske 40 000 för, jag vet inte riktigt var priserna ligger.

Jag tycker det låter som ett bra pris:)

Jag är lite själv småsugen på en Cardento avkomma.
Efter som Cardento tyvärr inte är rätt hingst för mitt sto får jag väl leta vidare efter min drömhäst;)

nej hon är inte hoppat ett hinder utan hela banor.

Har jag ens sagt att hon bara är utbl lc/lb dressyr?
Det enda jag sagt om dressyren är att hon nog kommer gå minst lb-la dressyr å då syftar jag på tävling.

Jag tycker att priset låter lite väll mycket om hästen aldrig varit på en tävlingsbana.
Nu har jag inte sett hästen men jag skulle nog ändå säga att hästen kanske ligger i en prisklass runt ca 40-50 000:-.

Fördelen är väll dock att det är ett sto så det går ju att avla på henne om man vill sen men jag tycker ändå att det låter som om att det är överpris på hästen.

_otursbarn_ skrev:
Ska köpa häst och har siktat in mig på ett 6 årigt hoppsto. Hon är
efter Cardento ue: en connemara hingst ( mamman också connemara). Hästen är jättesnygg, mörkgrå. Connemara kropp, lite kraftig men inte tungriden eller lång i kroppen. Passar mig jättebra i ridningen.
Aldrig tävlad, hoppad över 120 på träning. KOmmer nog kunna gå iaf 110 hoppning och LB, La dressyr..

de har satt ett pris på 65 000 ( ingen utrustning förutom träns). men är det ett rimligt pris?

Jag tyckte det lät dyrt med tanke på hästens mankh. där ser man ju nästan vart kapaciteten tar sin ro, precis som du själv skrev att hon kommer gå 110cm (Lb alltså om man tänker på det viset).

Jag skulle max betala 45 000:-

Men självklart är det ju upp till vad du vill ha hästen till och vilka ambitioner du har.

Lycka till :)

_otursbarn_ skrev:
hon är 160.

Anledningen till att hon inte hoppat högre är endast att ägaren inte vågar ( dottern gick omkull med sin ponny och blev lite rädd, och mammam gilalr helt enkelt inte höga hinder).
Hittade mankhöjden själv :smirk: Måste bara påpeka att min rena Connemara är 140,0 com och hon hoppar ca 1,10 utan några större problem, så varför skulle en häst som är 160 cm ha problem att hoppa högre än min "plutt" på 140 cm ?? :cool:

Hästen jag nästan köpte var också Conemara/Halvblod.
Mamman Conemara efter Tiger boy och pappan var halvblods hästen Alpen Corrado.
Den hoppade 120 och var 6år samt 160 hög :smirk:

65 000:- är väl inget för en 6 åring! Med Cardento som farsa och bra utbildad... Hänvisar till min D-ponny som var 4 år, knappt inriden, INGEN utrustning utom grimma, omusklad, men med bra gång. 40 000:- var priset för honom. Så tycker inte att det är för mkt... Köööp :bump:

Ja, och jag förmodar vl då att du måste utbilda henne lite själv. Om hon komemr kunna gå lb/la är hon väl inte utbildad mycket nu? Hur högt utbildad är hon då?

65000kr hade varit ett bra pris om det varit ett renrasigt hbl. Hästar under 165cm i manke ligger dessutom generellt lägre i pris, än lite större.Men jag hade inte betalat så mkt pengar för en korsning.

Absolut läge att pruta!

Varför tror Du INTE den har kapacitet för mer än 110 hoppning o LB dressyr, när den t o m har gått mer på träning, iaf i hoppning? Om LB/ 110 verkligen är hästens kapacitetstak, tycker jag ärligt talat inte det verkar vara något att ha alls, vilken häst som helst fixar ju 120 resp LA dressyr med godkänt resultat med lite träning.

Att man själv som ryttare inte har högre ambitioner än 110/LB har jag däremot full försåelse för (sitter själv fortfarande och fjuttar i Lätta klasser efter alla dessa år...), men en häst som inte har mer kapacitet alls än 110... Näe...

Å andra sidan, kanske det är mest Du själv som tänker att "Hurra, den går minst en o tio i allafall", och är nöjd med det, och då är det en annan sak. På stammen och beskrivningen tror jag att det säkert kan vara en trevlig häst, som bör ha MER kapacitet än du tror? Den har ju tiden för sig, är bara 6 år än ju.

Så alltså: Om den VERKLIGEN inte har kap för mer än 110 / LB ens med arbete och ambitioner - 40 000 MAX. Om den däremot iaf kan förväntas gå 120/LA (OM du vill och tränar för det, det är ju inget som säger att DU måste ha den ambitionen) så är väl 65" helt OK. Hon är ju trots allt 160, och inte att jämföra med en övervuxen ponny på 152.

Hoppas Du förstod mitt svammliga inlägg? Lycka till med hästköpet! Jag tycker hästen låter fin!

Diabolical_Kitten skrev:
För 65 000 ska du kunna få en häst som är utbildad LA, 110 hopp (och iaf tävlad på clearround, det är stor skillnad att hoppa en bana på 110 med snäva svängar och konstiga hinder än vad det är att hoppa ett hinder på 110 som är ett vanligt hinder, inte en oxer eller liknande.)

Var själv nyligen och kollade i den prisklassen på stor häst, gärna lite mindre (ca 160) och det var inte lätt då att hitta tävlad och välutbildade hästar för den prislappen. Kom man upp i 75 000 - 100 000 då började man hitta lite hästar som var utbildade och kanske tävlade i den klassen som du nämner. Själv köptes en totalt orutinerad 7 åring som dock var väl dressyrriden, men någon LA är han då inte redo för och än så länge är jag överlycklig när jag hoppar 60-70 cm med honom.

Men ändrar mitt orginal lite, i och med härstammningen hästen hade och connemara som ofta är hoppvilliga och hoppar bra antog jag att den hade kapacitet för mer än 110/LB och därför tyckte jag att priset var okej, men om den max har kapacitet för det är det nog lite överpris.

Tycker att priset verkar lite högt med tanke på att det är en korsning som inte tävlat och som bara är 160 cm. Jag tror att du har chans att pruta i det här fallet. Är hästen röntgad och vad har mamman gjort för något (tävlingsmässigt alltså)?
Avelsmässigt så har hon ju heller inte sådan fördel eftersom hon ej har gröna papper.

Det är klart att det är svårt att bedöma priset på en häst som man inte sett, men av vad du har berättat så skulle jag inte betala mer än 40 000 - 50 000. :)

Äsch då, jag mena inget illa! Bara det att i läsandet av annonser så låter det så fantastiskt om dom löshoppar 1.10. Man ska inte bli lurad. Som en skrev, 5.000:- för ett varmblod som hoppar 1.20. Kanon juh!
Jag tror att de flesta hästar, ponnyer över C, kan löshoppa 1.10. Att hoppa 1.20 på träning säger ju inte så mkt, man måste ju se hur hästen ligger mellan hindrerna, svängar och teknik över. Men som jag skrev, det kanske är en exceptionell liten totto.

Det blir nog kanonfint! Fast jag hade lagt 65tk på en mer utbildad och/eller stammad dam.
Muuh...
;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hoppning Hej! Jag ska sälja min 5-åriga c-ponny TILL våren och undrar vad som är ett rimligt pris? e. Sörbys Lotus ue.Dart Light Hon fick...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: L8P8
·
F
Hästmänniskan Jag har världens beslutsångest så jag vore väldigt tacksam för lite tips och råd! Jag går i hästköpartankar och jag börjar allt mer...
2
Svar
32
· Visningar
2 343
Senast: Fitness
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel