Är hästen begåvad? Hur avgöra?

skuggi

Trådstartare
Jag håller på att rida in min första islandshäst, i onsdags tränade vi för en tränare för första gången.
Nu var hon visserligen ingen "islandstränare" utan en i Centrerad ridning, men hon har ju förståss även tränat en del islänningar.

Min lilla ärta blir 5 år i år, och vi började rida honom i höstas, nu har jag sedan några veckor börjat försöka utbilda honom lite mer inom dressyren då, har fått hjälp av en annan tränare med att få till öppna och sluta bland annat, och då har vi motiverat med godis.
Nu är lilla ärtan vääääldigt godissugen, han gör vadsomhelst för en godisbit, så på träningen igår så håller han såklart på och experimenterar med öppna, förvänd sluta och skänkelvikningar (när vi bara ska gå rakt fram förståss) för att se om han kan locka något godis ur mig. Han är himla rar och rolig :love:

Hursom var tränaren otroligt imponerad över att han var så RÖRLIG att han kunde "klara" att göra så "svåra" rörelser när han är så lite riden. Hon tyckte att han måste ha väldigt mycket talang och ha väldigt lätt för sig.
Hon gissar att han är femgångare pga formen på rumpan, men han väljer både trav och tölt lika lätt, kanske lite lättare för traven, så jag undrade hur det kunde hänga ihop. Då menade hon att han nog helt enkelt har extremt lätt för sig.

Självklart är jag mycket glad och nöjd med detta, men nu undrar jag såklart om han verkligen är SÅ ovanlig, eller om islänningar vanligen har så lätt för sig?
Jag har ingen erfarenhet av inridning av islänningar, och har därför verkligen inget att gå efter. Islandskorsningen jag har ridit in tycker jag känns ungefär lika begåvad, han har också kunnat göra sidvärtsrörelser osv tidigt, även om vi aldrig började med öppna och sluta så tidigt. Tinkerkorsningen (1,5 år) verkar heller inte ha några större problem när vi testat lite öppna från marken.

Så, kan ni inte berätta lite om era erfarenheter av inridning av islänningar?
:bow:
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag minns att första hästen, stoet Blesa, var vaken och uppmärksam. Hon hade heller inte svårt för dressyr, värre är det med matte. :grin:. Hon kunde bli rädd för något någon gång sådär, men bad jag henne mjukt att undersöka det så gjorde hon det. På det sätter lärde hon sig att varken cyklar eller barnvagnar var något att bry sig om... På island hade hon antagligen inte träffat på något delarna. Hon var ganska stolt och känslig och mindes de tillrättavisningar hon fått för alltid, och kom även ihåg om något ofog lönat sig eller inte. En gång gick vi en kurs för Paul Erik Jensen (en dansk ridlärare och föregångare på islandshäst) där han först tränade henne några dagar och sedan var det vanlig kurs och han sa hon var intelligent. Då blev jag stolt... Hennes son Skjöldur är inte lika smart. Han är snäll och samarbetar väldigt fint, men han tänker inte lika snabbt som sin morsa och hittar sällan på bus. Om han ändå kommit på något och jag säger -nej, stopp, så måste han ändå testa några gånger till innan han fattat att det inte lönar sig. Och då är det som om han bara konstanterar -gick inte. Medans hans morsa uppenbart kände sig misslyckad och blev överdrivet lydig och inställsam en stund... Känslighet och intelligens hör i regel ihop.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag tycker det är ganska individuellt från häst till häst.

Sen blir det nog oxå vad man gör dem till, är man noga med att lära dem rätt från början och alltid vara mjuk och rida dem mjukt tror jag de har lättare för att röra sig åt alla håll och kanter.
Har hästen oxå en uppväxt i rörelse så underlätter det nog.

Men min första islandshäst, som vuxen, var en som mest gått i flock, blev inriden som 8 åring först och jag red honom liksom bara så som jag ville att han skulle fungera och reagera. Tränade inte direkt för någon alls, trots det var min första islandshäst som jag själv grundutbildade.

Jag var på en kurs med honom, tränaren var nånting åt akademisk/centrerad ridning -hållet.
Och den tränaren uttryckte sig ungefär som din. Att hästen var väldigt rörlig och hade så oerhört lätt för att sätta under sig att han skulle få väldigt välsigt lätt för sig i de samlande rörelserna..

Många islandshästar har ju sluttande kors, oavsett de är 4 - eller 5-gångare, och ganska vinklade haser.
Samma häst fick oxå sagt om sig på Skara kliniken vid spattröntgen att han hade en underlig vinkel på hasen.....

Kanske det underlättar för dem samlingen, som ju i allra högsta grad behövs vid tölten framförallt.

Om islandshästar i allmänhet är mer rörliga än andra hästar kan jag inte svara på.
Jag tycker mig dock upplevt att de har lättare för samling och sidvärströrelser än diverse andra raser men det är ju endast i min lilla värld jag har fått den erfarenheten och det är absolut inget jag säger är rent generellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag tror att det ENDAST beror på ridningen och ryttaren ;) Alla hästar, även islandshästar kan (teoretiskt sätt) göra alla svåra rörelser.

Jag jobbar på ett islandshäststall och är med och rider in och utbildar hästar, rider även hästr som kommit längre och är äldre. Men det första vi lär våra unghästar är att 1. Följa inner tygeln 2. Flytta sig för "skänkeln" (handen vid skänkelläget när vi tränar från marken) 3. Ta stöd på yttertygeln (dock aldrig hänga sig i tygeln). Vi rider MYCKET skänkelvikningar, voltarbete och annat lösgörande för att få så smidiga häsatr som möjligt. Ingen av dessa har haft "problem" med att utföra det sålänge de lärt sig det.

Men har ridit en del andra islandshästar (hjälper en tjej att provrida en del då hon ska köpa häst) och dessa är SÅ stela och oftast bara "skogsridna" dvs ingen dressyr.

De äldre hästarna vi har lär vi även piaff och att trampa i tölt. Islandshästar har ju oftast lättare för samling och lättare att sätta in bakbenen in under sig då detta är nödvändigt i tölten.

Så det är min erfarenhet ;)
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

JAg har en blivande 4 åring ute i hagen som rör sig rent otroligt.
Han är så mjuk i sina rörelser, han lyfter i vinkel redan nu, sätter under sig med ett rejält övertramp, skjuter ifrån, har en naturlig rätt hållning och böljar i hela kroppen när han rör sig.

Man ser dessa glimtar av otroliga rörelser när han rör sig snabbt i tölt men annars ser han rätt ljummen ut dock är denna mjukhet och böljande rörelse hela tiden där.
Och den där gängligheten som unghästar gärna har - flänger fram coh slänger hit och dit med benen :)

Dessutom är han totlat orädd och har ett superlynne, kan inte bli bättre.

Vissa hästar ser man ju alltså redan innan de är ridna att de har förmågan i kroppen, sen gäller det att man förvaltar den rätt.

det ska bli riktigt kul och itnressant att rida in honom och se vad det kan bli.
har haft honom till salu men ingen verkar vilja ha en sådan häst till kanonpris så nu behåller jag honom och rider in istället , hoppas han passar mig - då frå han stanna !
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag vet inte om ditt svar var riktiat som ett direkt svar på mitt svar men vi verkar ju tycka i princip samma - att det blir vad man gör dem till.

Däremot tror jag att en uppväxt i rörelse ger en häst som har bättre koll på sin kropp än en häst uppväxt utan rörelse.

Sen att det bidrar till en mer hållbar och friskare häst behöver ju inte sägas :)
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Det man vet om islandshästen är att den är rörlig i leder, to m överrörlig faktiskt.
Mjuka brukar de flesta vara och främst i början av sin ridhästkarriär, tyvärr synd att säga men mycket av den stelhet som uppstår kommer sig mycket av ryttarens ridsätt och oförmåga.:crazy:
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Hmm.. jag har ju MYCKET svårt att tro att något beror på MIN ridning, så jäkla dålig koll som jag har på kroppen. :p
Men som någon sa innan så har vi ju jobbat mycket från marken med olika saker sedan han var 2-3 år, och det gör kanske skillnaden. Att han är mer van att hålla koll på kroppen och gå dit man vill, han har inte bara "lekt med sig själv" och sedan plötsligt fått en människa på halsen som vill vara med och bestämma ;)

Och sedan är det kanske som du säger Boj, att stelhet och sånt man träffat på när man ridit äldre hästar, är just för att de rids så illa..
Men hur ska jag då kunna sälja mitt lilla hjärtegull? Kan man skriva i annonsen:
ENBART till satsande dressyrryttare
:crazy: för det finns säkert många sådana som vill ha en liten raggsocka på en dryg meter över havet... :angel:

Men vad roligt det är med unghästar! SÅ formbara och villiga :love::love:
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

det ska bli riktigt kul och itnressant att rida in honom och se vad det kan bli.
har haft honom till salu men ingen verkar vilja ha en sådan häst till kanonpris så nu behåller jag honom och rider in istället , hoppas han passar mig - då frå han stanna !

Lite samma känner jag med min lilla, han är så bra och fin så inga pengar i världen är nog. Men i verkligheten är nog inte så många ens intresserade av att köpa en liten svart, tufsig islandsvalack bara för att hans matte tycker att han är världsbäst :p
Lite som min gamla Volov745. SÅ bra, går som tåget, stark som en oxe, hållbar och lätt och billig att laga OM den skulle gå sönder. Värd hur mycket som helst!
Men vem betalar mer än 5000 för den? :cool:
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Det man vet om islandshästen är att den är rörlig i leder, to m överrörlig faktiskt.
Mjuka brukar de flesta vara och främst i början av sin ridhästkarriär, tyvärr synd att säga men mycket av den stelhet som uppstår kommer sig mycket av ryttarens ridsätt och oförmåga.:crazy:


Vet inte om det är så mycket svar på det du skriver egentligen, men det fick mig att tänka på en sak...

I höstas var en massör ute på mina hästar. Hon sa att i princip alla islandshästar hon masserat är lite stela och framförallt då i musklerna på sidorna om halsen. Just stelheten i halsen hade hon inte upplevt på andra hästraser. Snöggur var ett praktexempel med mycket gamla spänningar i halsen.

Så kommer hon till min Andi, som ju aldrig lärt sig tölta. Han hade inte en enda spänning nånstans, mjuk som en badsvamp :D Jag har aldrig låtit massera honom innan eftersom jag själv kunnat känna att han inte varit styv nånstans. Nu blev det eftersom jag tänkte spatten kanske hade orsakat nåt om han går och avlastar. Men ikke!

Så det kanske inte bara är ryttaren som stelgör en häst, utan gångarterna i sig- närmare bestämt tölten o passen? Alltså en ryttare som gör en stel islandshäst, kanske inte hade lyckats göra en tregångare lika stel? Sen såklart finns det töltare som är smidiga som katter, så duktig som deras tränare är hade man ju gärna velat vara!
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

De flesta hästar brukar snappa upp allt väldigt fort om ryttaren gör rätt. Min 5åring gjorde öppnor, sluta osv förra sommaren (när han var 4).

Jag rekommenderar dig att rida för islandstränare, just för att få riktig ordning på gångarterna. Tänker speciellt på tölten då "vanliga" tränare oftast inte ser om tölten är ren eller inte.

Skulle du inte kunna lägga upp nån film på hästen? :) så kanske vi kan se om det är en 4 el. 5 gångare och så kan du få åsikter & kommentarer om hans gångarter.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Och jag har en femgångare, och nu menar jag verkligen femgångare då bägge föräldrarna är MYCKET utpräglade femgångare. Han är otroligt mjuk i sin hals och bogar, så mjuk att han kan böja halsen runt sin egen bog. Om jag ens kommer ihåg att ta med kamera så ska jag försöka föreviga detta för det ser helt sinnes sjukt ut. Så som du förstår så håller jag kanske inte med, han är numera 8 år och är reds in hösten som fyraåring.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

kl
Min lilla svarta fick mycket beröm av kiropraktorn på vår klinik just för att hon var så himla mjuk och rörlig i lederna.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Orkar inte läsa hela tråden före jag skriver från mobilen, men jag har lärt mig att allt vi gör med hästen kan hästen redan göra, det är vi som måste lära oss att kommunicera med hästen och få fram vårt budskap.
Om sedan hästen gör allt innan du ens frågat den, så är väl det trevligt.
Men alltså, hästarna kan väl göra öppnor i hagen även som små? :s
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

De flesta hästar brukar snappa upp allt väldigt fort om ryttaren gör rätt. Min 5åring gjorde öppnor, sluta osv förra sommaren (när han var 4).

Jag rekommenderar dig att rida för islandstränare, just för att få riktig ordning på gångarterna. Tänker speciellt på tölten då "vanliga" tränare oftast inte ser om tölten är ren eller inte.

Skulle du inte kunna lägga upp nån film på hästen? :) så kanske vi kan se om det är en 4 el. 5 gångare och så kan du få åsikter & kommentarer om hans gångarter.

Hehe, törs man lägga ut en film på buke? Jag är en så risig ryttare så ni skulle såga mig direkt :p Ska tänka på saken, i så fall blir det först nästa helg som jag kan få hjälp att filma.

Jo, vi ska träna för islandstränare också, just nu är han så liten att vi inte trimmar på tölten precis utan snarare på att JAG ska få ordning på min kropp :p men tack för tips :)
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Ja, min äldsta isis (4,5-gångare) har alltid fått beröm hos massörer. Och han ar kanonfina gångarter, så det känns konstigt om de skulle bli stela av just tölt/pass.
Kanske är det så att en riktigt obalanserad ryttare är nyceklordet? :p Alla mina hästar verkar ju ovanlig rörliga ;) man kanske inte kan bli stel om ryttaren inte sitter still mer än en sekund i taget?
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Orkar inte läsa hela tråden före jag skriver från mobilen, men jag har lärt mig att allt vi gör med hästen kan hästen redan göra, det är vi som måste lära oss att kommunicera med hästen och få fram vårt budskap.
Om sedan hästen gör allt innan du ens frågat den, så är väl det trevligt.
Men alltså, hästarna kan väl göra öppnor i hagen även som små? :s

Ja, jag tänker ju som du. Det märks ju tydligt att så snart jag gör "rätt" så gör han precis som jag tänkt. Och spontant borde han ju vara som mest rörlig som ung?

Jag blev nog mest förvånad över tränarens entusiasm, kul såklart, men jag undrar liksom om det verkligen är SÅ ovanligt det han gör?
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag har ingen aning alls, men vighet tränar man ju upp. Det kanske är det tränaren menade? Jag har ingen aning :p
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Hehe, törs man lägga ut en film på buke? Jag är en så risig ryttare så ni skulle såga mig direkt :p Ska tänka på saken, i så fall blir det först nästa helg som jag kan få hjälp att filma.

Jo, vi ska träna för islandstränare också, just nu är han så liten att vi inte trimmar på tölten precis utan snarare på att JAG ska få ordning på min kropp :p men tack för tips :)

klart du vågar lägga upp en film! jag skulle iallafall gärna vilja se en film :)

okej, men jag rekommenderar ändå att snart träna för islandstränare, även om du inte vill träna på just tölten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 354
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp