Ska jag köpa min foderhäst eller leta efter annat? Beslutsångest!

Sv: Ska jag köpa min foderhäst eller leta efter annat? Beslutsångest!

Tycker det var lite o ta i. Max 50 tusen kanske med tanke på inget stam, exteriört svårare samt verkar inte ha lätt för sig? Meriter som är ett par år gamla tilltalar mig inte, han är ju inte i den formen idag längre.
Du skrev upp vad han hade emot sig. Är han värd 65 tusen?

Kan ta ett exempel. Min foderhäst som var 13 när jag tog hand om honom tränade 110-120, tävlade 1m, 110 och gick LA dressyr ville ägaren ha 65 tusen av mig. Det var nog billigt, men hon visste ju att hästen skulle få det bra hos mig.
Jag personligen tycker att fodervärden ska få ett lägre pris än andra köpare då säljaren vet vem de säljer till och vet ungefär vad de kan vänta sig av köparen. Men å andra sidan så sätter jag hemmet och hästens välmående främst, pengarna kommer senare.

Finns en 6 åring för 60 tusen. Han är startad LB dressyr. Placerad 120 och startad 130 i år.
Även ett sto, född 96 (bara 12 år gammal, bra ålder!) Haft 2 föl, startad 130, placerad 125. Hon kostar 60 tusen!

Så visst finns det lite bättre hästar än din foderhäst. Sen om man går in på annonser och söker på priset mellan 50-65 tusen hittar man bättre hästar. Eller hästar med bättre förutsättningar.

ja de va precis de jag tänkte också! och jag vill varken ha unghäst, äldre häst eller en trasig.
Jag undrar hur mycket jag måste höja summan för att få en HEL häst i bra ålder?

Det är inte mycket du måste höja summar. Jag gav två exempel.

Sen hittade jag också efter lite mer letande fler hästar som verkade mycket fina och det var inte superungt eller gammalt.

Vad är bra ålder enligt dig? Enligt mig är 10-15 år bra ålder för då är hästen oftast i den bästa åldern då. Det är bara att kolla annonser. Finns som sagt många ute som verkar hela och fina.

Det står inget om skador i annonserna du angav men en 6åring som startat 130 för 60 000kr. Där tycker jag att det luktar skumt!

En bra ålder på häst för mig är mellan 6-10 år om jag inte är ute efter unghäst. Vad ts anser har jag ingen aning om. Efter 10 år anser jag att de har passerat den "bästa" åldern.

Jag upplever detsamma, att det börjar bli köparens marknad.
Som sagt, en häst med okänd stam och gamla meriter,
över två år gamla, utb LB/LB......
Jag skulle inte ge 65.000:-
Men jag kanske är en "snålis".....:p

Min kompis ska leta häst nu, tycker att det verkar som om man
kan få mycket häst för pengarna i dagsläget!!
Ska bli intressant att kika på saluhästar och se vad man hittar!!

/J.

6-10 år ju i utvecklingsålder enligt mig, en färdig häst är först typ 10 år o kan tävla de högsta klasserna.
Visst det luktar kanske skumt, hästen kanske inte är i kondition eller inte är mkt riden på marken. Sen kanske det också spelar in finanskrisen som gör att folk blir tvungna att sänka priset för att folk ska fortsätta konsumera? Jag vet inte, spekulerar fritt. Följer inte marknaden alls, jag har en häst och är nöjd med den.

Det stod inte nåt om skadorna men det är ju inte alltid det står i annonserna, man kan ju alltid ringa o fråga. Min häst stod inte ute på annons och på hemsidan där de hade henne så stod det inte heller nåt om skador. Bara "Snällt sto, vinster tom 130." Typ.

Det är som sagt bara o kolla annonser som ligger ute o man kan ringa de som verkar intressanta.

Enligt mig är bra ålder 6-12. vill helst inte ha en äldre häst än så. 6 är väl på gränsen men det beror på hur den är i temperamentet, om den "mognat" eller fortfarande är väldigt mycket unghäst. Runt 8-10 vore väl det ultimata för min del.

Jag tycker också det är dyrt. Enligt mig (om de vore vilken häst som helst) skulle ja säga runt 50 000 på sin höjd 60. Men nu är ju känslor inblandade och då är de svårt att avgöra

Det är alltid svårare när känslorna spelar in. Jag vet det av egen erfarenhet, lånade en valack på 5 år. Han var inte färdig men gud vad kär jag var!!! Men pga min situation då när jag skulle köpa häst inte var lämplig för att ha en unghäst eftersom jag var i utbildning och skulle ha en färdig häst. Jag hade honom i 4 veckor, grät krokodiltårar när jag lämnade honom. Och köpte mitt sto.
Fortfarande idag kan jag undra hur det hade gått om jag köpte honom. Men känner ändå att jag gjorde rätt i att köpa en färdig häst för samma pris. Jag kommer längre med en färdig häst till att börja med och kommer dit jag vill fortare än med unghästen.

Du får som sagt titta runt hur det ser ut på marknaden, är som Jenny sa - köparens marknad, det är iallafall vad jag börjat märka nu när jag kollade runt på annonserna. Jag skulle inte kunna sälja mitt sto för samma pris som jag köpte henne.

Du kan ju lägga bud på den hästen, säg att du ger 50 för den, inte mer. Kolla om ägaren kan gå med på det. Det går att pruta på hästar, vi har lyckats pruta 15 tusen på min häst. Först sa de nej men de sålde så dåligt att de ändrade sig och sålde den till oss ändå.

TILLÄGG: Alltså du kan såklart köpa den hästen du har nu men du får visa vad du tycker den är värd. Argumentera för ägaren om ni kommer till en diskussion. Du gör ju som du vill. Du kan som sagt alltid pruta eller kolla efter andra hästar ute på annonser.

Jag förstår om du har beslutsångest med tanke på att dem vill ha så mycket för hästen. Förstår även att du vill ha honom kvar då ni kämpat med att lära känna varandra och verkligen hittat en bra relation. Det du måste fråga dig själv är ju om du vill ha en tävlingshäst el en häst att utvecklas tillsammans med, att alround rida. Vill du tävla så måste du nog räkna med att lägga ut en 60-75 tusen för en bra tävlingshäst, men är du som jag och gillar att forma en häst ifrån början så tycker ju jag att du ska satsa på att köpa en billigare häst och utbilda den upp i de högre klasserna. På så sätt blir det ett mera värde i hästen om du en dag betsämmer dig för att sälja el ta föl efter (hingst el sto).
Följ ditt hjärta så ska du se att det löser sig till det bästa!

Javisst är det så:).
Känslor råder man ju inte över.
Om jag vore du skulle jag iaf kika runt lite på andra hästar.
Åka och provrida, känna vad du söker.
Kanske är det han hemma i stallet;).
Det är alltid bra att vidga vyerna lite, få lite mera kött på benen.
Hursom om det blir din foderhäst så ge ett bud på den.
Frågan är ju fri.

Lycka till.

/J.

Vad du ska göra kan bara du bestämma! Men jag kan ju dela med mig av min erfarenheter.
Jag köpte nämligen min foderhäst. Han var inte heller min typ när jag började rida honom, men efter ett tag så...
Efter att ha haft han på foder ca 1,5 år så köpte jag loss honom. Han är inte heller en direkt tävlingshäst eftersom hans hjärna kan "spöka" lite. Men annars är han urfin! Bra steg! Ingen direkt hopphäst men det är jag ändå inte intresserad av. Hur som helst så ångrar jag mig inte en sekund, jag älskar honom så himla mycket :love:
Men till skillnad från dig fick jag honom för ett bra pris. Hans fd ägare ville så gärna att jag skulle ha honom så det blev ett bra kompispris (men dock en ansenlig summa, han var alltså INTE gratis!!!).

Att ha honom är för mig mycket viktigare än att restera bra på tävlingar (men han är ju fin att träna)!

Du kan väl snacka lite med ägaren och se om du inte kan få honom för ett kompispris?!
Det är ju så kul att fortsätta med någon man redan älskar!

lycka till!!!

Jag ska fråga ägaren, men jag tvivlar på att hon sänker priset. Hon är en riktig affärskvinna och bryr sig inte om hästen har det bra eller inte :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka