Är jag mesig/överbeskyddande?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är jag en mesig hästägare om jag inte vill att medryttaren ska rida i ridhuset när hon frågar?
Hon har inte ridit honom så länge men har alla ggr bara ridit ut/skrittat ut (vilket var det jag ville ha medryttare till), men idag frågade hon om hon fick rida i ridhuset istället(antagligen för att det är mörkt).

Jag sa dock nej till det och sa att om hon inte vill rida ut så får han hellre stå.

Bakgrunden till att jag inte vill att hon rider i ridhuset/på utevolten är för att han tidigare haft kotledsinflammation(dock 2 år sen han blev friskförklarad) och vi har lagt ridhus/volt tränande på hyllan tills i sommras då jag började lite smått med dressyr i ridhuset(lite hårdare underlag där som passar honom bättre än det ute på ridbanan) men max 1 gång/vecka har jag satt där inne, övriga dagar tränar vi ute i natur och samhälle eftersom han även körs.
Men just den dagen han ska tränas där inne så vill jag själv göra det.
Är jag då elak mot både häst o medryttare om jag nekar till ett pass där inne och hellre låter honom stå?

Sv: Är jag mesig/överbeskyddande?

Det är ju din häst å således ditt beslut.... Vissa saker vill man sköta själv och då ska man göra det... Tycker inte alls att du är mesig eller elak... Låt medryttaren bli ordentligt varm i kläderna och lära känna pållen ordentligt innan hon får svårare uppgifter...:laugh:

Grejjen är inte den att jag inte tror hon klarar av honom på ett dressyrpass, det vet jag att hon gör, hon är duktig.
Utan det är mer att jag helt enklet är rädd om hästens ben och dom dagar han ska gå där inne vill jag själv vara med/helst rida själv. Hon skulle kunna få rida honom där om jag kunde vara med och se hur hon rider(jag vill inte att han går på volter osv).

Det är helt upp till dig tycker jag. Jag antar att du var tydlig med vad medrytteriet skulle innebära när ni "ingick avtalet"? Sen kanske du ska förklara en gång till för henne varför du säger nej :laugh:

Nej, det är ju din häst så du bestämmer ju men om det var min häst och medryttare så skulle jag lika gärna låta dom skritta i ridhuset (:

Självklart ska du inte känna dig skyldig att låta medryttaren rida i ridhuset när du lagt upp en träningsplan för hästens bästa.

Men som sagt, det skadar ju inte att förklara för medryttaren igen hur du tänker kring hästens träning. Det kanske kan bli aktuellt med fler pass i ridhuset i framtiden? Till dess tror jag att medryttaren har full förståelse för att du vill vara försiktig med hästen.

Jaa, det skulle jag med låta henne göra.
Särskilt om hon, enligt ts, är duktig.
Visste medryttaren "avtalet" innan ?

/J.

Det är såklart helt upp till dig men vore jag medryttare hade jag sett mig om efter en annan häst.

Det är såklart helt upp till dig men vore jag medryttare hade jag sett mig om efter en annan häst.

Jo det är du det, men när jag letade medryttare så var jag väldigt tydlig med vad det skulle innebära att rida min häst och hon verkade helt med på noterna för hon har inga speciella mål.
Jag tar inget betalt för att hon inte ska kunna "kräva" nått av mej.

Nej, det är ju din häst så du bestämmer ju men om det var min häst och medryttare så skulle jag lika gärna låta dom skritta i ridhuset (:

Jag vet inte om det bara är jag, men vad ger det?
Han tycker inte det är super kul att gå där inne och det blir sväng sväng än om man rider ute.

Självklart ska du inte känna dig skyldig att låta medryttaren rida i ridhuset när du lagt upp en träningsplan för hästens bästa.

Men som sagt, det skadar ju inte att förklara för medryttaren igen hur du tänker kring hästens träning. Det kanske kan bli aktuellt med fler pass i ridhuset i framtiden? Till dess tror jag att medryttaren har full förståelse för att du vill vara försiktig med hästen.

Hon förstår och jag pratade även med henne i stallet idag ang det.
Hon red helt enkelt ut i mörkert istället.

Nä, alltså.. om hon visste förutsättningarna när hon hoppade på tåget sas så kan jag inte se att det skulle vara fel på ngt sätt. :idea: Är det sagt att hon bara ska rida ut så är det ju det som gäller liksom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve