AR på islandshästar?

A

Anna_B

Hitta ingen tråd om det här innan och jag är lite nyfiken :D
Är det någon här som håller på med AR på islandshäst?
För-/nackdelar?
Bra länkar?
Bra tränare kring Östergötland?

Sv: AR på islandshästar?

Anna_B skrev:
För-/nackdelar?
Bra länkar?

Hejsan

Jag rider i stort sett helt efter akademiska principer. Som läget är nu ser jag bara fördelar. Min häst har blivit starkare, smidigare, mer lösgjord och otroligt stolt.

Jag tycker att det gett oss ett system att träna efter, samtidigt som det vi lär är anpassat efter just oss. Vi har just börjat nosa på galopparbete och tölt. Alltså, såklart att jag både töltar och galopperar ute i skogen, men ganska så kravlöst, nu börjar jag ställa krav på lite bärighet. Fast ska sanningen fram så tränar vi mest på att få till en lyckad fattning över huvud taget :angel:

En grej som jag verkligen gillar med det akademiska är att man aldrig tjatar. Så fort hästen visar att den kan övergår vi till en annan övning. Det har gett mig en häst som ständigt frågar vad för kul som ska hända.

Dessutom har vi mycket fokus på min sits, och den behöver verkligen fokus vill jag lova. Även detta blir pålle så klart nöjd av.

Min "mesta" länk är www.geocities.com/ridkonst. Den gäller främst i västra sverige men har massor av bra länkar till tränare mm. Även www.ridkonst.nu är bra och förklarande.

OlleAtlas

kan du inte pm:a och berätta mera typ tränare, tid och sådär?

OlleAtlas skrev:
Hejsan

Jag rider i stort sett helt efter akademiska principer. Som läget är nu ser jag bara fördelar. Min häst har blivit starkare, smidigare, mer lösgjord och otroligt stolt.

Jag tycker att det gett oss ett system att träna efter, samtidigt som det vi lär är anpassat efter just oss. Vi har just börjat nosa på galopparbete och tölt. Alltså, såklart att jag både töltar och galopperar ute i skogen, men ganska så kravlöst, nu börjar jag ställa krav på lite bärighet. Fast ska sanningen fram så tränar vi mest på att få till en lyckad fattning över huvud taget :angel:

En grej som jag verkligen gillar med det akademiska är att man aldrig tjatar. Så fort hästen visar att den kan övergår vi till en annan övning. Det har gett mig en häst som ständigt frågar vad för kul som ska hända.

Dessutom har vi mycket fokus på min sits, och den behöver verkligen fokus vill jag lova. Även detta blir pålle så klart nöjd av.

Min "mesta" länk är www.geocities.com/ridkonst. Den gäller främst i västra sverige men har massor av bra länkar till tränare mm. Även www.ridkonst.nu är bra och förklarande.

OlleAtlas

Tack så jättemkt! Men ska ridkonst.nu se ut så eller är det bara för mej som texten är på varandra? Det jag ser är nämligen intressant!

Hos mig fungerar sidan utmärkt. Kan du testa med en annan webbläsare?

OA

Prova med att ändra textstorleken till "liten".
I MI Explorer finns detta val under menyn "visa"-"textstorlek".

Anna_B skrev:
För-/nackdelar?
Bra länkar?

Vi har haft AR kurser här i Nkp, har varit med på tre eller fyra för hon som har www.ridkonst.nu. En mycket duktig och effektiv tränare. Tyvärr har det inte blivit flera nu. En annan som kallar sig för AR-tränare var upp hit, men hon motsvarade inte alls förväntningarna hörde jag efter kursen, påminde om enbart vanlig pressa-ihop-dressyrridning och inget som har mer AR att göra.

För mina hästar har AR fungerat bra, jag har fått avslappnade hästar som tar emot vad jag vill lära dem. Öppna och sluta och rida med spanskt kandar plus arbeta på rätt sätt från marken har gett mej väldigt mycket.

Anna_B skrev:
Tack så jättemkt! Men ska ridkonst.nu se ut så eller är det bara för mej som texten är på varandra? Det jag ser är nämligen intressant!
Är den fortfarande dubbel? Så var den för ett år sen också. Bra att man fick lite tips...

Det är verkligen viktigt vilken instruktör man rider för. Det finns många som kanske rider bra själva men inte har så mycket erfarenhet av att lära andra ekipage, rätta till sitsar, förstår rörelsemönster osv. Tycker själv att det är skönt med AR-instruktörer som förstår islandshästen också. Jag har också ridit för ridkonstinstruktören. Hon är ju duktig på islandshästar och mycket bra på att förklara teknik. Sedan rider jag också för en instruktör som är bra på att lära ut känsla‚ så att man kan lita på sitt eget omdöme. På något sätt möts dessa två i mitten. En som utgår från teknik och sedan kommer in på känslan, en som startar med känsla och självförtroende och sedan kommer in på tekniken. Skitbra att kombinera båda, jag är helnöjd! Och pålle också ;)

OlleAtlas

Anna_B skrev:
För-/nackdelar?
Bra länkar?

Tror det är jättevanligt med AR/Barock på islandshäst. Tycker jag snappar upp det överallt. Börja leta så hittar du. Gå in på de länkar som finns i FAQ:en på forumet för AR/Barock här bredvid islandsforumet på Bukefalos. Så hittar du massor. Där finns en gedigen boklista också. Självklart tycker vi som försöker lära oss att AR är bra för våra hästar. T ex brukar gångarterna bli bättre än de varit innan. Du kommer att upptäcka många fler fördelar. Du får helt enkelt prova själv efter eget huvud. Det är en stor fördel, man uppmuntras att tänka själv och bilda sej en egen uppfattning. I AR får vi veta varför vi ska göra en sak på ett visst sätt och vad som exakt händer hos häst/ryttare, och när man börjar förstå det bättre tar utvecklingen fart och man kan ta större ansvar över sin egen ridning själv, och inte bara göra si och så för att någon sagt det. Låt det ta tid att mogna i skallen på dej och gör en gradvis övergång, ta till dej det du förstår bit för bit. Det är en process. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025