Är jag feg eller klok?

Wildhearts

Trådstartare
Har nyligen köpt en häst som tidigare tydligen tricktränats att stegra sig med ryttare på ryggen. Detta är nu något hon kan ta till när hon inte förstår eller det blir för jobbigt. Att hantera henne från marken eller rida ut inga problem alls utan det är vid ridning på bana det kan bli problem.

Jag vill inte hamna i den situationen på banan att jag hamnar i en konflikt som går överstyr och där jag är tvungen att backa utan jag väljer därför hellre att arbeta med sånt som funkar (=kommer inte vidare?). Jag tänkte att jag kunde spara lite jobbigare saker tills jag rider för någon som kan guida mig rätt och som kanske kan ta i tygeln och leda oss fram i värsta fall.

Fegt eller klokt? Hur hadr ni tänkt?

Jag är inte rädd för hästen i sig utan mer att jag förstör något inlärningsmässigt. Hon är en extremt lättlärd häst på gott och ont.

Eftersom hästen stegrar när hon blir förvirrad? Så gör du bäst i att ta itu med de förvirrande delarna med en tränare istället för att försöka få igenom dem själv och riskera att ni misstolkar varandra t ex; du säger halvhalt, hästen svarar "jaha stegra med flachigt bensprattel och avsluta med jämfota hopp". ;)
Är svårt när man inte själv lärt in hästen ngt sånt då alla använder olika metoder och signaler som kan konkurrera med vardagliga signaler i hanteringen.

Min lilla ponny lärde jag stegring, hade då alltid ett ben uppe och lockade med en äpple bit ovanför huvudet typ, dvs när hovslagaren kom så var det lätt hänt att ponnyn fick för sig att han skulle ha äpple = lättade fram. Som tur var så var han vig som ett kylskåp och närmre 30 år gammal så han kom inte så högt upp och han kom ingenvart om man inte hjälpte med det ena benet.

Har nyligen köpt en häst som tidigare tydligen tricktränats att stegra sig med ryttare på ryggen. Detta är nu något hon kan ta till när hon inte förstår eller det blir för jobbigt. Att hantera henne från marken eller rida ut inga problem alls utan det är vid ridning på bana det kan bli problem.

Jag vill inte hamna i den situationen på banan att jag hamnar i en konflikt som går överstyr och där jag är tvungen att backa utan jag väljer därför hellre att arbeta med sånt som funkar (=kommer inte vidare?). Jag tänkte att jag kunde spara lite jobbigare saker tills jag rider för någon som kan guida mig rätt och som kanske kan ta i tygeln och leda oss fram i värsta fall.

Fegt eller klokt? Hur hadr ni tänkt?

Jag är inte rädd för hästen i sig utan mer att jag förstör något inlärningsmässigt. Hon är en extremt lättlärd häst på gott och ont.

Det är just för detta som jag tycker det är helt vansinnigt att lära hästar stegra. I mina ögon är det det värsta en häst kan göra. Men, jag hade fortast möjligt tagit kontakt med en bra tränare som hjälpt mig med den delen.

Hon har tydligen en tendens att lätta fram vid för mycket samling/hård hand samtidigt som du skänklar på. För mig har hon inte gjort detta eftersom jag tänker mer framåt en samling och verkligen har tänkt på att inte bli stum i handen.

Pratade med en kille som lärde sin häst att lägga sig ner när han lyfte ett av frambenen. Han är en hovslagare som nu inte kan sko sin egen häst för den lägger sig ner hela tiden :D

Senast ändrad:
Det är just för detta som jag tycker det är helt vansinnigt att lära hästar stegra. I mina ögon är det det värsta en häst kan göra. Men, jag hade fortast möjligt tagit kontakt med en bra tränare som hjälpt mig med den delen.

Håller verkligen med dig! Tänk vilka problem detta har skapat. Hon har säkerligen missat flera år av utbildning p.g.a. detta.

Nu låter det kanske värre än vad det är. Hästen är en lipizzaner och är stadigt. Det är alltså ingen som står rätt upp och svajar. Dessutom är hon en väldigt schysst häst- Hon är bara osäker på vad man vill av henne.

För mig har hon inte ställt sig upp. Antagligen för att jag hela tiden tänker framåt och inte har försökt att samla henne, men när jag kommer till mer avancerad ridning så ska jag helt klart göra det med hjälp av en instruktör.

Jag har en häst som gärna tar till det där när man pressar honom från marken. Jag får fortsätta ge hjälpen tills han gör rätt så han förstår vad det var jag ville. Som du säger, man vill ju inte behöva backa när de testar sin enkla utväg. Så är nog klokt att ha någon med då bara för att själv kunna stå på sig.

Att hästen reagerar på en hård hand tycker jag däremot är lite sunt :-) och bra påminnelse till ryttaren.

Tycker det är väldigt klokt!
Jag har själv en häst jag precis köpt som gärna stegrar sig om han känner sig förvirrad eller pressad. Om man "går på" hästen tror jag snarare att det kan bli värre.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka