Är idrott verkligen jämställd?

Idrotten i Sverige (och övriga världen) är inriktad mot de som har det lätt för sig i respektive idrott. De som har råd, de som har engagerade föräldrar, de som är framåt nog, duktiga nog, snabba nog, buffliga nog, tekniska nog, har tillräckligt med talang. Övriga, och de är många, visar idrotten mycket litet intresse för.

Nej speciellt inte ridsporten. Och tveksamt om det någonsin kommer att bli det heller. Krävs att barnet vill, att förälder vill, att det finns tillgång till bra stall med hästar och kunniga människor, tid, huvud och pengar.

Nej speciellt inte ridsporten. Och tveksamt om det någonsin kommer att bli det heller. Krävs att barnet vill, att förälder vill, att det finns tillgång till bra stall med hästar och kunniga människor, tid, huvud och pengar.

Fast min egen upplevelse är inte riktigt så. det är sant att för att rida på ridskola så måste man ha det ganska gott ställt och någorlunda engagerade föräldrar. Så på det sättet är ridsporten inte för alla. Men det finns andra faktorer också där jag tycker att ridsporten är bra. T.ex. jag upplevde både som barn och som förälder till ett barn att ridskolan (till skillnad från de andra idrotterna mitt barn provade på) var mer accepterande av barnens olikheter eftersom barnen inte ställs mot varandra inom ridningen. De konkurrerar inte mot varandra på ridskolan på samma sätt som man gör i t.ex. fotboll där buffligare barn som har lätt för att ta för sig har det mycket lättare och är mycket mer välkomna och accepterade än försiktiga barn som inte vågar ta för sig. På ridskolan kunde barnen vara med på sin nivå och lära sig i sin takt utan att buffliga barn ställde till det för hen.

Tänker mer om man ska satsa på sporten inte bara rida en till två gånger i veckan utan ha tillgång till bra ponnys/hästar

Jo, fast nu går det ju att rida 1-2 gånger i veckan. Tänk på hur det i andra sporter. De som bara vill hålla på med sporten lite lagom (och inte elitsatsa) har ganska små möjligheter att t.ex. spela fotboll, simma osv utan att det blir många dagar/vecka som inte alla orkar med. Alla har inte lätt för sig i allt. Min uppfattning av idrott generellt är att idrottsledare bara är intresserad av de barn som är duktiga. De barn som inte är snabba, buffliga, kan ta för sig och hade mått bra av att bli trygga i att göra det och hade mått bra av att få vara med i gemenskapen är inte lika välkomna. Survival of the fittest.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 253
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka