Är hästen värd nåt?

Sparrisen123

Trådstartare
Det här är bara en nyfiken fråga kring en islandshäst jag har den stora äran att få rida ibland, ägaren lär nog inte sälja sin ögonsten förrän jorden går under ;) Men då jag inte har så värst stor koll på priser på islandshästar, så är jag helt enkelt bara nyfiken och vill lära mig mer.
Hästen i fråga är en 19-årig valack som "gjort allt", d.v.s. åkt Sverige runt på tävlingar, tävlat i stort sett alla grenar, är lugnet själv på träning och tävling (sägs det, jag ska kanske tävlingspremiära på en ovalbana tillsammans med den här hästen framåt sommaren :nailbiting: ) och helt problemfri att sko, lasta, klippa, duscha, lämna själv i stall/hage osv. Exem- och fångfri. I ridningen pigg och känslig men ändå ganska okomplicerad. Helt enkelt en grymt bra läromästare, men är han för gammal för att vara värd nåt? Kan en sån häst i hans ålder säljas för mer än typ fikapengar?

Som sagt, hästen lär mig veterligen aldrig bli till salu och jag är inte intresserad av att försöka köpa honom heller utan är bara nyfiken :)

Sv: Är hästen värd nåt?

I mina ögon är hästen värd rätt mycket pengar. Enda nackdelen som jag ser det är att det (väl) är för sent i livet för att få en ny eller ändra försäkring. I övrigt låter det ju som rena drömmen, en äkta läromästare.

Okej, så 19 är inte såå gammalt för en islandshäst alltså?
Jag har kollat lite på tävlingar och det verkar inte vara allt för många hästar i den åldern som är ute och tävlar så mycket, så jag tänkte att de kanske överlag börjar ses som "för gamla" då. Även om just den här hästen är fräsch och fin i kroppen :)

I mina ögon är hästen värd rätt mycket pengar. Enda nackdelen som jag ser det är att det (väl) är för sent i livet för att få en ny eller ändra försäkring. I övrigt låter det ju som rena drömmen, en äkta läromästare.

Jag håller med! Dock är jag nog inte rätt människa att värdera hästen av en summa.

Och nej, 19 år ska inte vara så himla gammalt på en Islandshäst. Däremot kan olika faktorer bero i , till exemplet när hästen blev inriden, och hur "sparsamt" hästen är använd.

Jag tycker inte det är mycket för någon häst som inte är tänkt för en renodlad tävlingskarriär. Det är mer en fråga om skicket på hästen. En läromästare måste ju vara lite till åren, hur ska de annars hinna med att både utbildas inom och skaffa sig erfarenhet på tävlingsbanorna?

Det är svårt att sälja, äldre hästar förväntas betinga mindre oavsett vilka kvaliteter de besitter det är den bistra sanningen. I övrigt kan man teckna försäkring på Islandshäst till den dag de fyller 20 år, ska även gälla för araber och shettis också.

Det låter som en härlig häst på din beskrivning om han är i bra kondition och bevisligen har hållit så här länge, så kan man få en läromästare för några år framåt. :)

Vi köpte en 4-gångsvalack som går att beskriva på samma sätt (bortsett från att han blir 18 i år) för 70.000 i våras. Värd varenda öre, då han är en suverän läromästare. Vi förväntar oss att han finns med oss i minst 10 år. :)

Han är försäkrad till samma belopp, men sedan är väl frågan vad försäkringsbolaget anser vara marknadsvärdet om något skulle hända.

Vi köpte en 4-gångsvalack som går att beskriva på samma sätt (bortsett från att han blir 18 i år) för 70.000 i våras. Värd varenda öre, då han är en suverän läromästare. Vi förväntar oss att han finns med oss i minst 10 år. :)

Han är försäkrad till samma belopp, men sedan är väl frågan vad försäkringsbolaget anser vara marknadsvärdet om något skulle hända.

Efter 16 års ålder så går livvärdet ner med 20% per år (Agria har jag). Nyteckna går visst inte eller höja misstänker jag. Marknadsvärdet bryr de sig inte om.
Värt att kolla upp.

Vår häst fick ingen sänkt livvärde förrän från och med 20 år, så när han fyllde 25 år var hela livvärdet borta.

Marknadsvärdet har betydelse om de skulle anse att han är överförsäkrad, då de bara lämnar ersättning med högst marknadsvärdet.

Har jag aldrig varit med om.
Vi har en häst försäkrad för 90', om det skulle hända något får vi ju ut 90' eftersom det är det vi betalar för. Annars kan dom ju ifrågasätta alla hästar som går bort.

Visst kan de ifrågasätta livvärdet. Absolut, det har de rätt att göra (läs gärna försäkringsbrevet med villkor). Att överförsäkra kan alltså gå illa, då man både förlorar premien och del av beloppet.

Då har försäkringsbolaget bedömt att berörd häst varit korrekt försäkrad (eller kanske tom underförsäkrad).

Det står i försäkringsvillkoren (Folksam) att hästen får försäkras till högst marknadsvärdet, och om hästen försäkrats till ett högre värde är det marknadsvärdet som gäller.

Nu är nog de flesta hästar korrekt försäkrade med tanke på premierna, men med tanke på marknadsfallet de senaste åren kanske viss överförsäkring finns i dagsläget.

Knapplån.
Visserligen är 19år gammalt men allt beror på hästen. Hólar (träninar och ridinstruktörsskolan på Island) har en hel del snillingar som fortfarande används i verksamtheten till långt över 20års åldern. Den som jag själv anser vara mesta snillingurin i stallet är Þeli frá Hólum, född 1994 och en av stallets bästa lärare i pass, han ligger jämt när ryttaren gör rätt och om ryttaren vill och kan då är han en av de snabbaste på skolan för att efter avslutad passläggning skritta på långa tyglar. Världens snällaste om man vill men de går att peppa upp han till tusen. Jag hoppas för skolans blivande elever här på skolan att han har många år kvar att lära folk hur man ska rida pass :) Och han är verkligen värd sin vikt i guld = dyrt då Þeli diggar mat ;)

Tycker att han är värd en hel del, en bra bit över 50 skulle jag kunna tänka mig att lägga just eftersom att han har den erfarenheten han har!

(Och då är inte isisar helt mitt område så kanske lägger mig för lågt? Ger dock alltid mer för ett sto med tanke på avelsbiten)

Köper man en äldre häst är det ju oftast som läromästare, alltså en lärare som lär ut tills man är kunnig nog för en yngre förmåga och då kan läromästaren bli pensionär! :)

Det låter absolut som han kan vara värd en bra peng, justa och lättridna läromästare växer inte på träd :)

Jaha, vad gulligt, det är han ju verkligen :D

Kul att han verkar vara värd såpass mycket i sin ålder! Nu känner jag mig ännu mer hedrad som får rida en sån häst :love:

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 149
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud