Är jag "galen" som köper en eksemhäst?

K

KryddanXX

Sitter & funderar tills jag blir alldeles grååå i mitt hår :(

Har kollat runt efter en snäll islandshäst, och har hittat några stycken.
Men varenda en som jag fattar tycke för har eksem!
Och man har ju hört så många varningar...

Men vad ska man göra med sin eksemhäst om man måste sälja den, ska ingen köpa den då eftersom den har eksem?
Jag tänkte ju inte sälja, men för alla dem som säljer just nu.
Blir dom inte värda någonting med eksem? Tycker nog att de har ganska högt pris endå... Hoppas att ni förstår vad jag menar :)

Men frågan är ju, är jag tokig som köper en eksemhäst?
(dessa jag kollat på har långa manar, så det är inga nerkliade stubbmanar...)

Sv: Är jag "galen" som köper en eksemhäst?

Om man funderar på att köpa en exemhäst är det först viktigt att skaffa information om vilken sorts skötsel en exemhäst kräver, ta gärna kontakt med någon som äger en exemhäst och få deras åsikt om arbetsbörda och extra kostnader (för det är ju så att det kostar mer att ha en exemhäst).

Om man sen anser att man kommer att ha den extra tid som exemhästen kräver ffa under sommarhalvåret och att priset berättigar de extra kostnader exemhästen skötsel innebär och att hästen är den där individen som man vill ha så tycker jag man kan köpa en exemhäst.

Jag har själv en exemhäst, han har dock inte gravt exem (inte hemma hos mig i alla fall där det är ganska insektsfritt, kanske skulle han må sämre någon annanstans) han klarar sig utmärkt med exemtäcke och behöver ytterst sällan smörjas in, får inga sår och kliar sig inte. Så hans skötsel känns inte betungande och han lider inte utan mår alldeles utmärkt men alla exemhästar har det ju tyvärr inte lika lätt:cry:.

Jag tycker absolut att man kan köpa sig en eksemhäst. Det viktigaste är att man är medveten om att det krävs mycket extra skötsel och kostnaden blir högre pga både arbete och att man måste köpa täcken, salva osv.
Köpte själv en eksemhäst i december förra året. Hon kom från ett knottrikt område och har inte alls visat såna symtom hon hade. Hon har gått med täcke hela sommaren och varit ute hela tiden. Hon har hela manen kvar!
Kolla upp med andra eksemhästägare vad de gör för att lindra symtomen hos sina hästar. Kolla även upp med säljarna vad de gör för att skydda hästarna.
Lycka till med eventuellt köp!

Jag tycker nog du är galen som gör det.
Jag har ett sto med eksem. Sommrarna är en plåga, mest för hästen. Man kan aldrig slappna av, det är smörjning minst 1 gång om dagen. På av med täcken, installning när det är som värst.

Det är dyrt, slitsamt och ens samvete blir lidande varenda dag som man ser sin häst, oavsett hur eksemen ser ut.

Jag kommer tänka mig för noga innan jag KÖPER en häst med eksem, skulle någon av mina nuvarande hästar få eksem så är det en annan fråga, då skulle jag å andra sidan aldrig kunna göra mig av med dem.

Inte galen...men Välkommen i gänget! Jo det är en del pyssel och extra kostnader. Men det är bra att kolla hur dom skött hästen innan. Bra kvalite på täcke är en bra grund. Gärna två eller fler så man har ett helt o rent att byta med. Sen är det att lära sig vad som fungerar på din häst. Det är väldigt olika.
Du får gärna pma om du undrar något. Kan bara svara för vad som jag har provat och vad som fungerat här.

Lycka till med hästköpet!

Jag skulle aldrig köpa en exem häst,dels för att i värsta fall måste man stalla in dom på somrarna , dom måste gå med täcke,man måste ta hand om exeman MINST en gång/dygn det blir väldigt mkt jobb och slit det blir även dyrt.. man får också dåligt samvete varje dag man ser hästen....

//Lovisa

Jag vet inte vad jag ska säga om det, personligen har jag vant mig vid att ta hand om eksemhäst men det är ett extra jobb som kan variera i allra högsta grad. Köper du en häst med eksem, så ska priset också vara där efter dvs avsevärt lägre. Du ska också komma ihåg, eksem är det samma oavsett vad säljaren kallar det för. Lindrig, kan bero på att hästen får rätt ovårdnad och kan bli en katastrof vid fel omhändertagande.

Gör ditt val och hantera det ut efter det.

Lycka till.

Hej igen, vill göra ett tillägg som är att tänka på. Även om du köper en häst utan eksem så är det faktiskt ingen garanti på att den alltid kommer att vara eksemfri. Det är faktiskt än så länge, väldigt många islandshästar som har eksem. Jag skulle aldrig heller köpa en eksemhäst, men gjorde det ändå eftersom hon var en perfekt häst för min dotter.
Men det är MYCKET jobb med en sån här häst, men det är mycket jobb även med en utan eksem...

Smågalen kanske.

Viktigast att tänka på tycker jag är att graden av eksemet kan förvärras betydligt hos dig.
Det kan bero på flytten, nytt foder, hur den trivs i nya stallet/med nya kompisarna(stress), mängden och typen av insekter, hagarnas beskaffenhet, mm mm.

Det kan också bli bättre förståss, men man måste ju börja med att räkna på worst-case.

Kan du erbjuda en plats på sommaren där hästen inte blir så utsatt för insekter? Bäst är om den kan ha tillgång till ligghall utan strö sommartid, dit följer insekterna inte med.
Kanske måste hagen vara helt trädfri, kanske måste man stängsla insidan av ligghallen så att den inte kliar sig sönder och samman.

Det ÄR ett jäkla mickel när de har eksem, man måste tänka på allt i förväg, helt bortsett från att det är en del jobb med att tvätta, smörja hästen samt tvätta och laga täcken.

Min kompis köpte en eksemhäst som hade köttsår :eek: i ansiktet för han kliat sig så. Då stod han helt utan omvårdnad för eksemet. Idag kan man inte aaaaaana att han har eksem, men det har kostat massor med pengar, kosttillskott, täcken, smörjmedel och tiiiiid.

Så, ta dig en REJÄL funderare tycker jag. Och begär att priset är därefter.
Tänk också på att hästen kan bli mycket svårsåld, om du skulle behöva bli av med den.

Jag skulle inte säga att du är tokig så länge du vet vad du ger dig in på.

Jag har en exemhäst o bor i ett riktigt hemskt knotthål (jag går inte ut utan heltäckande -inkl mössa, halsduk på sommarkvällarna) och jag har *peppar peppar* klarat min Andi riktigt bra. Nu i sommras var första gången jag fick stalla in under ett par veckor. Men då skall ni veta det är stora gråa moln runt allt levande... Första sommarn i sverige (kom fr island först, sen ett par år i dk) så prövde jag med bara insektsavskräckande o olika salvor, men fick en dag halva manen i handen o raceade då till närmsta butik o köpte boett-täcke! Efter det har han inte haft ett enda sår eller varit hård i mankammen. Vi har oxå köpt en "mosquito magnet" o ställt nära hagen, den lockar till sig o dödar alla blosugande insekter -vi decimerade säkert hundratusen knott varje dygn här! När det är som värst så tar jag på de andra hästarna exemtäcken oxå, för säkerhets skull.

Ett riktigt bra täcke, bra foder och tid för hästen att vänja sig vid din miljö innan sommaren är jätteviktigt. Hör med förra ägaren vad de använt för salvor och hur de skött om hästen.

Exemhästarna behöver ju oxå nån som köper dom, vart skall de annars ta vägen när de måste säljas? Så jag tycker inte man skall vara rädd för det, bara man är beredd på det extra arbetet, kostnaderna.

Åh mosquito magnet har vi också funderat på, men kännt oss osäkra på om de verkligen är så bra som de låter.

Finns ju en uppsjö av varianter, vilket märke är det ni har och hur stor?

För övrigt eksem är ett gissel för hästarna och för människorna. Jag har haft flera hästar med olika grader av eksem genom åren. Allt från "kliar sig hysteriskt oavsett vilket täcke eller smörja man har på" till "räcker att switcha nån gång i månaden". Man kan dock aldrig vara säker på vilken typ man kommer att få för i många fall förändrar sig eksemen efter en flytt.

Om det är eran första häst skulle jag säga nej välj en frisk, för det är så mycket ändå som man kommer på att man glömt när man står där med en häst på gården. Om ni är hästvana så ja, om du känner att detta är rätt häst och säljaren är öppen och förklarande med eksemet. Köp inte en häst av nån som undviker att berätta hur de behandlar eller försöker förminska problemet med olika omskrivningar som lindrig eller känslig.

Svårt att svara på!
Jag köpte en exemhäst, men han mår ju nu bra, klarar sig utmärkt med täcke och har blivit bättre med åren (vilket är ovanligt). Tydligen var han dåligt sköt tidigare. Det finns ju olika typer av exemhästar. Hade hand om en liten starckare som hade den värsta exem någonsin, han också väldigt dåligt skött. Sårig på hela magen, bogen och huvud. Svansen och mannen var helt bortkliad. Men han hade ett hjärta av guld, en helt underbar häst och om jag bara hade fått hade jag inte tvekat att köpa honom. Galet kanske men ibland är galet rätt!

Nej, du är inte alls galen tycker jag. Jag har själv en exemhäst och tycker att det inte är så mycket extra jobb. Men man ska ju vara väl medveten om att det är lite extra pyssel innan man kan gå från stallet. Men sen beror det på också hur mycket exem den har. Vissa hästar räcker det om man sätter på ett täcke varje dag och i stallet. Medans vissa behöver smörjas och duchas ofta. Hör med säljaren hur mycket exem den har!

Du bestämmer ju alltid själv hur mycket jobb du vill lägga ner ;)

Fast att bara prata med säljaren tycker inte jag räcker, till att börja med kan man ju inte vara säker på att exemet inte blir värre (om den har ganska lindriga besvär hos säljaren) när hästen flyttar och sen kanske säljaren förminskar problemet (även om man vill lita på folk och de flesta som säljer en exemhäst nog är ärliga och tänker på hästens bästa).
Bäst är att prata med någon som har en häst med ganska mkt besvär så att man är förberedd på det värsta.

Bara man vet hur man tar hand om exemen så är det inga problem , gillar du nån av hästarna tycker jag du ska köpa . Du kan ju fråga om dom kan sänka prsiet lite pågrund av exemen.

Bara man vet hur man tar hand om exemen så är det inga problem , gillar du nån av hästarna tycker jag du ska köpa . Du kan ju fråga om dom kan sänka prsiet lite pågrund av exemen.

Det här är ju ett dilemma, det som funkar på en häst, funkar inte på nästa. Så tyvärr finns inget universalmedel som hjälper för samtliga hästar med eksem.

Med tanke på vad täcken och extra smörjor kostar, så bör sänkningen vara rejäl. Det tar tid i anspråk, själv måste jag se mig om efter specialhem varje sommar för att vara säker på att eksemet inte blossar upp.

Förr hade jag välvilligt inställda kamrater i stallet, men sen orkade man inte en dag utan sköt omvårdnaden till nästa dag istället. Vips hade klåda satt i gång, så startade kliandet. Man får helt enkelt inte slarva om man hiottat en koncept som funkar, då måste det skötas varje dag. Därtill bör påminnas om att, förebyggande måste ske även under ej eksemsäsong. Det är nästan så jag vågar påstå att den är ännu viktigare, för om hästen är i obalans vid ingången av eksem perioden så lär den ha ett :devil: över sommaren.

Min andra häst som är utlånad just nu, dock ingen islandshäst men i denna frågan spelar det ju ingen roll.

Han hade väldigt problem med sitt eksem och eksemet sköttes inte om. När jag tog över honom hade han sår på baken och halsen och i man och svans plus att de bara bestod av några få tussar.

Nu 5 år senare så ser man inte att han har eksem förutom att han kliade bort lite pannlugg och har lite tunnare man där täcket legat. Men det beror int epå eksemet.

Att köpa en eksemhäst kan man göra, men man får räkna med extra utgifter för täcken och medel och alltid se till att det finns ett annat täcke att byta med. Plus att det kan innebära mycket extra jobb.

Ja, du är galen som köper på dig problem :angel:. Jag hade ju inte valt det, hade inte haft ork till det, hade det dock visat sig att min häst hade fått eksem hade jag bara fått bita ihop. Tycker du att det är värt att köpa på mer problem, så är det ditt beslut. Men vill du spara lite mer tid och ansvar (kanske inte riktigt rätt uttryckt) bör du nog leta vidare. Självklart går det att hitta fina och bra ridhästar utan eksem :).

Hadde inte köpt en eksem häst! Du har ju möjlighet NU att välja en häst som är eksemfri varför då köpa en som har eksem! Har en isis som har eksem inget roligt alls framförallt inte denna sommar som har varit massor med svidknott och mygg periodvis:cry: fått stallas in redan vid fyra fem tiden på eftermiddan känns inte ok fast jag schamponerat smörjt haft täcke! Man blir ledssen och lider med henne! Köp en frisk häst sen om den skulle drabbas får man ta det då men inget kul att starta med det!! Lycka till med ditt köp:)

Måste bara skriv dom pengarna man får den billigare kanske du får lägga på täcke, oljor, shamo mm! så det billigare hinner ikapp och blir dyrare i slutändan kanske!!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 930
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Äldre Jag tror jag blir tokig snart.:banghead: Jag har ingen häst längre, och kommer inte att skaffa igen, så nu har jag massor av saker att...
2
Svar
27
· Visningar
3 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat