Är jag "galen" som köper en eksemhäst?

Sv: Är jag "galen" som köper en eksemhäst?

Jag tycker inte du är galen, MEN du måste def. veta vad du ger dig in på och att hästen är värd det för dig. Plus def. rekält nedsatt pris för som andra sagt här det kostar att ta hand om dem.

Jag har haft tur med isisarna jag ahft men min arab hade eksem så var tvungen att ha det vanliga, täcken, spcial krämer, omvårdnad etc. men han gick svår dressyr och var så underbar annars att han var värd det för mig.
Och jag skulle inte alltd lita på säljaren om dom säger att det är lindrigt med viss vård elelr whatever för dom vill ju i vissa fall bara bli av med hästen! (och som med alla köp så vet man ju då att dom aknske förskönar läget lite för att få den såld)

Om det är drömhästen och den är värd det, OCH du är beredd att göra allt det kanske komemr krävars och har pengar till det så kan det funka :)

(ps. en sak som hjälpte förutom boett täcke och krämer var att itne ge havre, det förvärrade jätte mycket på min häst, men som sagt han var ju inte isis och alla är ju annorlunda ändå)

lycka till i letandet! mvh. Moa

Nej! Jag avråder dig att köpa en eksemhäst. Har själv en islänning som har eksem, och som säljaren beskrev som "lite klåda men ej eksem". Många som säljer vill nog försköna situationen, tyvärr.

Nu vill jag inte för alla pengar i världen bli av med min älskade häst. Men - det är ett jättejobb jag lägger ner varje sommar för att han ska hålla sig klådfri. Har lyckats bra med detta men det kräver att han får ha täcke (som ska tvättas o hållas rent) och flughuva, smörjas, sprayas flera gånger per dag med myggspray, stå inne någon timme varje dag för att vila, skölja man o svans med äppelcidervinäger för att stilla klåda, varje kväll smörja in mankam och svansrot med klådstillande salva. Allt detta tar tid OCH KOSTAR PENGAR. Han får även brunalger och B-vitamin som stärkande kosttillskott. Kostar också. Dessutom begränsas ridningen pga att han blir trött och medtagen pga insekterna. Ingen särskild fart under sommaren alltså. Skulle helst behöva rida med myggtäcket på.:(
Även svårt att bli avlastad pga all skötsel som fordras. Så man blir låst om sommaren.

Så tänk dig för. Man behöver ha tid att lägga ner hela sin själ på sin älskade häst. Skulle aldrig klara detta om jag hade ett heltidsjobb t ex.

mycket jobb med eksemhäst.
sköter min som en bebis på sommaren.
står man i stall där man har möjlighet att ta in hästen på sommaren så funkar det.
sommarbete kan man oftast glömma.
lite eksem är oftast lika med välskött eksem.

Va roligt att så många av er tar er tid att svara :)

Nu har jag nog mest haft otur att alla favoriter har haft eksem, men jag håller absolut ögonen öppna för eksemfria hästar :)
Men hur mycket är normalt att man sänker priset på en eksemhäst? Lite nyfiken bara, för det hästar jag hittat är inga "billiga 20,000:- hästar", utan från 30,000 och uppåt 50,000:-

Jag tycker inte att du är galen :) Men som alla andra har skrivit här så krävs det mycket tid och en hel del pengar. Jag har själv ett exemsto med faktiskt väldigt lätt exem. Hon går utan täcke om dagarna och står på stall om nätterna. Har det varit varmt länge och sedan regnat är det extra viktigt att ta in dom (om amn har möjlighet) eftersom det då kläcks massvis med nya knott och insekter :( Sprayar henne med "mygg & sånt" som finns att köpa på granngården bl.a och smörjer med kortisonsalva mot klåda i man och svans om hon får nått sår, vilket händer väldigt sällan. Har även täcke om det är mycket insekter ute. Dessutom använder vi Switch till alla våra hästar och det funkar jättebra! Exemstoet är minst biten av alla på somrarna och alla behandlas med samma insektsmedel:)

Men som någon hade skrivit innan, står det i annons att hästen har lite/lindigt/osv så beror det ofta på rätt skötsel!

Lycka till med ditt sökande!

Om det är en medelmåtta med eksem du köper så ska du absolut inte betala några 50 000 för den.
Jag räknar med att en eksemhäst är minst 20000 billigare just för att den har eksem, så runt 30 brukar medelmåttor kosta.
Nu skulle jag ju inte ens betala 50 för en eksemhäst om den så gick vm ,men alla bedömer väl olika.

Nej inte galen men om du bor i ett mkt knottrikt område(som jag gör) så skippa eksemhästen, behöver inte vara helt insektsfritt men där jag bor kan vi inte ens vara utomhus på sommrarna pga alla svidd & knott & då kan inte en eksemhäst heller det, men bara några mil bort har en eksemhäst mkt bättre tex.
Jag tycker man måste ta reda på vad för slags område man bor i & tänka till, en häst med lindrigt eksem kan få svårare eksem i ett knottrikt område.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 930
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Äldre Jag tror jag blir tokig snart.:banghead: Jag har ingen häst längre, och kommer inte att skaffa igen, så nu har jag massor av saker att...
2
Svar
27
· Visningar
3 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat