Är ni periodare?

Djurjouren

Trådstartare
Jag måste erkänna att jag är det, säsongsbunden periodare.

I början av varje höst vid installningen så är långsamkörning kul, snabbjobb otroliga o.s.v.

Sen kommer HÖSTEN och då kommer jag på hur trevligt det är med ridträning (och hur otrevligt det är med leriga vagnar, selar, kläder m.m)

Vintern, med hårda knöliga hagar och isklumpar i huvudet om man kör inbjuder mig till att träna mkt i ridhuset, en massa dressyr, löshoppning, longering och allt möjligt annat.

Sen kommer våren...Och genast måste alla hästar skrittas timvis på massa trevliga småvågar.

Sommaren. är trevlig i början, mkt busridning i skogen, klättring och lite sånt.

Sen kommer flugjävlarna och då vill jag ha hästsemester och så lämpligt att hagarna just då är proppfulla med mat :angel: och att det är varmt och trevligt ute och mjukt att ligga.
Simning är en bra grej, bara att åka med dem till simmet en gång i veckan för att inte låta dem tappa allt..

I august/september så börjar jag sakna kusarna och då börjar allting om från början...

Jag har aldrig tänkt på det som så här men det är likadant varje år och jag börjar ana att jag visst har en plan med min träning, den är väldigt väderstyrd bara och inte alls särskilt vetenskaplig...

Men vafan, det verkar ju funka bra och omväxlande träning sägs ju vara det bästa.

Sv: Är ni periodare?

Ja du...jag brukar låta hästarna ta det lugnare på vintern. HELA vintern....har aldrig haft starthäst i dec-april :angel:

Mina kommer ut när tussilagon blommar :love:

Gammeln,vad bedriver du för träning egentligen?:confused:
Jag kör det amerikanska stuket ala SD.

Vi hade ett riktigt asväder här igår. Skulle åkt in o kört provlopp men detta ställde jag in. Idag är det betydligt bättre och träningen återupptas :) Dessutom selar jag ut en glad häst idag, han hade bara grinat illa om jag hade kört honom igår i nån rygg :cool:

Jag håller med dig om det Gammeln, ingen blir bättre av att träna i skitväder.....Hästar är födda atleter och blir inte sämre av nån dags vila.
Skillnad är väl om man ska ut i lopp och "måste" köra ett jobb, men då kan man kanske improvisaera istället och köra en "Svanstedt/Gidde", dvs köra jobb dagen innan :D

VI har motivation, det har inte hästen på varför han måste ut i skitväder, dessutom ökar risken för senskador nu på hösten i sliriga skitbanor...ska man ha en senskada kan man ju lika gärna få den i ett lopp.......

VI har motivation, det har inte hästen på varför han måste ut i skitväder, dessutom ökar risken för senskador nu på hösten i sliriga skitbanor...ska man ha en senskada kan man ju lika gärna få den i ett lopp.......

Ett uppfriskande höstregn är helt underbart :)
Det är då man njuter av en (sen)stärkande promenad på asfaltsvägen....ingen sol som bländar eller surrande insekter....bara det rytmiskta ljudet av hästskor och regnet som smattrar på hjälmen :love:

Om man absolut måste köra ett jobb får man njuta av en gratis lerinpackning....tror hästarna håller med mig.....de ser lyckligare ut i jobb än när de står still och hänger i hagen en regnig höstdag :cool:

Haha, jaja....det är ENBART egoistiska skäl för dig:p

Närå, men hästar är ju väldigt olika också...en del är arbetsnarkomaner, medans andra är divor

Jamen det är ju självklart att man inte tränar när det är regningt och så där..:o
Det är därför man är amatör ju, för rätten att träna när man vill :D

för rätten att träna när man vill :D
Precis. Är det asväder en dag så kör man ju inte på dom några skador i den meningen. Då selar man ju ut dom nästa dag istället på en bättre bana, å ändå kör det inte ihop sig. Kan ju vara så att om det är asväder på dagen så kan man ju köra sitt jobb på kvällen istället :)

"Volymträning" har ju en del nackdelar....

Jajjemensan! :)
Och hur kul är det NU, när regnet öst ner i en vecka och hästarna står till knäna i, ja inte ens lera längre, VATTEN....:cool:

Men men, ingen rast och ingen ro i vinter, för min del blir det till att ta ut nyförvärvet och starta på, om man hittar nåt passande dvs...tillsammans med det en gedigen vinterträning så han får fina muskler, och OJOJ vilka förhoppningar jag kommer ha till våren....:D
Om vi överlever vintern dvs...:p
Samtidigt träna glasbiten så han om möjligt kan få sina knän att fungera....kul att ut och skritta skritta och åter skritta i timtal...

Men hörrni, det är ju bara 5 månader kvar tills snön börjar smälta igen (omdet kommer nån)! Optimist - ja visst! :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 755
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: mackan
·
Hoppning Som vissa vet så har mitt senaste hästår varit synnerligen dramatiskt, och inte speciellt roligt. Förra våren (2004) så bestämde jag mig...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka