är jag ingen hästmänniska? *långt*

E

Eccentric

Visste inte vart jag skulle lägga tråden riktigt, flytta gärna om den är på fel ställe.

Jag är en s.k. "återfallsryttare". Höll på med hästar i 4 - 5 år när jag var yngre, sen tog jag tre års uppehåll och i våras började jag på ridskola igen.
Tidigare hade jag medryttarhästar och innan det var det ridskolan som gällde.

Mitt uppehåll var nog p.g.a tidsbrist samt ett lite bristande intresse.
Jag slutade spela basket (vilket tagit upp mkt av min tid) i vintras och kände att jag ville hitta tillbaka till hästarna. Sagt och gjort, började i en grupp på ridskolan och ridlektionen var höjdpunkten varje vecka.

Nu är det ju sommaruppehåll och mitt problem är att jag inte känner att jag saknar hästarna och ridningen speciellt mycket.
Har blivit tillfrågad att ta en häst på foder tillsammans med en tjej jag känner men jag kände att jag inte har riktigt tid eller råd just nu.

Har även tittat runt på lite medryttar annonser, varit och provridit en häst som iofs inte passade mig riktigt. Men den egentliga anledningen till att jag tackade nej till den hästen var nog för att jag kände "oj, nu kommer jag ju måste använda flera dagar i veckan till att fara till stallet".

Förstår mig inte på mig själv, älskar ju hästar och är så lycklig varje gång jag är i närheten av dem och/eller sitter i saden.
Ändå känner jag såhär. Förut var jag i stallet 5 - 6 dagar i veckan och tyckte ändå jag hade tid över till massa annat.
Kan det ha och göra med att jag har vant mig av med rutinerna?
Det känns som att jag inte kommer ha tid över till annat om jag tex skaffar mig en ny medryttarhäst, även om jag innerst inne vet att jag svammlar.

Låter det helt enkelt som att jag inte är en så inbiten hästmänniska som jag trott?

blir glad om någon orkar läsa igenom och svarar, kände att jag behövde skriva av mig...

Sv: är jag ingen hästmänniska? *långt*

För mig låter det som att du är en hästmänniska på "hobby-nivå" och inte på "livsstils-nivå" och det är väl helt okej det med, bara du är medveten om hur mycket tid du vill lägga ner och hur stort ansvar du vill ta och anpassar dig efter det :D

Ja, du har nog rätt i det.
Eller så kanske jag helt enkelt måste komma in i häst rutinerna igen.

Kan säkert vara delvis båda anledningarna :) Om du kommer in i rutinerna igen kanske du får in det i livsstilen igen så att säga :)

Du har nog rätt:bow:

Började överväga om jag borde sluta med hästar helt och håller, känns på nåt sätt orättvist att jag inte är 110% inriktad på att det är det jag vill göra.

men man har väl sina perioder... :cool:

Det är nog långt från alla som är 110 % inriktade på sin hobby :D

Sen om man gör sin hobby till en livsstil med allt ansvar det brukar innebära (iaf vad det gäller djur) så bör man vara 110 % inriktad, men sen finns det ju många nivåer emellen den 110%-iga livsstilen och hobby=en dag i veckan-engagemang.

Huvudsaken är att man är på rätt nivå och är inriktad tillräckligt därefter. Sen är det upp till var o en :)

Skriver snurrigt men hoppas du förstår min poäng :D

Jag tror att du ändrat dina rutiner.
Ditt liv ser annorlunda ut idag än vad det gjorde tidigare.
Förr hade man all ork och energi till att göra hur mycket som helst....och jag tror man på äldre dar gärna blir lite bekväm...särskilt om man varit ifrån det en längre tid.

Jag tror att om du skulle börja mer intensivt igen så kommer du nog in i det efter ett tag. Man lär sig lägga upp sina dagar och sin tid allt eftersom.

Jag själv har jobb, man och barn, hus, hund och 2 hästar.
Jag har turen att ha mina hästar inhyrda i ett stall där jag får hjälp och behöver inte åka ut varje dag..varannan dag är jag ute och är det något alldeles speciellt så kan det ibland bli två dagar eller fler jag inte är där..men jag vet att mina hästar har det bra.

Det här med varannan dag är alldeles utmärkt, hästarna mår bra, jag hinner med det jag ska när jag inte är där.
Nu har jag en förstående familj också som stöttar mig och det är väldigt skönt.

Det ultimata är ju att ha hästarna hemma men tyvärr finns inte den möjligheten trots att jag bor på landet.

Hur som helst...om du verkligen vill rida igen så tror jag du kommer fixa det hela. Att du inte känner det här riktiga suget är nog för att du trivs med ditt vardagliga liv som du har nu.
Om jag vore du så skulle jag fortsätta på ridskolan ett tag till och se hur du känner om ett tag. Kolla om du inte hittar någonstans där du kan rida när andan faller på så att säga. Så småningom kanske du känner att du vill ha mer och då tror jag att du kan få in det i ditt liv.

Lycka till med allt.

tack för ett mkt bra svar! ska läsa igenom en gång till och fundera på det du sa. har nämligen haft lite ångest över detta.. låter kanske lite konstigt men så är det!

och HumleMumlan: jag läste ett par gånger, men förstod nog vad du menade. ni har nog rätt :)

Man måste inte vara i stallet varje dag, bara för att man älskar hästar.. ;)

Man måste inte vara i stallet varje dag, bara för att man älskar hästar.. ;)

Precis som Vita_N_6520 säger.
TS - att rida på ridskola en dag i veckan är ju också ridning/att hålla på med hästar. Speciellt som du kan fila på dina ridkunskaper inför en ev. framtida medryttarhäst, foderhäst eller kanske till och med en egen häst. Se det som om du ger dig själv en bredare möjlighet att välja fritt i framtiden.

Man har inte ork att lägga hela sin själ i allt hela tiden, man får prioritera det som känns viktigast för stunden. Livet förändras ständigt, vem vet vad du vill om tio år? Rider du ska det vara för att du tycker att det är roligt, inte för att du måste!

Sen är det kanske inte skolridning som är din grej? Kanske du skulle prova på lite alternativ ridning om du får möjlighet, western, islandshäst etc... Bara en tanke.

( kan tillägga att jag tröttnade på ridningen, men saknade hästarna - så nu har jag en shettisåring, en vuxen shettis som jag kör emellanåt samt två sjukpensionerade islänningar som går i hagen hemma. Precis lagom ambitionsnivå för mig. Man får hitta sitt eget sätt att utöva sin hobby :D )

Jo jag vet att det också är att hålla på med hästar. Medryttarhästar har jag haft tidigare så det ska nog inte bli några problem om jag bara hittar någon som verkligen passar mig, tror jag blir mer sugen då. Där jag bor är det dock inte så tätt med folk som behöver hjälp.. :crazy:

har provat rida både western och islandshäst, vet nog egentligen inte vad jag tycker är roligast av de olika "sorterna" än, får väl prova på mera. hade dock varit roligare om jag hade haft någon att göra det med, mina kompisar som jag red med förut har tröttnat på hästar så jag är ganska ensam..

egentligen ligger det nog bara i att komma igång och hitta något som passar mig. :)

Äsch, ta det lugnt. Du pressar dig själv till något som inte passar dig.
Ta allt som det kommer, ibland är man mer hästig än annars, ibland inte. Så länge du inte egen häst, så behöver du ju inte oroa dig. Kan det vara en ansvarsfråga som skrämmer dig?

Skulle säga (som flera andra) att det nog snarare är rutinerna som behövs ändras på, inte intresset!

Jag skulle egentligen inte alls skaffa häst när jag köpte min lilla, men så blev det som det blev...
Trodde aldrig att jag skulle ha tid - men nu är det så att jag har massa tid över (enligt mig själv) och förstår inte vad jag hade gjort utan honom! :D

Som ovanstående sagt; pressa inte dig själv där du inte behöver pressa dig :) Vi har så mycket stress runt omkring oss i vilket fall. Njut av den tid du har i stallet, och se det inte som ett tvång att du MÅSTE vara lika engagerad som du var i yngre dar. Hamnar du där tillslut ändå och börjar vara i stallet 6 dagar i veckan så är det ju så det är, men det känns helt onödigt att gå omkring och tycka att man är en sämre hästälskare bara för att man inte är det :) Var försiktig, pressen du lägger på dig själv kan göra att intresset försvinner helt, och det vore ju synd!

tack för alla bra svar!

Panzerkat: kan ha med det att göra. är nog lite rädd att binda upp mig vid något och inte veta om intresset håller.. :crazy:

I det fallet kan man testa mrh på "öppet köp", dvs att man faktiskt kan få känna sig för och att ägaren får acceptera det. En seriös hästägare är intresserad av en seriös medryttare. Att bara bestämma sig för en häst för att man "vill bli" medryttare är ju vanskligt.
Om man vill bli mr, så tycker jag att ägaren kan ge prövotid på en månad. Då skulle det bli lättare att se vilka som är seriösa också, alla blir glada och nöjda.

Man måste inte lägga ner 110% på sin hobby.
Det räcker väl att rida en dag i veckan om man känner att man tycker att det är kul!
Man gör väl det man vill göra, är det inte kul längre, ja då är det inte det och man struntar helt enkelt i att göra mer. :D

I det fallet kan man testa mrh på "öppet köp", dvs att man faktiskt kan få känna sig för och att ägaren får acceptera det. En seriös hästägare är intresserad av en seriös medryttare. Att bara bestämma sig för en häst för att man "vill bli" medryttare är ju vanskligt.
Om man vill bli mr, så tycker jag att ägaren kan ge prövotid på en månad. Då skulle det bli lättare att se vilka som är seriösa också, alla blir glada och nöjda.

jag svarade på en medryttar annons för ca en månad sen. jag och ägaren kom överens om att vi provar och ser hur det går, men jag och hästen passade inte alls ihop, så det blev inget av med det.
klart man måste prova, man är ju inte uppbunden på en häst bara för att man är där och tittar på den :)

Hitta du dina rutiner och låt inte det hela bli så kravfyllt utan mer glädje/lustfyllt!

Tänk på alla gym människor som laddar stenhårt i januari med värsting-gymkortet....:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka