Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Men vad tycker du är bäst då?
Soja??? (inte nån höjdare ur miljösynpungt iaf) Krafts protein är potatisprotein som vad jag fått lära mig är ett skonsamt protein och snällt mot hästmagar.

Själv ger jag lupinfrö som proteintilskott men det är ju inte så många som kan få tag på de ;)

Jag föredrar grönmjöl som främsta proteinkälla.

Försöker använda kraftfoder i så liten mån som möjligt, tyvärr blir det Hippo Alfa till fullblodet då han inte äter annat. Och då är det tyvärr också en andel soja i. Soja är kass ur flera synpunkter, bl a hästens och miljön.

Min får vanlig Krafft grund, funkar bra och jag blötlägger alltid den.

Jag personligen tycker att Kraffts foder gör det svårare för hästarna att få ut slagg produkterna ur kroppen/får dålig cirkulation på nått sätt vilket gör hästarna mer känsliga för tex korsförlamning.Men krafft gör hästar väldigt snygga om man ger tillräckligt mkt .

Krafft protein är dåligt för det verkar som att hästarna inte tar upp det så bra, de tappar glansen i pälsen, fäller sent etc.

Har bytt fram och tillbaka med olika kraftfoder genom åren, mkt beroende på vad jag kunnat få tag på. Återförsäljarna ändrar sig ofta häromkring. Just nu har jag Krafft grund, blöter ej upp det, men tkr personligen att det bör ges uppblött, men har ej tillgång till vatten i stallet. (kör dunkar med vatten, men det hinner ej ligga i blöt innan fodring på vintern eftersom det fryser då jag har kallstall). Ska byta tillbaka till annat pelletterat foder då jag som många andra tkr krafft har för höga priser konkurrensmässigt sett.

Nackdelen med Kraffts foder är att det är stora o hårda pellets, som behöver blötas, dessutom är priser alldeles för högt
har man äldre hästar med dåliga tänder så bör man blöta det.. annars är dom inte speciellt hårda för en häst med tanke på den kraftsom hästen har i sina käkar..
tuggande är bra för hästen..

Jag ger Krafft Groov till min.. Funkar superbra!
Dock har jag faktiskt aldrig blött upp det, vet ingen här omkring som gör det heller.. (jag har ingen "glupsk snabbätare" iaf..Hon tuggar ordentligt..)

Så lite OT, ni som ger Krafft, blöter ni upp det? Ingen som ger "torrt"?
375'000 mål torra krafftpellets har serverats ridskolehästarna där jag rider på 15 år.. och jag vet inte om någon fodersturpsförstoppning, och skulle det vara några så är 10 st av 375'000 inte mycket..
De hästarna får alltid grovfoder en halvtimme före kraftfodergivan och har salivproduktionen igång..

>När jag var referensstall åt en foderleverantör så ringde vi upp krafft för att få reda på exakt vad som fanns i säckarna. Det får nämligen vara en viss procent restprodukter i...Det gick inte att få svar på det. Krafft tillverkar som jag förstår det sina pellets i samma maskiner som annat foder och detta medför att det blir reseter av annat kvar som blandas med fodret.

Det foder som jag har fodrat med i många år har 0% restprodukter. Inget annat än just den sorten tillverkas i varje maskin (eller hur det nu fungerar) och ALLA råvaror är garanterat svenska och man vet minsta beståndsdel i fodret, allt går att läsa sig till på säcken. Det gör det INTE på Kraffts säckar och när man inte kan få svar när man ringer och frågar så går det bort för mig.

Jag tror att deras foder innehåller mkt mer än det man vill ha, därför blir det också dyrae eftersom man måste ge mer för att få samma resultat. Mitt foder är dyrare per kg men jag behöver inte alls ge lika mycket. Dessutom innehåller det inte några bindemedel eller annat skräp.

Aldrig att jag skulle låta min hästar komma i närheten av Kraffts pellets.... :crazy:

Kolla vad som händer med krafft peleltsen när man blöter dom...det blir en klibbig äcklig massa som jag inte tror är nyttig för någon tarm...

Foder utan konstgjorda bindemedel i blir mer som en gröt.

melass och förmodligen stärkelse..

Kolla vad som händer med krafft peleltsen när man blöter dom...det blir en klibbig äcklig massa som jag inte tror är nyttig för någon tarm...

Foder utan konstgjorda bindemedel i blir mer som en gröt.

När jag blöter mina pellets (blir blöta för att jag lägger det tillsammans med betforen) så blir det bara som en uppblöt massa precis som Hippo Alfan jag gav förut. Det såg vare sig äckligt eller klibbigt ut.

Är det inte bla melass som Krafft använder som bindemedel inget onaturligt i det?

Jag personligen har otroligt possitiva uppleveser av Krafft Rehab och Krafft protein. Gillar även Krafft hackad strå då mina hästar gärna äter den + att jag gillar konsistensen (det är i princip som hö).

Sen kan man fundera på vad för nytta Krafft Ponny gör men de flesta foderföretag har en fodersort som jag undrar varför i hela friden man använder den till annat än att kasta bort pengarna på.

Mvh

Tora

Egna studier. Hade 2 el 3 hästar som åt det förra vinern och när våren kom såg de rent ut sagt anskrämliga ut.De som ätit annat proteinfoder var snygga och fina och fällde som de ska. Alla hade uträknade foderstater.

Jag har ingen högpresterande häst, därför tycker jag Krafft funkar bra. Om jag tävlade på hög nivå skulle säkert något annat intressera... Men nu vill jag ge nåt som inte tillför allt för mycket energi men mycket protein. Så Krafft funkar bra för mig.

Ger betfor också, så jag brukar ha Krafft i botten av hinken sen mäta upp betforn och hälla det över, tillsammans med överflödigt vatten som inte sugits upp. Gillar inte att ge torra pellets, även om hästen äter mycket lugnt och stillsamt.

Jag ger Krafft Groov till min.. Funkar superbra!
Dock har jag faktiskt aldrig blött upp det, vet ingen här omkring som gör det heller.. (jag har ingen "glupsk snabbätare" iaf..Hon tuggar ordentligt..)

Så lite OT, ni som ger Krafft, blöter ni upp det? Ingen som ger "torrt"?

Jag blöter upp det. Min ponny fick foderstrupsförstoppning, dock inte av Krafft utan av Hippo Champ, och de är betydligt mindre pellets...

>När jag var referensstall åt en foderleverantör så ringde vi upp krafft för att få reda på exakt vad som fanns i säckarna. Det får nämligen vara en viss procent restprodukter i...Det gick inte att få svar på det. Krafft tillverkar som jag förstår det sina pellets i samma maskiner som annat foder och detta medför att det blir reseter av annat kvar som blandas med fodret.

Det foder som jag har fodrat med i många år har 0% restprodukter. Inget annat än just den sorten tillverkas i varje maskin (eller hur det nu fungerar) och ALLA råvaror är garanterat svenska och man vet minsta beståndsdel i fodret, allt går att läsa sig till på säcken. Det gör det INTE på Kraffts säckar och när man inte kan få svar när man ringer och frågar så går det bort för mig.

Jag tror att deras foder innehåller mkt mer än det man vill ha, därför blir det också dyrae eftersom man måste ge mer för att få samma resultat. Mitt foder är dyrare per kg men jag behöver inte alls ge lika mycket. Dessutom innehåller det inte några bindemedel eller annat skräp.

Aldrig att jag skulle låta min hästar komma i närheten av Kraffts pellets.... :crazy:

Vad är det för foder du ger dina hästar då?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen