Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag ger Krafft Grund till mina tre, blöter inte upp det mer än att det får lite fukt av betfor som jag ger samtidigt. Låter aldrig det ligga i blöt - hästar har väl för hundan tänder att tugga med! Tycker det är att förmänskliga hästarna genom att påstå att pelletsen är stora eller hårda.

Har provat både Hippo müsli, Dodson&Horrell müsli, Spillers, Salsa och Lympos som alla är dyrare än Krafft Grund men det dyrare priset står inte i proportion till kvaliteten tycker jag.

Det som var i särklass var nog Dodson men det blev ohållbart dyrt och jag tycker mig ha hittat ett bra foder till bra pris i Krafft Grund. Kompletterar med linfrökaka och betfor + ett bra hö. Min f d kolikhäst mår som en prins nu och har gott om energi! Mina shettisar mår prima på samma foder, aldrig en fångtendens eller problem med att de inte kan tugga "de stora pelletsbitarna":)

Jag ger nu ett foder som heter Country Mix (finns flera foder som heter så, detta är utvecklat av Kjell och Eliza Söderqvist, Grästorp), i många år har jag fodrat med Åsebro Vinnare och det är samma tillverkare på dessa foder. Country Mixen är lite mer anpassad för min ras.

Jag ger dock inte några stora mängder kraftfoder vanligtvis.

Jag ger Krafft Protein för det passar bra till min ras.

Till Djurjouren, jag har gett KP till min och jag lovar han har jättefin päls och har inga problem med fällning, slaggprodukterna får han också ur sig , varje dag faktiskt.

Ridskolan höll 26 hästar i "trim" på krafft i minst 3 år. Två koliker (en pga för lite vatten och en på en ponny som har problem med kolik), så inget direkt foderrelaterat där.

Uppblött eller tillsammans med riktigt blöt betfor.

Sen att ponnyerna var feta nog ändå var en annan femma :crazy:

Är det en högpresterande häst? Dvs trav, galopp eller fälttävlan eller är det en vanlig ridhäst?

jo det tänkte jag också på. men ska försöka hitta artikeln så jag inte lurar någon. men det var på pelleterat foder och dit hör ju Krafft.
Hur går det???????????
Hur som helst är det fel att skriva krafft när man menar pelleterat foder.
PL

Att personligen ha dålig erfarenhet av en produkt är en sak men detta
Jag personligen tycker att Kraffts foder gör det svårare för hästarna att få ut slagg produkterna ur kroppen/får dålig cirkulation på nått sätt vilket gör hästarna mer känsliga för tex korsförlamning.
är väl knappast ngt annat än skitsnack! Vilka slaggprodukter?
PL

Min erfarenhet med korsförlamningshästar är att de fungerar utmärkt på krafft (groov 90) Jag pratar då givetvis om högpresterande travhästar.
I övrigt har jag svårt att se hur det är relavant att dina hästar inte fungerade på kraffts proteinfoder då det finns alldeles för många faktorer som spelar in när det gäller de "symtom" som dina hästar visade upp. Generellt sett tror jag mycket på egen erfarenhet, men här ser jag många fallgropar.
Jag är även intresserad av att få veta exakt vilka slaggprodukter som inte transporteras ut och varför du tror att det är så. försämrad cirkulation tyder ju på att något verkligen inte står rätt till i hästens kropp, och det borde ju vara fysiologiskt. mycket möjligt att det har metaboliska orsaker, men att allt skulle komma från ett foder känns osannolikt

Senast ändrad av en moderator:

Dåligt förklarat, därför jag skrev / dålig cirkulation.

Vad jag menar är att det är svårare/tar längre tid innan musklerna känns spänstiga igen efter ett jobb på hästar som fodras med Krafft. Jag kallar det slaggprodukter, det som gör muskler stela, spända och liksom oelastiska.

Nu hör det till saken att det knappast spelar nån roll för en vanlig ridhäst men jag som sysslar med högpresterande pållar märker stor skillnad.
Intressant iaktagelse som jag märkt när jag behandlar andras hästar (oxå högpresterande)är att hästar som fodras med fodret Gain har extremt snabb återhämtning gällande antal dagar innan musklerna är i stridbart skick igen efter lopp/jobb.

Inte lika snabb som på hästar som fodras med foder med lågt stärkelseinnehåll men betydligt snabbare än med många andra foder.

Senast ändrad:

Jag pratar om fler hästar än mina egna....Klart att det finns andra orsaker. Om jag behandlar en häst så är det för att den är dåligt skick och utsatt för hård träning och tuffa prestationer. dvs att systemet är överbelastat. Och jag tycker mig märka att det är lättare att få systemet överbelastat på hästar som fodras med Krafft.
De braaiga hästarna utan problem, de som tåler allt, de kommer inte jag i kontakt med för de behöver inte mig.De springer fort ändå.
Tyvärr så är ju antalet "tåliga" hästar betydligt mindre än de som blir överbelastade.

Senast ändrad:

Det som betyder med i det sammanhanget är balansen mellan olika energikällor. Lättlösliga kolhydrater svårlösliga kolhydrater/fiber o fett o hur dessa tas upp från matsmältningssystemetö. pelletering eller ej har knappast ngn betydelse. Både Krafft o gain har en massa olika produkter med olika egenskaper så det blir lätt fel om man generaliserar.
PL

hur menar du nu?? Krafft har väl med pelleterat foder i sitt sortiment?? jag vet faktsikt inte hur jag lyckades snubbla över artikeln, sökte information om selen. men nu när mitt internet fungerar igen gör jag ett nytt försök.

Menar vad jag skrev. Om artikeln nu handlade om pelleterat foder o inte direkt krafft är det ett direkt sakfel att skriva krafft. Begriper du inte det vet jag inte hur jag skall förklara.
PL

Nä själva peleteringen tror jag inte heller har nån betydelse och jag vet inte vad skillnanden är EGENTLIGEN på de olika fodrena, men jag känner den tydligt i musklerna i varje fall.

Jag läste på jordbruksverkets hemsida om en studie som gjorts i veterinärmedicinskt syfte på hästar som äter Krafft. den visade då att hästar som äter stora mängder får problem med tarmarna, alltså att insidan luckrades upp, om jag förstog det hela rätt. men om Krafften blöttes innan den gavs eller inte ska jag låta vara osagt.
om vi nu börjar med att byta ut ordet Krafft mot "pelletterat foder" så skulle jag gärna vilja veta VARFÖR det är skillnad att låta hästen mala sönder fodrets beståndsdelar själv eller om man låter valsar och kvarnar mala sönder det åt dem, men pressa samman det till pellets i stället?
Det är ju liksom samma mat och borde vara samma konsistens sedan det passerat magsäcken...

Alldeles riktig iaktagelse...Frågan är: VEM svarar på detta ? Man hör ju alltid *jag har hört*..AV VEM ? Ang studier..ibland tror jag INTE att folk verkligen LÄSER dessa avhandlingar...dom bara skummar.

Foder utan konstgjorda bindemedel i blir mer som en gröt.

Nu får du gärna berätta vad dessa konstgjorda bindemedel är för något.
I ALLA år har man fått höra om Kraffts hemska bindemedel ryktesvägen men ingen har någonsin kunnat förklara vad det är.

Sen undrar jag vad som händer när man maler säd? Typ havregryn blir en gröt men vad blir det av mald vete, råg, korn och havre?
Fast hästar kanske tuggar havre till havregryn istället för mjöl?
// Linda

Dåligt förklarat, därför jag skrev / dålig cirkulation.

Vad jag menar är att det är svårare/tar längre tid innan musklerna känns spänstiga igen efter ett jobb på hästar som fodras med Krafft. Jag kallar det slaggprodukter, det som gör muskler stela, spända och liksom oelastiska.

Nu hör det till saken att det knappast spelar nån roll för en vanlig ridhäst men jag som sysslar med högpresterande pållar märker stor skillnad.
Intressant iaktagelse som jag märkt när jag behandlar andras hästar (oxå högpresterande)är att hästar som fodras med fodret Gain har extremt snabb återhämtning gällande antal dagar innan musklerna är i stridbart skick igen efter lopp/jobb.

Inte lika snabb som på hästar som fodras med foder med lågt stärkelseinnehåll men betydligt snabbare än med många andra foder.

Vet du om det är någon skillnad i hur hästarna får jogga ner efter den hårda träningen, tänkte om det var så att hästarna i stallet som äter Gain ganske joggas ordentligt efter jobben och kraffthästarna kanske inte joggar alls? En fundering bara!

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka