kolblakkur
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gjutjärnspanna borde inte ha någon beläggning som släpper.Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
En riktig gjutjärnspanna som inte är behandlad med någon extra beläggning är omöjlig att förstöra. Den kan diskas med vad som helst, rosta mm och ändå återställas.
Min far som var kock lärde mig att steka in dem på svag värme en längre stund med olja och salt och sen bara torka ur när den kallnat. Var pannan riktigt uttorkad så kan man behöva upprepa några gånger.
Säker på att det är gjutjärn?Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
Emaljen är ju undersidan på pannan, det som ligger mot spisen?Enligt denna länken har din panna emaljerad botten https://www.testfakta.se/sv/product/ikea-senior Antagligen har något hänt med emaljen. Det hjälper inte att fetta eller slipa då själva gjutjärnet är under emaljen. Jag hade kontaktat Ikea och frågat om det är ett känt prblem.
Nej, det finns tydligen gjutjärnspannor som är emaljerade i botten.Emaljen är ju undersidan på pannan, det som ligger mot spisen?
Med såpass rundad botten skulle jag hellre säga att det är en kolståls wok eller liknande, Bara att rengöra ner till rent stål/järn och olja in igen. Inga konstigheter, glöm bara att inte att rengöring efter bruk endast skal med rent vatten och diskborste eller trasa/pappershanduk som vevas runt. Alla typer diskmedel förstör egenskaperna hos kolstål och gjutjärns redsakp.Vet inte riktigt vad som hänt med min gjutjärnspanna. Som om det finns en film som släpper? Är den bortom räddning? Har försökt fetta om den, men blir likadan efter användning ändå. Steker man så bränns det ofta fast.
Jag tror det är som tex Le Creuset har att det är en matt svart emalj som är beläggning i botten på pannan. Inte på undersidan.Emaljen är ju undersidan på pannan, det som ligger mot spisen?
Ah, okej. Då är den kaputt alltså.Jag tror det är som tex Le Creuset har att det är en matt svart emalj som är beläggning i botten på pannan. Inte på undersidan.
Är det så så är den nog det. Men kolla med Ikea för säkerhets skull.Ah, okej. Då är den kaputt alltså.