Är man redo?

S

sandraR

Hej! Tänker ta privatlektion utav en tjej som går tredje året på hästgymnasium. Jag har ingen aning om hur det är då så jag undrar om någon vet om det verkar bra, om hon kan tillräckligt mycket för det, tror hon ridit i ca. 5 år men då väldigt ofta. Rider för många olika bra ridlärare. Hon tar inte mycket, det är ett rysligt bra pris, så det är därför jag väljer detta alternativ, men hade du gjort det?

Sorry för en velig text men svara bäst det går! :)

Sv: Är man redo?

Prova och se vad du tycker. Varken du eller hästen lär dåbli sabbad av en provtimme.

Av mina fd klasskompisar på ridgymnasiet hade då hälften av klassen extrajobb som ridlärare i trean. Visserligen rådde det väl brist på ridlärare där och då, men ändå. De var betydligt mer lämpade än andra ridlärare som stått i manegen år efter år utan någon vidare utbildning än på sin höjd ungdomsled.kurs och egen erfarenhet ^^

Men kom ihåg att det är skillnad mellan ridgymnasium. Vissa tar int endast via betyg och andra via ridprov. Om mn tagits in på betyg (naturbruks) då kan man vara nybörjare dåman börjar, eller såkan man ha ridit hela livet. Det avgörs bara på betyg. Om du däremot måste göra ett ridprov och konkurrera med det, då ligger du på en ganska hög nivå redan när du börjar första året. Det var det senare som gällde för de personer jag talade om i ovanstående inlägg.

Men det är absolut inte säkert att den person som är duktig på att rida också är duktig på att lära ut och förmedla sina kunskaper till andra.
Jag tycker att det sätts alldeles för mycket lit till tränare som har egna meriter inom tävling. Det finns många andra, som trots att de inte har så många tävlingsmeriter, är duktiga på att se både häst och ryttare - och att lära ut bra ridning.

Immer

Jag hade provat iaf nån gång :) Eftersom priset var så bra, finns det inte mycket att förlora på det.

Jag fick kontakt med en tjej som var ungefär i den åldern, som också hade ett bra pris, men efter lite funderande tackade ajg ändå nej. Tror jag skulle tycka det vore svårt att ta order av någon som är jämngammal, och att det mer skulle känns som någon kompisrelation.

Knepigt tänkt kanske men så var tanken.

Jag skulle prova iallafall, åldern tror jag inte spelar någon roll utan hennes sätt att tänka om hon är bra på att förklara.. Få fram det hon menar.

Prova!

jag hade hellre anlitat någon som har mer än 5 års erfarenhet och är så ung.

Betalar dessutom lite mer för en duktig tränare som dessutom visat upp något på tävling.

Jag tycker det beror på faktiskt.

Vad kan hon? Hur är hon i sin ridning? (hård, mjuk, tålmodig, våldsam?) Hur långt har hon kommit - kan hon rida de flesta hästar o form i skolor osv?

Personligen kommer jag aldrig (mer) rida för en person som inte har samma åsikter som mig, då jag ridit för tränare som näst intill fått mig (och min häst) förstörd, så jag tycker det är viktigt att man väljer en person som är lika som en själv.

5 års egen erfarenhet är inte mycket även om hon ridit flera ggr. varje dag ;) (ingen jag skulle ta lektioner) å andra sidan finns det dom som ridit varje dag i 30 år utan att kunna mer för det, som inte själva tagit lektioner och utvecklats korrekt ;)

sedan beror det mycket på var man själv befinner sig kunskapsmässigt om man får ut något av det eller inte.

jag betalar hellre mer för en lektion även om det blir mer sällan för att få träna för minst B-tränare och helst A-tränare där "ridstilen" passar mig. det ger lite garanti på att vederbörande både har kunskapen, erfarenheten och kan lära ut.

När jag gick i trean så hade jag en klasskompis som gav en hel del ridlektioner. Nu var hon väldigt rutinerad och hade mkt erfarenheter samt tävlat SM med mkt goda resultat.

5 år är inte mycket, men testa eller åk och titta när hon ger lektioner!
Det skulle jag göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II