Hejsan
Jag rider i stort sett helt efter akademiska principer. Som läget är nu ser jag bara fördelar. Min häst har blivit starkare, smidigare, mer lösgjord och otroligt stolt.
Jag tycker att det gett oss ett system att träna efter, samtidigt som det vi lär är anpassat efter just oss. Vi har just börjat nosa på galopparbete och tölt. Alltså, såklart att jag både töltar och galopperar ute i skogen, men ganska så kravlöst, nu börjar jag ställa krav på lite bärighet. Fast ska sanningen fram så tränar vi mest på att få till en lyckad fattning över huvud taget
En grej som jag verkligen gillar med det akademiska är att man aldrig tjatar. Så fort hästen visar att den kan övergår vi till en annan övning. Det har gett mig en häst som ständigt frågar vad för kul som ska hända.
Dessutom har vi mycket fokus på min sits, och den behöver verkligen fokus vill jag lova. Även detta blir pålle så klart nöjd av.
Min "mesta" länk är
www.geocities.com/ridkonst. Den gäller främst i västra sverige men har massor av bra länkar till tränare mm. Även
www.ridkonst.nu är bra och förklarande.
OlleAtlas