H
help_me
Har blivit intresserad av AR och försöker läsa så mkt som möjligt om det för att se om det är något för mig eller inte! En sak som många, nästan alla, som beskriver AR säger är att det är prestigelöst - dvs eftersom att det inte finns några tävlingsmoment så blir det ingen konkurrens och ingen stress o press att leta sig upp i klasserna för att bli så "bra" och "framgångsrik" som möjligt.
Ex. detta som jag saxat från www.horse-vision.se
Det låter för mig HELT UNDERBART - MEN! Sen läser jag vidare och inser att det visst finns olika nivåer och titlar man kan rida upp för:
Skapar inte detta då prestationsångest, rivalitet och prestige? Det är ju faktiskt ett sätt att mäta sina kunskaper på offentligt och de som jobbar med detta kan titulera sig det ena och det andra och därmed ta mer betalt för sina kurser och lektioner? För mig är detta ingen skillnad alls mot att bli högre ansedd i engelsk ridning för att man vunnit svår klass jämfört med den som vinner lätt klass.
Så om någon orkar ta sig tid och förklara för en novis - som kanske är ute och cyklar? - så skulle jag uppskatta vad era tankar är kring detta?
OBS! Att detta inte är menat som någon kritik vare sig mot AR som helhet eller någon enstaka person eller så, söker INTE att trampa någon på tårna utan det var enbart en frågeställning från en som verkligen inte vet eller förstår och är ute efter att lära sig så mkt det bara går!
Ex. detta som jag saxat från www.horse-vision.se
Något jag känner att jag måste nämna ang. denna ridkonst är också attityden. Inom alla ridgrenar vi stött på finns det också någon form av konkurrens, rivalitet alla vill vara bäst. Men då denna ridning inte finns som tävlingsgren och endast är framtagen för att individuellt och skonsamt bygga upp sin häst så finns heller ingen rivalitet. Även som nybörjare välkomnas man varmt in i gänget. Ingen ser ner på en, inte ens om försöken i början kan se lite klumpiga ut. Alla är där för att skapa en positiv och stärkande ridning oavsett utbildningsnivå och hästras, vilket endast resulterar i en härlig glädje och gemenskap.
Det låter för mig HELT UNDERBART - MEN! Sen läser jag vidare och inser att det visst finns olika nivåer och titlar man kan rida upp för:
Det första provet du gör är alltså ett inträdes prov. När du sedan blivit upptagen i riddarorden och där med erhållit det speciella spöt som bevis på din kunskap, (du är nu en godkänd bruksriddare) kan du sedan rida upp för ett antal sk. Ringar på spöt, för att slutligen nå mästare titeln eller kanske till och med stor mästare titeln.
Skapar inte detta då prestationsångest, rivalitet och prestige? Det är ju faktiskt ett sätt att mäta sina kunskaper på offentligt och de som jobbar med detta kan titulera sig det ena och det andra och därmed ta mer betalt för sina kurser och lektioner? För mig är detta ingen skillnad alls mot att bli högre ansedd i engelsk ridning för att man vunnit svår klass jämfört med den som vinner lätt klass.
Så om någon orkar ta sig tid och förklara för en novis - som kanske är ute och cyklar? - så skulle jag uppskatta vad era tankar är kring detta?
OBS! Att detta inte är menat som någon kritik vare sig mot AR som helhet eller någon enstaka person eller så, söker INTE att trampa någon på tårna utan det var enbart en frågeställning från en som verkligen inte vet eller förstår och är ute efter att lära sig så mkt det bara går!