Är jag en överbeskyddande hönsmamma med problem att klippa navelsträngen?

P

parchita

Min sambo anser det i alla fall. På grund av att jag inte vill att vår två-åring ska följa med honom till skjutbanan.

Jag anser väl inte att det är en sjukt stor risk att något går fel på skjutbanan så han skulle skadas, men med yrkesmilitärer i släkten och släkt inom hemvärnet så vet man att det har hänt och händer olyckor varje år. Inte många, och riskerna i trafiken är betydligt större, det vet jag, men jag kan inte för mitt liv förstå vad en 2-åring har på en skjutbana att göra överhuvudtaget.

Barn och vapen är för mig en helt onödig kombo (ok, vattenpistol kan vara rätt kul ;) ) och jag har sagt att om det skiter sig någon dag så flexar jag på jobbet och löser alla förskoletider själv så att han kan skjuta utan att förlora arbetstid (för det är där skon klämmer). Men han är ändå inte nöjd utan anser att jag överdriver och är larvig.

Så ni som håller med min sambo - förklara gärna för mig just vad barnet får ut av att hänga på skjutbanan. Jag kan inte se att det är en livserfarenhet som mitt barn behöver just nu, som två-åring.

Sv: Är jag en överbeskyddande hönsmamma med problem att klippa navelsträngen?

Jag kan inte se att en tvååring har något som helst att göra på en skjutbana. Så jag håller med dig!

Herregud!! En tvååring ska inte vara på en skjutbana. Dels pga att ungen kan bli skjuten men också pga ljudet, inte säkert att en tvååring vill ha kåpor på när den vuxne tycker det är läge.
Förövrigt så tycker jag att ni båda är föräldrar så han kan väl offra lite skjutning för ungen och du ställa upp ibland, men inte jämt.

Jag hade inte uppskattat att mitt barn var vid en skjutbana (vid aktivitet). Dels för den uppenbara risken och dels för ljudnivån. Även med hörselkåpor på låter det ju rätt bra...

förklara gärna för mig just vad barnet får ut av att hänga på skjutbanan. Jag kan inte se att det är en livserfarenhet som mitt barn behöver just nu, som två-åring.

Om kravet på aktiviteter är att barnet ska få givande livserfarenheter av allting, tror jag att livet blir väldigt jobbigt. Det känns som ett överdrivet krav, som snabbt kan göra livet till ett pedagogiskt litet helvete är jag rädd. Ofta får man ju nöja sig med att alla är någorlunda nöjda, helt enkelt.

Dock tycker jag som de andra att en skjutbana verkar vara en mycket olämplig miljö för en tvååring, både vad gäller olycksrisken och ljudnivån.

Själv skulle jag heller inte vilja skola in ett barn i att vapen är något helt normalt och trevligt, utan jag ser tvärtom ganska negativt på vapen. Även därför skulle jag ogilla om mitt barn togs med till en skjutbana.

För mig känns det bara som tramsig grabbighet - från din sambos sida, alltså - att vilja dra med ett så litet barn på en skjutbana.

Jag hade inte heller velat att min tvaaring skulle hanga pa skjutbanan. Inte forran det forstod och kunde tygla sina impulser nagorlunda sa att det till exempel stannade pa ratt plats eller sa hade jag velat att mina barn skulle vara med. Typ atminstone fyra.

Jag antar att man maste koncentrera sig nar man skjuter, och da brister ju koncentrationen i barnpassningen.

Jag antar att man maste koncentrera sig nar man skjuter, och da brister ju koncentrationen i barnpassningen.

Precis, sen undrar jag om andra på skjutbanan skulle uppskatta att det fanns en tvååring omkring.
Finns det inga säkerhetsregler föresten? Vet att det på motorcyckelbanor åtminstonde tidigare fanns en 12-årsgräns för att få vara i depån.

Skulle inte släppa iväg min tvååring. Hon kan inte vara still i en sekund och pillar och klättrar på allt. Det är bara att stå på sig...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Men intressant är att alla som svarat i den här tråden tycker det är olämpligt/dålig idé/inte önskvärt att ta med barnen till en skjutbana. Samtidigt är ju småbarn väldigt vanliga i stall, och jag har inte läst i någon tråd här på buke att det är olämpligt att ha med en två-åring till stallet. Jag har en känsla av att det händer mer olyckor i stall än på skjutbanor, men det är bara en känsla.

Jag kan egentligen inte se varför en 2-åring inte skulle få vara med på en skjutbana, förutsatt att det har hörselskydd och passas noga så klart. Sen kan jag undra om det är speciellt roligt att ha med ett barn, för det blir nog inte mycket skjutande.

I ett stall finns det väl massor av saker som hör till själva aktiviteten som kan vara roliga för ett barn? Klappa hästar, ge dem morötter, borsta, rida. Det är knappast aktuellt att en tvååring ska testa att skjuta. Skjutbanor är så vitt jag vet också öppna platser, själva skjutbanan är inte avspärrad vilket gör att en tvååring i ett obevakat ögonblick kan pipa iväg rakt ut på skjutbanan.

Till TS: har de inga regler på skjutbanan om saken? Utifrån min erfarenhet så tycker jag att barnen kanske borde minst 5 år (beroende på mognad) innan de på nåt sätt kan vara med i aktiviteten. En femåring kan klara att stå still och förstå instruktioner och travar inte nödvändigtvis iväg på egen hand så fort man vänder ryggen till. Därmed inte sagt att en femåring bör skjuta, har ingen koll på när de får börja med det. En kompromiss kan väl vara att din kille tar med sig barnet till skjutbanan utan att skjuta om det är så att han vill visa upp barnet för kompisar elelr visa skjutbanan för barnet? Eller att du följer med som barnvakt om du tycker det är ok? Misstänker dock att barnet inte uppskattar en skjutbana, småbarn gillar ofta inte sånt som låter högt.

Nar mina barn ar med i stallet gor jag saker dar jag kan ha full koll pa barnen. Jag skulle ju inte lamna hasten pa gangen med min tvaaring medan jag gick in i sadelkammaren och bytte om liksom.

Nar jag rider har jag barnvakt.

Om pappan hade haft nagon som passade barnet pa skjutbanan under tiden som han skot sa hade det varit en annan sak.

Fast TS skriver ju inte att pappan tänker stå och skjuta oavbrutet i 30 min utan att kolla till sonen. Det är ju möjligt att pappan har en kompis om han brukar åka till skjutbanan tillsammans med och de tänker turas om att skjuta? Eller?

För jag håller med om att sonen inte ska lämnas obevakad och ensam på en skjutbana, absolut! Men TS skriver ju att hon inte tycker barn och vapen är en onödig kombo och jag anser att barn och hästar är en onödig kombo på samma vis, hästar är farliga även om man som vuxen står jämte.

Så vad jag menar är att jag inte ser något hinder alls att barnet följer med till skjutbanan, så länge det inte lämnas obevakat (på samma sätt som ett barn inte ska lämnas obevakat i stallet, på stranden, i trafiken). Det är inte skjutbanan i sig jag tycker är problemet.

Så vad jag menar är att jag inte ser något hinder alls att barnet följer med till skjutbanan
Frågan är väl varför barnet ska med, att skjuta är inte nån barnaktivitet direkt.

*KL*
Ursäkta lite sent svar, men det är fullt upp med hästar, barn och heltidsjobb.

Jag kan inte svar i detalj på enskilda inlägg, det hinner jag inte, men jag kan förklara några saker lite närmre.

Min sambo befinner sig på skjutbanan för att de har övningsdagar inför sista uppskjutningen på jägarexamen. Han hänger inte på skjutbanan speciellt ofta och har väl ingen egentlig "kompis" i gruppen som han tränar tillsammans med. Han kommer heller inte hänga där efter examen är tagen, enstaka gånger kanske (?). Jag är helt övertygad om att han inte heller kommer att vara aktiv jägare, då han har flera andra tidskrävande intressen som är betydligt mer "barnvänliga" och som sonen faktiskt älskar att följa med på.

Det rör sig om 1-2 gånger till på banan, så "uppoffringen" från min sida ser jag som minimal.

Jag ogillar vapen. Jag tycker att vapen är otäckt, inte hör till "min vardag" och jag inser väl att en del i det hör samman med att jag inte alls är insatt i någonting runt vapen och hur de fungerar. Jag tycker inte att vapen och barn hör ihop och jag tycker inte att så små barn behöver lära sig något om vapen så här tidigt. Hörselskydd finns eftersom han hjälper till att köra traktor och klippa gräs och han älskar att ha dem på sig, så det är inget större problem.

Han står oftast still när vi säger åt honom och jag kan räkna på en hand de gånger han stuckit iväg på egna äventyr, så det är en rätt behändig unge.

Mina känslor kanske beror på ren okunskap och fördomar, men bara mitt obehag tycker jag borde vara tillräckligt för att min sambo ska tänka om. Jag skulle må dåligt hela tiden jag visste att de var på banan. Även om 'någon' skulle passa medan sambon skjuter, så undrar jag hur det skulle kännas om något hände ändå. Vem har ansvaret då?

Vet inte alls om det finns regler för ålder på banan. Liten skytteklubb på landet och rätt bonnigt, med mentaliteten "det är inte så spänt".

Allt man tar med barn på behöver inte vara roligt och stimulerande, men just en skjutbana ser jag faktiskt ingen vits med alls. Jag tror inte han skulle uppskatta det heller. Vissa andra tråkiga saker som när jag eller min sambo måste till läkare eller tandläkare kan man ju vara lite mer "nödgad" att släpa med barnet på.

Ja, jag har häst. Min son är oftast med i stallstädningen. Skulle han behöva vara med runt in/utsläpp så sitter han i vagn. Är han i övrigt runt hästarna så bär jag i 99% av fallen för att jag är väl medveten om vilken bra sparkhöjd hans huvud sitter på. Han står aldrig på golvet och han får inte gå in i hagar eller röra sig runt hästarna själv. Så det kanske är ytterligare tecken på att vara hönsmamma, men jag vet hur snabbt det går när något händer runt hästarna.

Fast TS skriver ju inte att pappan tänker stå och skjuta oavbrutet i 30 min utan att kolla till sonen.

Jag tanker pa mina egna barn, som springer 100 m pa 4.5 sek blankt. Zip, sa ar de borta. Jag maste kolla dem var femte sekund ungefar. Dostorigt nar man forsoker koncentrera sig pa nagot.

Jag skulle absolut inte kalla dig överbeskyddande, utan helt enkelt en mamma med sunt förnuft. :)

Hönsmamma eller inte tycker jag inte har med saken att göra. Du har kommit med flera vettiga skäl till varför barnet inte ska till skjutbanan. Vilka argument finns det för att hen ska med, vad ska hen få ut av det? Personligen kan jag inte komma på ett enda argument för att ta med en tvååring till en skjutbana om det inte är en social tillställning av nåt slag.

Ta med en 2-åring till en skjutbana när det ska tränas inför jägarexamen (dvs orutinerade skyttar där risken för misstag/fel är betydligt större), nej tack :cool: Möööjligtvis om båda tränar och turas om att vara ansvarig för tillsynen av barnet medans den andre skjuter.

Men det finns väll massa aktiviteter barn hänger med på som inte är "barnaktiviteter"? Om pappan har jakt som intresse, om än inte jätteaktiv kommer det ju bli en, mindre eller större, del i barnets vardag.

Sen om ts hellre tar ledigt och passar sonen så ser jag inte pappans bekymmer heller.

Jag förstår inte vad du menar. Jag skrev ju att jag tycker att barnet sjävklart inte ska lämnas utan uppsikt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka