Är min ponny i trotsåldern?

Jepe

Trådstartare
Hej! Jag har precis börjat rida en unghäst på 3 år och är jätte snäll på marken men "jobbig" i ridningen. Han tvärstannar och vägrar gå fram. Han ignorerar allt, har testat:
Rösten
Spö på rumpa, bog och skänkelläge
Benen
Men inget hjälper. Så ägaren får gå efter med longerings spö för att han ska gå. Är detta bara test eller kan de vara trotsålder? Och isf, hur ska jag göra? Har ni tips?

Hej! Jag har precis börjat rida en unghäst på 3 år och är jätte snäll på marken men "jobbig" i ridningen. Han tvärstannar och vägrar gå fram. Han ignorerar allt, har testat:
Rösten
Benen
Men inget hjälper. Så ägaren får gå efter med longerings spö för att han ska gå. Är detta bara test eller kan de vara trotsålder? Och isf, hur ska jag göra? Har ni tips?
Nej, hästar har ingen trotsålder.
Däremot är 3 år väldigt ungt, hur utbildad är den egentligen? är du skicklig nog att rida en grön unghäst? De kan bli osäkra på mycket och då gäller det att man kan hjälpa dem vidare på ett erfaret sätt.
Om hästen gör så även med erfarna ryttare, och om den fått en bra grundutbildning så skulle jag faktiskt kolla med en veterinär om den är frisk.

Är inte hästen bara ny i det här med att bli riden då?
Vet den att spö på rumpan betyder framåt?
Låter som fel väg att gå. Jag skulle valt att jobba mer från marken, träna in muntliga kommandon för att sen kunna använda dem även uppepå ryggen i början av utbildningen för hästen.

1, VET hästen vad den skall göra? (Hästar föds inte med att tryck från benen betyder frammåt)

2, Passar sadeln? (många har så kallade 'inridningssadlar' som är rent skräp, och den kanske gör ont)

3, Hur duktig är du? Respektive ägaren?

4, Hur gör hästen när ägaren rider? Hur gör ägaren?

Jag skulle ha kollat att den är frisk till att börja med och att sadeln passar.

Unghästar har sällan motor framåt till att börja med, de förstår liksom inte vad de ska göra. Jag hade backat och inte försökt rida den i det här läget (speciellt inte om du inte är erfaren med unghästar) utan gått tillbaka till markarbete.

Det ska mycket till innan en häst jävlas på riktigt och då har det i 99,99% av fallen att göra med hur den har blivit hanterad tidigare. Det är ännu mer sällsynt på en unghäst.

Jag tycker mer att det verkar som att hästen helt enkelt inte förstår vad som förväntas av den. Hästar gör sällan saker för att jävlas, och som redan nämnts har de ingen trotsålder. Jag hade först och främst sett till att hästen är frisk och att utrustningen passar ordentligt. Sitter inte problemet i något av de alternativen så hade jag sett över grundutbildningen. Ibland kan man behöva backa lite och lära om vissa saker.

vill även tilläga att ägaren anser mig som passande ryttare och att jag visar vad han ska göra tydligt. Ägaren är mycket goda kunskaper av unghästar och inridningar.

1, VET hästen vad den skall göra? (Hästar föds inte med att tryck från benen betyder frammåt)

2, Passar sadeln? (många har så kallade 'inridningssadlar' som är rent skräp, och den kanske gör ont)

3, Hur duktig är du? Respektive ägaren?

4, Hur gör hästen när ägaren rider? Hur gör ägaren?

Han vet tydligen vad han ska göra då vi är noga med att visa honom.
Sadeln passar.
Ägaren anser att jag är tillräckligt duktig för att klara av honom och ägaren är grym, har ridit in unghästar förut så hon har erfarenhet.
Ägaren kan ej rida honom.

Är inte hästen bara ny i det här med att bli riden då?
Vet den att spö på rumpan betyder framåt?
Låter som fel väg att gå. Jag skulle valt att jobba mer från marken, träna in muntliga kommandon för att sen kunna använda dem även uppepå ryggen i början av utbildningen för hästen.

Varenda gång jag lagt till spö har jag lagt in lätt skänkel och använt rösten.

Nej, hästar har ingen trotsålder.
Däremot är 3 år väldigt ungt, hur utbildad är den egentligen? är du skicklig nog att rida en grön unghäst? De kan bli osäkra på mycket och då gäller det att man kan hjälpa dem vidare på ett erfaret sätt.
Om hästen gör så även med erfarna ryttare, och om den fått en bra grundutbildning så skulle jag faktiskt kolla med en veterinär om den är frisk.

Inte så utbildad. Endast skritt och trav.
Ägaren ander mig som passande ryttare.

Unga hästar har inget driv utan är något som kommer med utbildningen.
Jag gissar på 2 saker, ponnyn vet inte vad som begärs av den och/eller inte har modet att gå fram.

Modet låter rätt.. Han rids ofta ensam men dock är hästar bredvid honom av ridbanorna men stannar ändå..

Jag tycker mer att det verkar som att hästen helt enkelt inte förstår vad som förväntas av den. Hästar gör sällan saker för att jävlas, och som redan nämnts har de ingen trotsålder. Jag hade först och främst sett till att hästen är frisk och att utrustningen passar ordentligt. Sitter inte problemet i något av de alternativen så hade jag sett över grundutbildningen. Ibland kan man behöva backa lite och lära om vissa saker.

Utrustning passar.
Är jätte tydligen vad han ska göra.

Utrustning passar.
Är jätte tydligen vad han ska göra.

Du kan vara hur övertydlig som helst, har hästen inte greppat vad hjälperna betyder så spelar det ingen roll. I värsta fall kan det vara nödvändigt att lära om vissa saker helt för att det ska fungera som önskat. Det är därför en ordentlig grundutbildning är så viktig, för annars kommer hästen inte begripa alls vad vi människor vill.

Om utrustningen passar så kanske det är läge att få hästen kollad av veterinär, för att utesluta att den har fysiska besvär. Hästar är tyvärr väldigt duktiga på att dölja att de har ont förrän det tvingas fram, t ex vid ridning.

Sadeln passar.
Ägaren anser att jag är tillräckligt duktig för att klara av honom och ägaren är grym, har ridit in unghästar förut så hon har erfarenhet.
Alltså, jag kan inte tro att ägaren är så erfaren av utbildning av unghästar av följande skäl:
1. Då skulle ägaren kunna guida dig NÄR du rider, ni skulle lösa problemet på ridbanan och du skulle inte behöva fråga Buke
2. Att gå efter med långpisk för att hästen ska gå fram är inte nödvändigt när man utbildar hästar, om man gör det på rätt sätt. Uppenbarligen har hästen inte utbildats på rätt sätt.

Även om ägaren inte kan rida hästen så finns det massor med arbete som h*n kan göra med hästen från marken i utbildningssyfte. Sen behöver man en ryttare som KAN rida in hästar, och såna ryttare frågar sällan om hjälp här på Buke, så jag tror dessvärre att ägarens bedömning av dina kunskaper är fel.

Modet låter rätt.. Han rids ofta ensam men dock är hästar bredvid honom av ridbanorna men stannar ändå..
Om det är modet som saknas tycker du då att det är rätt att tvinga fram hästen med ett långt spö, tycker det låter som hästen måste välja mellan pest eller kolera = vid tycker hästen är hemskaste att gå fram trots att modet saknas eller spöt som driver på bakom.

Sadeln passar.

Håller med många ovan.

Antingen så har hästen ont/besvär av något (utrustning, situation osv) eller så vet den inte vad den skall göra. Att du är övertydlig spelar ingen roll, hästen pratar inte ditt språk, och du pratar inte hästens.

Vad händer om du och hästen står still, och du smackar? (du får inte röra på dig vid detta experiment, du ska vara helt still och inte ge något annat kommando än smackningen)

Vilken metod användes när hästen lärde sig longeras?

Hur ofta rids den? Hur har viloperioderna sett ut för den i år?

Hur ofta jobbas den från marken? Löshoppas? Tömkörs? Longeras? Promeneras?

Mod hos unghästen uppstår när de är bekväma med situationen, vet vad de skall göra och förstår vad som händer.

Och... ärligt talat, det här med att unghästar inte går frammåt är ett väldigt vanligt 'problem', som en 'erfaren' unghästutbildare borde kunna lösa enkelt (utan att gå bakom hästen med långpisk).

Rösten
Benen
Bortsett från allt det som redan tagits upp i tråden, är ponnyn barfota?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama