Är halm varmare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fervour
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 520
F

Fervour

Vilket underlag föredrar ni att ha i boxen ?

Har någonstans hört att halm är bäst att ströboxen med om man har utebox, för det håller värmen bättre på vintern, stämmer detta ?

Sv: Är halm varmare?

Jag skulle ha halm i utebox. Torv fryser så det rekommnderar jag inte. Tror även spån kan frysa.

Om lägger sig på knä på i en halm, torv eller spån strödd box så känner man skillnaden. Det blir varmare med halm. Den innhåller luft (stråna är ju ihåliga) som gör att den isolerar och även återger kroppsvärmen på ett helt annat sätt.

Vi har rivet papper, i bitar, som stora kutterflagor.
Om man alltid tar bort det våta så bädden är torr är tidningspappret ganska varmt.
Tyvärr blir det väl torrt för hovarna har vi märkt.

Halm är varmast och jag tycker att det verkar vara trevligast för hästen, de andra materialen är ju ganska "platta". Jag har alltid haft halm och jag har haft häst i 18 år :banana:

Vi hade torv när våra hästar bodde i utebox. Vintern 05-06 var det verkligen kallt under en längre period, men det var inga problem med frusen torv.
Våra uteboxar består av tre väggar och tak, samt en 140 cm hög framkant med boxdörr - verkligen värda att kallas uteboxar, alltså.
Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id321714_page0.html

Immer

Halm, precis som Masse förklarar.

sen så har du dessutom en bränn-process i halm, om du vill ha en permanent bädd, vilket man ofta vill i utebox, av värmande anledning. När "brinn processen" kommer igång alstrar även denna ytterligare värme.

Vi har spån i stallet, det är inga uteboxar utan vanligt stall.

För några månader sedan så var det ett helt uppslag i ridsport där det stod att hästar som hade en ordentlig halmbädd sov 3ggr bättre än hästar som stod på tex spån. Den sömn de då alltså pratade om var den när de ligger ner och det är då de drömmer, minns inte vad den sömnen kallas. Det stod dock inget om att de hästarna skulle prestera bättre eller så vad jag minns, det var det nog inga studier gjorda på,.

Mvh Maria

Det låter trevligt! Jag ska förmodligen gå på Plönninge nästa år, och där har dom halm i boxarna!

Jag använder f.ö. torv i min utebox, och det är bara avföringen som fryser! Om man håller bädden ren och torr, (som är en självklarhet för mig, eftersom jag inte vill ha dåliga hovar på min häst) så fryser den inte helt enkelt! :)

Diana

Jaa inte skulle jag vilja ligga o sova i spån eller torv !!
Min fina pålle har bara halft ute box... men kan nog va värd det bästa ändå.. låter troligt att man sover goare på halm än de andra alternativen...

men det e halm bädd som gäller alltså... hur gör man en sån ? med kiss som brinner ihop då eller ??? låter illa.. men antar man inte kan trampa den så..

halm med torv i botten då ? känns som det borde hålla värmen bättre... men inte om torven fryser då så klart.. hmmmm...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 786
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: tara
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka