Är jag knäpp?

Mysaan

Trådstartare
Vissa dagar hinner jag inte rida. Men jag går alltid ut i hagen och pussar på pålle plus att jag känner över ben och kropp ordentligt. Nu säger de som jag har hästen inhyst hos att jag är överdriven och löjlig.

Jag tycker det ingår i mitt ägaransvar att kolla av hästen 1 gång om dagen minst. De tycker det är löjligt och kollar av sin shettis max varannan vecka.

Jaha så hur gör ni???
KOllar ni inte av hsäten varje dag?

Sv: Är jag knäpp?

Det är självklart tycker jag.
Lite koll måste man ju ha. det är som sagt ägarens ansvar!!!

Kikar lite på honom de dagar jag inte rider. Vet även att det finns annat folk där ute som ser om det skulle vara något fel på honom.

Klart som f*n jag kollar hästen varje dag!!!!!!

Annars blir jag nojjig :D :D !

Det är inte överdrivet och nojigt att kolla hästen 1 gång/dag!!
Det kan hinna hända mycket på ett dygn och skulle det hända någon av mina hästar någonting en dag då jag struntat i att kolla dem, skulle jag inte förlåta mig själv!! Så därför kollas våra hästar igenom minst en gång/dag, och borstas av och får hovarna kratsade. Nu på betet gör vi det när de får komma in i stallet på kvällen och få sina mineraler. Då när man leder in dem från hagen så ser man ju också att de är okej och inte haltar.

Klart du inte är löjlig eller överdriver!!

Kollar själv igenom min häst ordentligt varje dag, oavsett om jag rider eller inte, dessutom kollar stallägaren till samtliga hästar vid utsläpp/insläpp.

Herregud, jag skulle inte kunna sova om jag inte kollat till pållen!!!

Klart du inte är för nojig! Det är ju vårt ansvar att kolla hästarna så mycket som möjligt, bodde jag på gård o hade hästen hemma så skulle jag hälsa på honom flera gånger om dagen o kolla läget! Som det är nu hälsar jag på honom o kollar läget varje dag minst, även om jag inte rider. De få dagar (kanske 20 - 25 per år eller nåt sånt :D ) som jag inte åker till stallet överhuvudtaget så är det nån av mina kompisar i stallet som tar hand om min pålle. :love:

Har jag hästen hemma så kollar jag honom varje dag, men nu är han på bete så det blir en gång i veckan! Men betesägaren och andra folk runtomkring ser ju hur det står till!!

Tycker du gör rätt, brukade kolla över min pålla i hagen, de dagar jag inte red. Passade på i samband med att jag serverade lunch.
Varannan vecka tycker jag är lite väl sällan, hur ska man då veta när alla småblesyrer uppstått?

Apo

Du är inte löjlig. Jag är kollar alltid hästen varje dag. Annars hade jag som någon annan skrev blivit nojjig :).

För mig är det självklart att hästarna skall kollas av dagligen...men jag blir nojjig de dagar jag bett nån annan om hjälp och jag inte har koll själv...

Även om jag inte ska motionera hästen så kollar jag alltid igenom den dagligen. Det är för mig en självklarhet.

Jag kollar hästen varje dag. Det är min skyldighet som hästägare att se till att han inte har några skador med regelbundra - täta intervaller. Skulle aldrig kunna släppa på bete ett par månader utan att kolla till dem. De kollas varje dag - minst en gågn!

Tack Alla! Nu vet jag att jag inte är nojjig utan helt enkelt ganska normal. :) Skulle bli jättenervös om jag gick ut 1 gång om dagen och stödfodrade bara. Och om möjligt kollade lite på hästen.

Det är så ägarna gör. Eller rättare sagt alla hästar står ute dygnet runt nu. Stallägaren har 6 stycken hästar själv. De två stona kollar de supernoga varje dag. Den ena är dräktig så det är klart viktigt. SEdan kollar de åringen ganska noga oxå tror jag.

Araben, isisen och shettisen kollas typ aldrig. Eller araben och isisen rids 1 gång i veckan och då kollas de tror jag. Shettisen rids typ 1 gång i månaden så den kollas nog då om inte annat. "För vaddå det är ju bara en shettis." Alltså den meningen kommer inte från mig.

Senast ändrad:

Självklart visiterar man sin häst minst 1 gång per dag. Så du är absolut inte löjlig.

Nej det tycker jag inte du är,låter snarare som om du är en ansvarsfull häst/ponny ägare :bow:

om min häst har en vilodag (max 2ggr i veckan) då kanske jag inte alltid tar ut honom ur hagen för att visitera men jag kollar så han inte e halt när han rör sig och inte ser hängig ut ;)

mvh Arabizar

Kollar av hästen även om jag inte rider. Tycker inte du skall bry dig särskilt mycket om vad dom säger. Kör ditt race!

ska berätta för er vad som hände i mitt stall för några månader sen. travstoet gick i hagen med varmebandage efter en skada. stallägarinnan tar in henne på kvällen och måste sedan gå in akut och ta ett telefonsamtal. stallägaren kommer ut istället och antar att allt är oki. hästägaren är bortrest och tar för givet att stallägarna ska kolla hästen och ta av bandagen åt henne. stallägarna tar för givet att jag ska kolla det, då jag jobbar på det företag hästägaren driver. ingen säger nått till mig.(hjälper även till med hästarna ibland)

ingen kollar stoet. :(

morgonen efter kommer stallägarinnan till stallet och stort står med värmebandagen på. hon tar för givet att jag har varit där och satt på dom igen på morgonen. (eftersom hon trodde jag varit där kvällen innan och plockat av)
ut i hagen med stoet och när jag kommer dit kl 18 står hästen fortfarande med samma värmebandage på sig. totalt är det ca 34 timmar med värmebandage. :eek:

det blev benhinneinflammation och till råga på allt är stoet dräktigt och kan därför inte ges medecin.

en häst är alltid en hästägares ansvar, oavsett vad som händer!!!
hästen har aldrig bett om att få komma till oss. vi har tagit den och då är banne mig vårt ansvar att se till att hästen är oki och mår gott.

du är absolut inte nojjig...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 442
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar