Är man seriös om man inte ens kan stava till "sin" ras?

pinky

Trådstartare
Vi spanar lite lätt efter hund, och även om vi nästan helt bestämt oss för vad och var vi skulle köpa den isf så läser jag annonser ibland.

Det jag slås av är att det då och då (för ofta!!) dyker upp annonser där någon säljer t.ex. "chioaoa" eller "rottvailer"! :eek:

"Rottvailern" har annonsören 5 kullar av, och de kostar ett femsiffrigt belopp.

Hu känns det för er som är mer vana i hundbranschen?

Jag tycker det luktar hemsk oseriöst och tänker direkt på dåliga hundar av cool ras som säljs utan förbehåll. "Chioaoan" är kanske t.o.m. en sån där insmugglad hund?

Ja, ni fattar vinken. ;)
Det behöver ju såklart inte vara så illa, men åtminstone jag får de vibbarna...

Sv: Är man seriös om man inte ens kan stava till "sin" ras?

jag ryser när jag läser såna annonser. att man inte ens bryr sig om att stava rätt...

Jag får ångest. Hade gärna haft en chihuahua eller rottweiler men hade varken tittat på chioaoa eller rottvailer. :devil: Med tanke på kontroverserna kring just dessa raser finns det ju anledning att misstänka att allt inte står rätt till.

Med tanke på kontroverserna kring just dessa raser finns det ju anledning att misstänka att allt inte står rätt till.

Jamen eller hur!!

Hade någon stavat fel till tax hade jag nog inte reagerat på samma sätt.

Reagerat hade jag väl gjort iofs, men med just dessa raser målar man ju upp de allra värsta scenerna...:cool:

Håller helt med att det ser oseriöst ut om man inte kan stava till rasen man annonserar ut!

Själv tog det ett tag att lära sig det rätta stavningen på "min" ras, satt några gånger med hennes reg. bevis bredvid när jag skrev :angel: :angel:

Nu sitter stavningen dock!

Btw, Bichon Havanais, har sett en hel del stavningar på den rasen också....

Nej, då är man inte seriös. Om man är en seriös uppfödare (eller företagare i vilken bransch som helst) som har problem med det svenska språket, så tar man hjälp av någon som kan skriva svenska när det är dags att marknadsföra sig.

/Cecilia :)

har också sett "renrasiga" shäfervalpar efter isigårdens bla bla bla. *suck*

Det minsta man kan begära är väl att de ska kunna stava sin egen hund's ras. Andra exempel som jag har sett är Pappiljon (Papillon), Shitzu (Shih-tzu) bl.a. :crazy:

dåberman, dobbermann, doberman, dobberman....

Skriv gärna dobermann :)

Inte för att det är en hundras, men jag får även hicka när folk ska sälja Underlater, eller sköllpadder:confused:

Glöm inte "en Bordie Collier" :eek:

Det är extremt dålig stil att inte lyckas stava rätt i annonser, det finns ju hjälpmedel om man har problem med språket...

...eller vad sägs om tevverens?? :crazy: Såg en sån annons häromdagen.

Låter ju väldigt oseriöst men det KAN faktiskt vara så att annonsören har skrivsvårigheter, tex dyslexi (mobba mig inte om jag inte lyckas skriva det rätt:crazy: ), men man tycker ju att de i så fall kan ta hjälp av någon annan att skriva annonsen...

Självklart kan det vara så, men jag har svårt att tro att SÅ många annonsörer har skrivsvårigheter?

knapp

Men jag är sjukt bra på att stava i vanliga fall (dock inte vid datorn för jag har inga bokstäver kvar på tangentbordet å skriver ofta fort & läser inte alltid igenom innan jag skickar.. :o) och JAG får alltid tänka mig för när jag ska skriva dobermann! Dock, om jag haft kennel så.. hade jag kollat upp det igen :angel:

Jag skulle ALDRIG ringa på en chioaoa (:eek:) eller en lejonberger. Och det finns uppfödare som resonerar omvänt, jag vet en som nekade ett par att köpa chihuahua som uttalade det som det stavas, typ tji-huua-huua. (Sen visade det sig att de trodde det var typ ett gosedjur som man inte går ut med & inte kan lära saker.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka