Sv: AR och tävlingsdressyr?
Hon menade nog om det var klubb, lokal, regional, nationell tävling, skulle jag gissa.
I övrigt - bra inlägg av FlipTheFrog!
Jag började rida AR-inspirerat 97 o har tävlat ponny en hel del efter det. Men jag är en ganska usel tävlingsryttare - blir nervös, stressad och tycker inte det är kul. Gamlingen (ponnyn) uppskattade inte tävlandet heller, en tyst snäll sak som ställde upp på allt men åt dåligt och drack ännu mindre när han kom bort. Ska man tävla på någon högre nivå i dressyr (= i alla fall på den tiden högre än LC på lokal tävling) på ponny häruppe måste man åka långt och vara borta hela helger. Det krävs mycket motivation.
Så vi tävlade sista gången (dressyr) 00 tror jag det var. Har två DM-silver och placeringar i LA, tävlat upp till gamla (ja riktigt gamla alltså
) LA:4 under tiden. Det hände mycket när jag hittade den AR-inspirerade tränaren, även med tävlingsresultaten.
Det var verkligen en befrielse att slippa tävlingsambitionerna
Det ÄR ju verkligen inte särskilt kul att tävla dressyr. Det tar lång tid, mycket väntan, det är en bedömningssport där domarens smak spelar en stor roll. Och dessutom kostar det mycket, både i tid och pengar (i alla fall häruppe), om man nu vill få den viktiga rutinen. Tid och pengar som känns roligare att lägga på träningen - för träna tycker jag ju är kul!
Vet inte om det är ganska likt för många andra AR-ryttare...?
Det jag kan tänka mej att tävla dressyr för nu, är att få en bedömning av någon som ser med "andra ögon". Det är alltid intressant. Jag vet ju att jag kanske lägger annat fokus i min ridning och det sätt jag utbildar min häst, än vad jag skulle gjort om jag hade tävlandet som främsta mål (/sporre).
Men då blir det på klubbtävling, lösa licens gör jag inte.
Men skulle gärna vilja att hästen kom ut på tävlingar - så en medryttare med liiite tävlingsintresse skulle inte sitta fel *s*
Mest för att jag har en häst nu som gillar att komma ut, har psyket för det och som säkert skulle uppskatta att få vara ensam herre på en bana där han "bara" ska visa hur snygg han är (det ligger liksom i hans natur).....