Är jag för stor för pnny;s?

Sv: Är jag för stor för ponny;s?

Jag är 163 cm och väger 49 kg, jag rider en ganska liten C-ponny men passar egentligen bäst på små D-ponnyer eller stora C-ponnyer. Ang. förstahäst tycker jag du ska titta på individ istället för ras. Okända korsningar är oftast billigare än hästar med känd stam, men är minst lika bra. Se till att du skaffar dig en häst som du lär dig av, och inte en häst att lära (tex en travare, som ryttaren behöver massor av kunskap för att omskola rätt).

Sv: Är jag för stor för pnny;s?

Vi är ungefär i samma "storlek"m. Min egna häst är 146,5 cm, och han är alldeles lagom. Han är ingen viktbärande modell, utan har mest långa ben, men det funkar fint ändå.
Brukar även rida c-ponnys ibland, dock lite grövre.

Hej ! Jag heter Lisa och är 164 cm lång och väger runt 58 kg, Kan jag rida ponny;s eller är jag för stor?:confused: Om jag kan rida ponny;s vilka kan jag då rida? B, C, D? Tacksam för svar! :) :banana:

Du kan rida en maxad d.ponny, då jag själv är 167 och rider en maxad d-ponny. Men jag tycker du ska försöka gå över till häst nu. Tyvärr tar ens ponnyår slut och jag själv tycker det är bättre att rida stora hästar nu, då mina ben blivit så långa att jag inte kommer åt ponnyn med skänkeln. Nu rider jag ridlärarens fullblodskorsning och detta är mycket bättre och jag slipper vika upp hälarna för att komma åt med sporrarna. Rid ponny ett tag till om det känns bra, men jag råder dig till att snart gå över till stor häst. Mvh Jessie

okej tack allihopa :)

om min mamma skulle rida nån gång i veckan, kan man skaffa an viktbärande/maxad D-ponny, eller blir hon förtstor om hon är 168cm/63kg?:crazy: :p

Visst kan din mamma rida en D-ponny ibland med de måtten. Inga problem. För övrigt håller jag också på Connemara, jättebra ponny.

Klart att du kan rida ponny, helst D-Ponny då du ej växer ur de.

Har en Newforest ponny, en dam på 137 cm. En mkt viktbärande och rolig tjej. Mkt duktig i hoppning som de allra flesta New Forest är. Nu ligger ju dessa på ganska höga priser men de är lättfödda och friska.

Jag tycker att du ska skaffa dig en D-ponny i rasen Nwe Forest., Trevligare häst får man leta efter.

Nu har jag tyvärr vuxit ur min ponny men kör henne en del så har jag en tjej i din storlek som rider henne och det går utmärkt.

Ett varmblod tycker jag inte du ska satsa på, de är lite för heta och hetsiga för att vara en bra första häst, även om de är kanonhästar så passar inte de allra flesta som förstahäst..

aa New Forest har jag alltif gillat, min kompis har nämligen två såna :)

Stirra dig inte blind på rasen, sen när du väl letar häst, utan leta efter en bra häst helt enkelt :)

Det finns ju mängder med olika korsningar som är väldigt bra hopphästar (För du ville väl hoppa?)

Lycka till med ditt hästköp! :bump:

Sv: Är jag för stor för ponny;s?

om jag skulle köpa en ponny, vad ska jag då statsa på?
jag har ridit i ungefär 6 år och har haft ett antal medryytárhästar. Min kompis har även ett eget stall där jag brukar få hjälpa till. Jag gill ar båda hoppning och dressyr, men mest hoppning. Vilken ras är mest lämpad? och vilken storlek?:banana:

Ska du satsa på D-ponny så är araber himla fina, kloka, tillgivna hästar :love: :love: och inte alls så hispiga som sitt rykte. Dessutom ganska lättfödda.

nu när ni ändå pratar storlekt, jag är 161 cm och väger ca 66 kilo. kan jag rida en d-ponny som är 143 cm men inte så viktbärande eller är jag för stor?

Stirra dig inte blind på rasen, sen när du väl letar häst, utan leta efter en bra häst helt enkelt :)

Det finns ju mängder med olika korsningar som är väldigt bra hopphästar (För du ville väl hoppa?)

Lycka till med ditt hästköp! :bump:

Hej ja, det har du rätt i, man ska ju kolla på själva individen och inte på rasen i säg, Ja jag gillar båda hoppning och dressyr men mest hoppning:rofl:

nu när ni ändå pratar storlekt, jag är 161 cm och väger ca 66 kilo. kan jag rida en d-ponny som är 143 cm men inte så viktbärande eller är jag för stor?

Nej det tycker inte jag, eftersom du är så pass kort, hanldar det så mycket om vikten, för den som vet? Handlar det inte mest om ryttarens läng och balans? Tycker alla pratar om det. :idea: :bump:

Jag tkr att du ska satsa på lite mindre häst istället för ponny som du snart växer ur. Runt 155cm i maknhöjd kanske...? Har själv lite tunnare D-ponny nu (ca 160vm, 47kg) o är lixom perfekt för honom nu, men kmr snart att vara för lång. Så köp stor häst absolut! Lite mindre hästar på 155cm brukar inte vara så dyra som maxade D-ponnies.

Hej ! Jag heter Lisa och är 164 cm lång och väger runt 58 kg, Kan jag rida ponny;s eller är jag för stor?:confused: Om jag kan rida ponny;s vilka kan jag då rida? B, C, D? Tacksam för svar! :) :banana:

Jag e lika lång som dig.
Jag red min nästan maxade D-ponny under 12 år utan problem.
Beror ju helt på vad det e för ras, modell, kondition o så. Om de orkar etc.
Min var ganska tunn, men musklad. Hon klarade 85 kg utan problem. Men det var ju hon det:love:
Den bästa av dom alla när hon levde:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar