Är jag bara dum som fortsätter?

Sv: Är jag bara dum som fortsätter?

Det är ett svårt beslut. När du skriver om hans livsvilja får jag tårar i ögonen.
Kan man testa att starta behandlingen och se hur han mår....och mår han dålig kanske ta bort honom då:confused::(

Ja, det är väl planen.
Jag vill ge honom alla chanser och prova, men svarar han inte så kommer jag inte behålla honom på de villkor att han måste gå på smärtstillande resten av livet..

Boxvila i ett halvår-ett år :cry: Det är nog verkligen på gränsen till vad jag skulle utsätta en häst för... du har ett MYCKET svårt val framför dig. *peppkramar*

1 år av 8 är väl inget:angel:
Hur stor var rotationen?

Ett tips- följ strömsholmsmodellen o de blir friska ( som innan) till 90 %.
boxvila o en MKT. skicklig hovslagare som verkar den nu.

Har aldrig hört talas om det som du pratar om- inlägget eller var det var:confused:

Jag håller nog med Bubbel. Jag har haft en häst som hade boxvila från mitten av sommaren till påsk, minns ej exakt antal månader. Hon hade sprickor och ganska stor del av hoven skars bort. När jag var på djursjukhuset första gången med henne och hon skulle opereras sa de bara att det var en lång konvalesens - inte hur lång tid det var frågan om. Hon blev gipsad och fick inte gå ut. De enda gångerna hon var ute var när hon åkte på återbesök. Jag gjorde som de sa på sjukhuset. Sedan har jag förstått att man kanske kunde gjort annorlunda.
Vi gjorde så att hennes stallkompisar fick turas om att stå inne så hon var inte ensam. Hon klarade boxvilan utan att bli vansinnig vilket är märkligt i och för sig för hon var en ganska livlig häst (e Urbino). Men när jag sedan äntligen kunde släppa ut henne i hagen kom reaktionen. Det tog ganska lång tid tills hon var som vanligt igen.
Med facit i handen vet jag inte om jag hade utsatt en häst för detta.

Till ts, jag förstår att du har bestämt dig för att göra ett försök och egentligen vill jag inte påverka ditt beslut. Men man bör tänka sig för.
Jag hoppas att din häst blir bra!

Mitt sto hade också rejäla rotationer på i princip alla fyra (samt sänkningar som på en hov nästan gick igenom). Hon kortades väldigt utav klinikhovslagaren och stod med gipsbandage under en period. Efter det så fick ordinarie hovslagaren ta vid (mkt duktig).

Nu har jag förträngt hur länge det var som hon stod på boxvila men det var def. inte så länge som 6 månader. Snarare runt 10 v. Efter det fick hon gå i en mindre hage (sjukhage går inte med henne) med djupt underlag.

Stoet mitt har dock en enorm livsgnista!

Efter lite drygt 1½ år var hon ridbar igen (men hon klarar bara promenadridning pga annan skada så jag vet inte säkert om fötterna skulle tåla rejält arbete. Men enl vet och hovis är det mkt troligt), och vid röntgen 2 år senare var hon häpnadsväckande fin! Så vi hade tur! Och jag ångrar mig inte en sekund även om det kostat ganska mkt pengar (haft flertalet hovbölder efteråt också som en följd) och lett till mkt oro.

Så känner du att du inte vill ge upp ännu så tycker jag att du ska ge det en chans. Det är mkt möjligt att boxvilan blir kortad om läget ser bra ut. Själv skulle jag inte låta en häst stå på boxvila i ett halvår, max ca 3-4 månader. Skulle inte hästen klara av hagvistelsen efter en sådan period skulle jag ta bort hästen . Men jag skulle ge det en chans fram till dess.

Hoppas det ordnar sig till det bästa!

Tack för all uppmuntran.

Som längst har min häst stått på box i nästan 6 månader förut pga en senskada. Och trots sin stora energi så har det gått väldigt bra. När han väl kommit ut igen så har det bara varit självklart för honom att han fortfarande är kung i hagen, och ingen av de andra har sagt emot honom..

Jag ska lämna besked om mitt beslut till veterinären till veckan, men jag har i stort sett bestämt mig för att ge det ett försök och behandla. Det ska tydligen visa sig rätt snabbt om det kommer ge något resultat eller inte, och skulle det då visa sig att han inte blir bättre så tar jag bort honom då. Men jag vill försöka.

Skulle påbörja bejandlingen och prova om den ger resultat. 6 månader är verkligen jättelång boxvila men din häst har ju klarat det förut säger du. Jag skulle nog göra allt för den hästen. Tror inte du får en sån häst någon mer gång...

På hovkurs fick jag lära mig en del om detta.

Det finns verkning som kan hjälpa bort en del liknande problem
sök på nätet på barfotahäst eller liknande sökord. Du behöver sannolikt ha boots på hästen sen också obs.

CarinaMargret

På hovkurs fick jag lära mig en del om detta.

Det finns verkning som kan hjälpa bort en del liknande problem
sök på nätet på barfotahäst eller liknande sökord. Du behöver sannolikt ha boots på hästen sen också obs.

CarinaMargret

Det skulle ajg starkt avråda från, då vi fick avliva en häst efter att vi verkadde hästen enligt strasser... Inte vi personligen då utan någon annan kom ju och verkade.

Jag har även sett att Strasserverkare ej skriver att det är den metoden som de verkar enligt.
Man undrar varför:mad:

Nej du är inte dum för att du fortsätter, men du skall heller inte känna dig tvingad att fortsätta pga folk som har synpunkter på att ta bort hästar innan de är döende. Det är din häst, din situation o din ekonomi så gör det du själv känner är bäst.
PL

Jag håller helt med peter_lundin, som oftast har mycket kloka åsikter.
Jag förstår att TS har svårt i denna situation. Min erfarenhet är att det finns fler personer som ångrar att de inte lät avliva sin sjuka häst tidigare än de gjorde, än det finns personer som ångrar att de avlivat i stället för att behandla sjukdomen.

Nej, visar hästen livsglädje så bör man int göra annat än att hjälpa den tillbaka. Den har ju gett dig allt den kunnat, varför int göra samma för den.
Du är inne på helt rätt spår, ge behandlingen en chans går det inte så får du ta bort pojken då.

Jag håller tummarna och hoppas på att det går vägen för er!

Min häst har också haft hovbensrotation.. Det tog 1 år för henne att bli frisk, då var 6 månader boxvila och 6 månader i liten hage.
Men jag är så jäkla glad att jag gjorde det! Jag tänker alltid att man måste ge det en chans och fungerar det inte då vet man iallafall att man har försökt.

Hon hade dock inte så allvarlig rotation, jag var på Strömsholm och dom var helt underbara där.

Lycka till med behandlingen! Det är en himla fin häst du har och jag förstår att du inte vill släppa honom!

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka