Är mitt sto för gammalt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gizmon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 136
G

gizmon

Jag har ett fullblodssto som är 15 år, är hon för gammal att avla på?? Är lite sugen på att betäcka henne till våren..:(:( /Anna

Sv: Är mitt sto för gammalt??

Nej hon är inte alls för gammal.
Däremot kan det vara bra att ta o göra en veterinär undersökning och ta bakteriprov av livmodern innan du börjar betäcka.

Kan också vara lämpligt att ta en hingst med bra sperma kvalité för att öka chanserna.

Man brukar säga att om stoet blir dräktigt så klarar hon också av att bära fram och föda fölet.
Är hon svår att vara dräktig kan det vara värt att byta sätt, vissa funkar bättre på naturlig betäckning första gången.

Hon har inte haft föl förut!

Nejdå.

Mitt sto inseminerades första gången som 15-åring. Tog sig på första brunsten med transportsperma (hingsten var 19 år) utan behandlingar. Dräktigheten och fölningen var helt okomplicerade.

Nja det är väl vilket som, det är ju bättre att ta en äldre hingst med bevisat bra sperma och dräktighet för att optimera chanserna.

Om hon är pigg och kry så är 15 år ingen ålder menibland så atr dem sig inte när dem är äldre så det kanske du får räkna med:)

Åldersmässigt är hon inte för gammal.
Sen vet man ju inte om hon kan bli dräktig, brukar väl sjunka i och med åldern också?

*knapplån

När jag läste Avel på skolan lärde vi oss iaf att ett sto skulle föla första gången när hon var mellan 4 och 14. Ju äldre stoet är som förstföderska desto större risk att nåt går fel. (ungefär samma som med oss människor ju)

Så jag personligen skulle nog inte våga betäcka ett så gammalt sto. Men hoppas iaf att allt går bra för er om du väljer att göra det.

jag har ett sto som är 16(fick tänka efter, shiit vad tiden går:P)
i år, alltså 15 när vi betäckte henne, hon är dräktig och ska ha föl..

Tack för alla svar!! Nu ska man bara bestämma sig hur man ska göra..:confused:

tycker du kan betäcka.. men anser också att en undersökning kan vara bra att göra. Delvis om du skulle välja en dyrare hingst där de inte är levande föl betalning. Och även så att ditt sto inte råkar ut för massa otrevliga behandlingar bara för att hon sen inte tar sig med en gång.. Då är lika bra att kolla om hon överhuvudtaget kan bli dräktig först.

Det hade jag gjort. Kul att sätta halvblod på fullblod (de antar jag att du tänker göra), kan bli riktigt fint =)

nej hon är inte för gammal. har hon bara bra kondis å så så e de inge som hällst problem. vårat sto fick sitt första föl som 15 åring mvh mia

jag tänker på tex många insemineringar, ultraljud med mera för att fastställa ägglossning. Kan inte tänka mig att det är alltför trevligt, iaf inte i för stor mängd?

En bra seminveterinär seminerar och UL inte i onödan.

Stona brukar kollas varann dag när de är i brunst. När de brunstar så brukar stona dessutom inte misstycka så himla mycket :o

Mina ston seminerades endast 1gång (samma dygn som ägget gick) = duktig veterinär.

Avels stoet i stallet fick sitt första föl när hon var 17. Är dräcktig med sitt 3:e föl. Stoet stortrivs som amma och har inte haft några större problem trots åldern.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka