Är min häst sjuk?

alp

Trådstartare
Nu måste jag få fråga er bukare om era erfarenheter om hur mycket vatten era hästar dricker. Jag har ett fullblod på ca 550kg. Han kan iland dricka ur sin 30L hink han har och jag har därför satt in en 20 15 L hink så att han alltid ska kunna få dricka och för att slippa fylla på på mornarna. Nu har stallägaren klagat på att jag har en hink till i hans box. Och säger att om han dricker ur 30L hinken så är det något som är fel på honom då en häst inte normalt dricker så mycket vatten!:eek:
Tyvärr så har dem inget vatten ute för att stallägaren inte vill det. Men jag erbjuder min häst vatten varje dag efter jag skött/ridit honom.

Men tycker ni att jag ska vara orolig eller låter detta normalt att min häst dricker ca 30 L per dygn?

Sv: Är min häst sjuk?

När det är kallt dricker mina mer. 30 liter på ett dygn känns inte som mycket. Det kostar inget att rådfråga veterinär för säkerhetsskull om du är orolig. Personligen tycker jag dock att hästar ska ha vatten i hagen...

Min häst dricker mer än 30 liter/dygn. Antar att det är individuellt vad en häst behöver/gör av med. En häst som tränar mer kräver mer. Varmt väder kräver mer.
Jag hade en 60 liters värmebalja. Den va tom efter 1,5 dygn i norala fall vintertid.

Min dam dricker också mer inne nu, tror att det har att göra med årstiden. Då det är kallt ute så vill hon hellre dricka inne, dock är det väl inte ovanligt att en häst dricker mer än 30 liter per dygn oavsett årstid?

Har ställt in en extra hink med vatten till henne och det har hittills fungerat utan några problem.

Dessutom är det väl inte så bra att ta bort hinken med extra vatten om denna går åt, då han ej har möjlighet att dricka ute.

Hur kommer det sig att stallägaren inte vill ha vatten ute?

Vilket trams! Vintertid finns det faktiskt en överhängade risk att hästen dricker för lite, och därför får kolik.

50-60 liter vatten/dygn för en 500 kgs häst är inget ovanligt, mindre åtgång hade gjort mig orolig.

Min häst dricker i snitt 70 liter vatten/dag, och kissar därefter;) Så har hon alltid gjort och det är den mängden vätska hon behöver.

Gud så skönt att höra att det inte verkar så konstigt då att han dricker ca 30-35 liter per dygn :bow: Stallägaren får för sig väldigt knasiga saker ibland :grin:

Att hästen inte har tillgång till vatten i hagen tycker jag är helt idiotiskt. Stallägaren i stallet min mamma hade sin häst i tidigare var likadan, på vintrarna hade hästarna inget vatten i hagen för det var så jobbigt när vattnet frös, så då fick dem vara utan :crazy: Din häst skulle kunna dricka dubbelt så mycket utan att det skulle vara konstigt.

Håller med.

Sen varför ska stallägaren lägga sig i om du har extra vatten i boxen. Att inte ge vatten i hagen känns helt bisarrt för mig, tänk att inte få tillgång till vatten efter man ätit, blir bra torrt i strupen, och hästar äter ju inte direkt soppa...

Ja jag skulle bli orolig. Jag tycker det låter lite.
Mitt russ på knappa 300 kg dricker mer än så.

Min dricker ca 20-30 liter per natt. Är det gräs ute och fuktigt dricker hon mindre. Frisk och glad häst som även dricker ute dagtid.

:banana:

Mina hästar har vatten i hagen vintertid, men dricker bara mellan 5-10 l vatten/natt, (har iof ett hösilage med 58% TS):confused:

Jag tycker också det är helt idiotiskt att dem inte kan ha vatten i hagen. Men om jag ställer ut en hink så kan den helt plötsligt vara borta för att hon tagit in den :cry: Blir så trött på henne!!!

Min dam dricker som en kamel nu när det är lite kallare ute. Hon kan lätt stå och dricka ur vattenkoppen 15-20 min när hon kommer in, trots vatten i hagen. Ser att hon även äter mer salt nu på vintern, kan säkert höra ihop med det...:laugh:

Förresten, missade jag nåt eller vad spelar det för roll för stallägaren hur mycket din häst dricker?

Mvh Domino_s

Min dam dricker som en kamel nu när det är lite kallare ute. Hon kan lätt stå och dricka ur vattenkoppen 15-20 min när hon kommer in, trots vatten i hagen. Ser att hon även äter mer salt nu på vintern, kan säkert höra ihop med det...:laugh:

Förresten, missade jag nåt eller vad spelar det för roll för stallägaren hur mycket din häst dricker?

Mvh Domino_s

Vad skönt att läsa detta! Började också oroa mig lite för min valack som kan stå och dricka 10-20 min ur vattenkoppen när han kommer in. Kan även ställa sig och kissa samtidigt :grin: Han har tillgång till vatten i hagen dagligen men väljer nog att dricka inne istället verkar det som. Så då behöver jag nog inte oroa mig efter jag läst att din häst gör likadant ;)

Min D-ponny och hennes hagkamrat på 155-160 dricker 50-60 liter i hagen tillsammans varje dag,
sen så har min ponny en 30 litershink i boxen som hon för det mesta dricker upp.

Man brukar säga att de ska dricka 10l/100kg häst/dygn så 30l inne om han inte får nåt ute är snarare för lite ju.

Jag håller med de flesta andra o säger att 30 liter snarare är ganska lite. Hade hästen haft vatten ute i hagen också så hade den nog klarat sig på 30 liter inne, men om det är allt vatten den får så är det absolut inte "för mycket". Se till att hästen får dricka så mycket den vill så att du inte får andra problem med kolik eller dylikt. En häst kan dricka väldigt mycket vatten innan man behöver vara orolig för att något "är fel", som sagt, var mer orolig över att hästen får för lite vatten..

Mvh Domino_s

Det hela började med ett jag hängde in en extra hink bredvid den 30L hinken han hade. Då vart stallägaren typ arg på mig och tyckte att det var helt onödigt att ha två hinkar i boxen. Och hon sa att om min höst dricker mer än 30L så är det något fel på honom, då det inte är normalt att en häst dricker så mycket, sa hon. För hennes hästar dricker kanske bara halva hinken/dygn vilket jag tycker är väldigt lite.

Jag håller med de flesta andra o säger att 30 liter snarare är ganska lite. Hade hästen haft vatten ute i hagen också så hade den nog klarat sig på 30 liter inne, men om det är allt vatten den får så är det absolut inte "för mycket". Se till att hästen får dricka så mycket den vill så att du inte får andra problem med kolik eller dylikt. En häst kan dricka väldigt mycket vatten innan man behöver vara orolig för att något "är fel", som sagt, var mer orolig över att hästen får för lite vatten..

Precis så har jag känt, att jag nästan vart orolig att han fått för lite vatten. Nu har jag ställt ut en hink vatten i hagen och förhoppningsvis tar stallägaren inte bort den. Sen erbjuder jag honom alltid vatten efter vi ridit. Såklart skulle det bästa vara om vi bara kunde fylla i badkaren som står i hagarna. Men det tycker stallägaren är onödigt då stallägaren tycker att dem får i sig tillräckligt med vatten genom det blöta gräset eller snön, vilket INTE jag tycker :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: Nepenthe
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 281
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 116
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 813
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka