Är jag usel hästägare??!!

Casper

Trådstartare
Nu är jag såå less på vissa diskusioner som dyker upp i våra kretsar emellanåt o skulle gärna önska era åsikter... En av dessa som brukar vara me där tycker att jag har helt fel "intställning" till hästar/ridning.

Det finns ett par punkter som hon tycker att jag är ute o cyklar på..... dels att man inte kan rida in en unghäst i skogen...:confused: jag har två stycken inridna där och dom fungerar bra....Jag tycker jag får bättre bjudning på hästen i skogen.Men visst fyra väggar o tak är ju en säkerhet!Sen anser personen att gummiband skall även användas vid ridning,(utbilda hästen vidare underlättar ju kanske i ridhus)

Det gör jag aldrig,vid ngt longeringsarbete har jag det, men vid ridningen så anser jag att dom kommer efterhand, varför ska min unghäst/outbildad häst "gå ty tygel"? ja mena det är ju så mkt mer som spelar in, vilken häst kan inte kröka på nacken? men vad gör det när baken fortfarande är kvar i stallet???:crazy: Och dels så tar det ju tid att muskla en häst..Istället för att såga min häst i munnen som hon faktiskt själv gör så låter jag hästen hitta sin form/balans själv.

Sen anser hon att hästar måste ha täcke på sig när det är vinter ute, speciellt om dom går som mina-på lösdrift. Mina får täcke på sig när det regnar/blötsnö/snö och blåser-det är ända gången dom fryser. Sen får dom ju givetvis massor av grovfoder samt kraftfoder.

Nu har jag ju föl på gång som säkert många vet, och ja har redan tappat sugen pga av sånt här,det tar så hårt på mig:( Men alla mina hästar har jag haft sen föl/outbildad unghäst och det har fungerat jätte bra.Hon tycker att det dräktiga stoet måste ha täcke? varför?

jag maler inte i padock hela tiden för jag tycker inte det är kul.Jag får ut mkt av min ridning i skogen oxå.Givetvis är det kul att träna upp hästen i padocken oxå men grunden på mina hästar har jag från marken och i skogen för att sen fortsätta i ridhus ex.

Och anledningen till detta är nog att förut så hade jag aldrig några möjligheter till varken padock eller ridhus så det har blivit en vana att starta på gårdsplan samt skog o mark, och jag tycker det har fungerat bra.

Personen i fråga har själv en jätte pluttig padock-typ som en volt (bättre för liten än ingen alls kanske:angel: )men som det mals i var och varannan dag och nu kommer det problem efter problem med benen samt rygg på häst... Talar inte det om en del?? kanske sis eller taskigt underlag i padocken....:smirk:

( detta har ABSOLUT INTE med dålig skötsel av djuren i säg att göra,med mat o så menar jag,utan bara ren allmän hållning/ridning. Alla djur i alla dess parter får god mat och daglig utevistelse osv)

Hur hade ni stått emot sånt här? få höra era åsikter, jag tål kritik.

Sv: Är jag usel hästägare??!!

Jag tycker att du verkar vara en helt utmärkt hästägare. Stå på dig och lita på att det du gör är rätt.

Jag kan inte se att någon av de argument som din "kompis" kommer med skulle vara "den rätta vägen". I stället grundar hon för problem med både skador och motivation hos hästen.

Att man man måste utbilda en häst med gummiband i padock säger allt om den personens kunskaper. Säg upp bekantskapen o fortsätt din egen väg!
PL

av det du har skrivit så får jag den uppfattnigen om att du sköter om dina hästar, tar hand om dom helt perfekt! Bry dig inte om henne! stå på dig!

Naturligtvis gör du fel :angel: :smirk: Du gör ju inte som din kompis!

Fortsätt du med det du gör istället. Låter som en alldeles utmärkt strategi :bow:

tack,känns genast lite bättre:o , fullärd blir man väl nästan aldrig och jag är absolut inte negativ till att lära mig ngt nytt/bättre men det hon har sagt till mig har inte gett mig någonting-mer än dåligt självförtroende.:confused:

Att rida i skogen gör underverk för muskler, kondition och psyke.

Stå på dig och lyssna inte på dem som anser att det enda rätta är att harva på en ridbana :)

Jag tycker det låter som att hon är avundsjuk.... Du kan ju rida i skogen med dina unghästar och behöver inte ha på ett gummiband för att dom ska lära sig att gå i rätt form. Sen det där med att ha täcke på en dräktig fölmärr är väl upp till var och en. Har man en frusen häst så får man väl klä på den lite mer annars kan dom gå utan... Hur klarar sig vildhästarna? Kolla på många stuterier, inte går väl deras fölmärrar med täcken på i hagen heller? Har dom bara ett bra vindskydd o grovfoder så klarar dom sig! Jag tycker du ska be denna person att bry sig om sig själv och hennes egna bestyr och låta dig vara. Tycker det du håller på med låter väldigt vettigt!!

Jag har ridit in några hästar själv och aldrig haft tillgång till paddock eller ridhus
Det har blivit att sitta upp på gårdsplan cirkulera lite där och sedan ut i skogen.
Jag red dessutom in min ena häst barbacka ute i skogen och hon blev en mkt trevlig hopphäst !
Stå på dig !!!!!!

Våra hästar går också på lösdrift co vi sätter inte på dem täcke om det inte är väldigt dåligt väder som en massa snöslask eller vid hårda vindar när det är kallt ute. När hästarna går på lösdrift är det det bästa för dem att vara utan täcke då det förstör hästarnas egna pälssättning mm så då är klarar de sig inte utan täcke och fryser lättare. Hästar har fått pälsen för att den ska hålla dem varma inte för att vi ska slänga täcken på dem! Jag red själv in en 13 årig ponny ute i skogen och det funkade jätte bra. Jag tror det är bättre för hästarna då det får bättre bjudning och säkert tycker det är kul. Den hästen blev väldigt känslig och går mycket lätt ner på tygeln fast man inte rider hinom på bana. Gummisnoddar på den hästen han hade farit i taket om jag hade satt det på lillkillen. Han är jätte känslig i munnen. Nej det som är mest naturligt för hästen är bäst i de flesta fallen. Harva runt på ridbanan är väl inte så kul för hästen i mitt tycke. Många hästar blir ju trögare när de kommer in där, det säger väl allt var de egentligen vill bli ridna då de flesta hästar blir mycket piggare ute. Så om du e usel tror jag att jag är rätt usel också...

Tack för alla svar!:bow: ja kände att jag behövde verkligen höra/läsa detta!Både för och emot är jag öppen för.

Avundsjuka..dom banorna hade jag faktsikt inte tänkt själv, det kanske är så?!

Ja jag ska lära mig att stå på mig!

Tycker att du verkar göra helt rätt! Fortsätt så!! :bow:

Jag anser att anledningen till att det förekommer ganska så mkt skirsnack inom hästsporten är att alla tycker olika och har olika kunskaper och åsikter om hur hästar ska skötas, och då kan vissa tycka att den andra sköter sina hästar fel. För den personen har inte samma åsikter som mig hur en häst ska skötas. I min by finns många hästägare och jag har hört mycket bara om hur mönniskor pratar om varandra här i byn! Och jag vet att det även finns folk som hänger upp sig på mitt sätt att sköta mina hästar...

Men såhär kommer det alltid att vara så länge alla inte sköter sina hästar precis lika, och det kommer aldrig att inträffa!

Vem behöver dokusåpor när det finns aldeles svenska stall...
Enligt mig är du en helt normal hästägare med sund syn på din djurhållning. Gummi-bands-metoden i inridning har jag aldrig hört talas om. Däremot känner jag en som rider in hästar medels långa plaströr...och de hästar han levererar är jävligt tåliga, socialt sett.
Vad är det i skogen som omöjligör en inridning? För mycket luft?

På det du skrivit tycker jag det låter som sund hästhållning, av en person som vill sina hästars bästa. Keep up the good work! :)

TYcker du helt klart verkar vara bättre djurägare.

Ja antingen får du ignorera å veta om att du faktiskt har bättre djur skötsel än den där andra. Eller så får du flytta.

Mamma rider för an guds skull sin ung häst utomhus, utan problem viserligen är han värsta ängeln som går att få tag på. Finns ingen lugnare häst. Men hennes kompis har ju en piggare å lite livligare häst i samma ålder å dom har ju ridit in dom två ihop. Dom började ju med markarbete tömkörning utomhus på vägar å liknande. SEdan satt dom viserligen upp dom första gångerna i en padock å skrittade lite där inne å skickade sedan iväg sina hästar i 3 månader för inridning, men jag tror inte dom där två ksulle bockat iväg änndå. Du känner ju ändå dina hästar bäst å ingen ska få intala dig något annat.

om man lägger täcke på sto som ska föla, så FÖDS fölet med sommarpäls.......
Därför ska man inte lägga täcke på ett dräktigt sto.
Det vore ju trist att behöva täcka fölet från örsta dag eller hur... så stå på dig och låt din häst vara naken!:bow:

du låter som en udnerbar hästägare , en klyftig en ...
du tänker alldelles tycker jag jag håller med dig :)

Jag tycker att du har en mkt bra och sund häst hållning. Jag ar aldrig ridit in någon häst i paddock och det har blirvit några under de senaste åren. Dessa hästar har blivit mycket lugna, harmoniska och trafiksäkra. JAg har ett dräktigt sto hemma. Hon har haft täcke på sig en enda gång i vinter och det var då det var närmare 20 minus och blåst. Annars har hon inte ens haft ett regntäcke på sig. Dock har jag ingen ligghall som jag skulle vilja önska. Så de får komma in på natten.

Stå på dig!!!

lycka till med fölet!

kramar

Jag fattar inte vad du gör för fel överhuvudtaget? Det låter som en sund och trevlig hästhållning och ridträning. Men att ändra på en del människors sk. "traditionella" syn på hästar o hästhållning lär ta sin tid. Det är bla annat det man har sådana här utmärkta forum som Buke till, att dryfta nya tankar och ideér.

Tycker jag inte att du är. Jag har själv ridit in min i skogen + att hon som hjälpte mig att rida in min ponny hade oxå ridit in sina i skogen (o det var halvblod)

Kör på vad som känns bäst för dig o strunta i vad hon andra säger :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30