Är jodopax vävnadsretande?

morgaine

Trådstartare
dvs vid dygnslång kontakt med strålen. Har fyllt ett par djupa fåror i strålen med bomull, och dränkt dem med utspädd jod. Är det frätande? Vore alsolsprit bättre, eller något annat? Det skall vara bakteriehämmande, utan att fräta på strålen.

Tacksam för tips..! :bow:

Sv: Är jodopax vävnadsretande?

ok vad bra, men hur är det med strålhorn som är skadat pga röta? Det är ju därför det är sprickor...
Är alsolsprit bättre?

Jag vet bara att det fungerara bra att ha tjära i djupa strålfåror.

Vid lindrigt tvätta med grönsåpa, nästa steg äppelcidervinäger i vatten tvätta vid svåra fall jodopax.

Kopparsulfatblandning är också bra, dock svårt att få tag i, bönder med mjölkkor brukar kunna ha det hemma, används till kor med klövspaltinflammation.

ja har hört att man änvände jodopax i sjukvården förut (längesedan) men att man slutade med det just för att det dödar vävnaden.
så ja använder de så lite som möjligt

Kopparsulfat finns att köra på färgbutiker!! Så det är inte svårt att få tag i. jag använder det, och det funkar.Men jod funkar oxå. Finns annars ett medel som heter Dry Feet som funkar bra, är uttorkande.
Jag tror inte att det är nån fara att använda jod i strålarna.

Oj då, då blir det ju motsatt effekt om det dödar vävnaden runt omkring...:crazy:

Jag vet bara att det fungerara bra att ha tjära i djupa strålfåror.
Jag har också hört att tjära är bra, problemet är att det är så tjockt och kletigt, planen är ju att byta bomull varje dag. Och så vet jag inte om tjära är svampdödande. Är det det?

Kopparsulfat finns att köra på färgbutiker!! Så det är inte svårt att få tag i. jag använder det, och det funkar.Men jod funkar oxå. Finns annars ett medel som heter Dry Feet som funkar bra, är uttorkande.
Jag tror inte att det är nån fara att använda jod i strålarna.

Kopparsulfat låter intressant! Är det desinficerande? Hur gör man med det? Strör man på ett pulver, eller blandar man det men vatten? Är det frätande om man dränker in bomull och stoppar i sprickor?

Det är som storkorning pulver som man spär ut i vatten, o man kan ldränka in bomull o lägga i strålfårorna. har hört att det är bakteriedödande, samt svampdödande. Används tydligen för att skydda trä mot detta.. Man ska helst använda handskar då man hanterar det.

Jag försöker sammanfatta mina kunskaper i detta med ett kort inlägg:
Jodopax har en blistrande effekt, och är kraftigt uttorkande. Är strålen inte extremt tunn kan du använda det med gott resultat men akta huden.
Dry Feet har jag använt med bra resultat tills det rann några droppar bak i karleden som frätte sönder skinnet - AJ! Läser man på etiketten är det både cancerframkallande och farligt för naturen.
Tjära använder jag helst inte då det är giftigt
Kopparsulfat har jag hört om men inte fått något bra resultat av, dess främsta förtjänst är att det är uttorkande vilket bara sätter svampen i dvala
Vanlig blåspray kan man annars använda, alsolsprit känns lite för vekt. Vid en intensiv behandling har jag kört med fotbad med kolloidalt silver med gott resultat. Silversalva är annars en bra produkt som inte fräter men gärna kladdar ihop och får tussen att stanna längre.
Istället för bomull rekommenderar jag lindrev om du kommer över, det har i sig antibakteriella egenskaper, luddar inte och sitter kvar bättre under hoven (enligt min erfarenhet).

ah, det var något sådant jag hade för mig.

Hur är det med blåspray, det marknadsförs ju som en sårspray men det finns ju ingen innehållsförteckning? Vi har fått bra resultat de gånger vi använt det

Jag har också hört att tjära är bra, problemet är att det är så tjockt och kletigt, planen är ju att byta bomull varje dag. Och så vet jag inte om tjära är svampdödande. Är det det?

använd tjärdrev, så blir det inget klet ö.h.t
gammal bevarad kur mot röta!

använd tjärdrev, så blir det inget klet ö.h.t
gammal bevarad kur mot röta!

Fäster det bra i hoven/strålfåran? Vill ju att det ska sitta kvar ett tag efter att man satt dit nytt.

Var kan man få tag i detta?

Fäster det bra i hoven/strålfåran? Vill ju att det ska sitta kvar ett tag efter att man satt dit nytt.

Var kan man få tag i detta?

Om hästen har vettigt djupa stråfåror så sitter det bra!
kommer inte ihåg vart vi fick det ifrån - det var massor med år sen - typ 20 år minst! men det var lätt att få tag på. tror vi fick det från verkstad eller liknande.... :confused: säkert ngn här på buke av de "ädre" som jag som erindra sig :rofl:

Ok, lindrev och tjärdrev låter alltså bra, kanske ska avvakta med kopparsulfat då. Det var lilaspray ni menade när ni skrev blåspray eller? Är det inte gentianan i lilaspray som är det verksamma?

Tjärdrev borde gå att få tag på hos någon som säljer träbåtstillbehör.

Tack för alla tips!! :bow: Ska prova!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 292
Senast: Gumman123
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: Ramona
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka