Är fullblod så annorlunda mot "vanliga" hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sanwan
  • Startdatum Startdatum
S

sanwan

Är fullblod så annorlunda mot \"vanliga\" hästar?

Förr eller senare (förhoppningsvis senare) blir det en ny häst för mig, och allra helst skulle jag vilja ha en unghäst. Men jag tycker att de halvblod som avlas fram idag inte är riktigt min typ av häst, de är för stora och tunga och i vissa fall även för korkade :smirk:

Hästen jag har nu är förvisso ett halvblod, men hon är liten, lätt och känslig och väldigt snabb i både huvud och ben. Precis en sådan häst vill jag ha i framtiden också! Nu är saken den att det är 50% fullblod i henne (mer egentligen då det även finns på fädernet, mamman är rent fullblod) så det kanske är ett fullblod jag ska ha!?
Men vågar man som "glad amatör" skaffa sig ett fullblod, man hör så mycket om hur hysteriskt heta och nerviga de är..? Jag har ridit in/ridit till en del ponnyer och hästar, och alltid funkat bäst ihop med de som står högt i blod, men därifrån till en som är 100% fullblod kanske det skiljer?

Så, min fråga är helt enkelt, hur är fullbloden egentligen? Blir "medel-fullblodet" helt hysteriskt av att ridas i grupp ute i skogen (om man tränar lugnt på samma sätt som med vilken orutinerad häst som helst) eller kan man kanske hitta en framåt och intelligent men ändå trygg (dvs. självsäker och med tilltro till sin ryttare) häst?

Re: Är fullblod så annorlunda mot \"vanliga\" hästar?

Att ett fullblod har mer nerver kommer man ju aldrig ifrån. Dom är ju avlade för att springa, och då får man nerverna med på köpet så att säga.

Nog tror jag att du skall kunna ha ett rent fullblod, en del har ju inte dessa nerver när dom kommit bort från banan och börjat koppla av.

Hade ett fullblod förut, som reds i grupp, både i skogen och på ridbanan. Märktes bara lite på honom i skogen, då han inte gillade att vara sist. Men det beteendet finns ju även hos halvblod.

Min treåring jag har här hemme, som är halvblod betersig mer som ett fullblod än mitt fullblod gjorde.

Jag är glad amatör och har ett fullblodssto.
Min första medryttarhäst var också fullblod och jag har hittat min ras!

Fördelar: oftast väluppfostrade efter livet som galoppör, vana vid skötsel i alla dess former. Smidiga, uppmärksama och personliga. Att rida i grupp eller ensam har jag inte sett några problem i.

Nackdelar: svårfödda, blir dyra i drift. De flesta har ju en "extra fullblodsnerv" och kan lätt bli lite för taggade.
Man får själv vara lugn då de ofta har snabb reaktionsförmåga och kan kräva en stadig hand.

Men som sagt, jag väljer de framför de stora, tunga halvbloden som jag tycker bli mer och mer nervösa av sig.

Jag har bara positiva erfarenheter av fullblod! :)
Har dock bara ridit fullblod som har varit galoppörer.
Som någon tidigare skrivit: De är ofta väldigt väluppfostrade.

Underbara hästar tycker jag. Visst har de en del nerver, men det betyder inte att de behöver vara hypernervösa hela tiden. Fullblod kan ha en tendens till att vara riktigt lata ibland! :cool:

Att rida ut i grupp har fungerat bra på de flesta jag har ridit, utom en som blev helt galen och bockade som jag vet inte vad när han inte fick gå först.. :smirk:

Men du behöver ju inte heller köpa ett fullblod som gått på galoppen. :)

Ofta är de ju bra hopphästar/fälltävlan.

Köp ett fullblod det blir säkert jättebra! :bump: :)

Min dotters sista häst var ett fullblod som gått på Jägersro.Vid ett tillfälle hade hon varit och löshoppat. Hon hade skrittat barbacka ner till ridhuset och fick följdaktligen ta sig hem på samma sätt. Jag kom från jobb just då hon var på väg hem. Skrittandes på lång tygel möter hon plogbilen med båda skrapbladen nere och saftblandarna på taket igång. Jag blundade och vågade inte titta. Denna lilla fantastiska häst skrittade förbi, fortfarande på lång tygel, och brydde sig inte det minsta. Det fanns bara EN sak han aldrig lärde sig tycka om och det var KOR.Livsfarliga! Vi hade även denna häst med på handikappridning. Jag har min personliga uppfattning och det är att djur blir vad VI gör dem till.

Min medryttashästs bästa kompis är ett fullblod. Han har väl varit lite nervig, men lugnat ner sig mycket. Förut kunde han endast gå först när vi red ute med nu går han varsomhelst utan att bry sig. Han är en tuff häst med enorm utstrålning!

Mitt fullblod var världens snällaste och underbaraste häst! :love:
Självklart pigg, allert och intelligent, men lyssnade till 99% på mig och "stack" inte många ggr. Mitt halvblodssto är mer svårhanterlig och "het" om man jämför.
Hon hade aldrig gått galopp.

Köp du ett fullblod, trevligare hästar finns knappt (säger jag som har halvblod också :D )

det är ju från individ till individ men ja tycker absolut att du ska köpa ett fullblod!! :bump:

Kan inte sluta göra reklam för fullblod. Bättre hästar finns inte. Köpte min från Täby för två år sedan. Då var han 7+ och hingst. Slängde upp sambon som ridit en gång i hela sitt liv på honom, han ramlade i backen när han skulle kliva av, han fastnade med foten i stigbygeln. Hästen flyttar rumpan lite så att den märkliga människan inte ska hamna under magen på honom och står sen snällt kvar tills foten var loss ur stigbygeln!!!
Jag var lite orolig i början för jag hade inte haft häst på flera år och stod plötsligt där med en fullblodshingst! Men det finns absolut INGENTING jag ångrar med det köpet. Jag har fått världens bästa häst och kamrat och jag skulle inte sälja honom för alla pengar i världen. Han är intelligent och vill verkligen vara till lags och blir jättestolt när matte är nöjd. Däremot kan han bli lite lat ibland. Behöver myyycket mat för att hålla sig rund och gó men vad gör det? Det är inga som helst problem att rida honom ute med andra hästar. Inte att rida ut honom ensam heller. Försöker aldrig att ta bettet och sticka. Rider ut med repgrimman ibland och det är aldrig några problem.

Men för att svara på din fråga så ÄR fullblod annorlunda mot "vanliga" hästar. Men enbart på positiva sätt!!!

Klart du ska köpa ett fullblod!
Jag tycker faktiskt att halvbloden är värre att rida i grupp (jag har aldrig haft någon egen häst, så skyll inte på min uppfostran! =)
Jag jobbade ett år i galoppstall och där red vi ut med alla hästarna tillsammans flera gånger i veckan. Då kan inte alla gå först, men det var inga större problem.

Angående nervighet för farliga saker så är min erfarenhet att fullblod (både engelska och arabiska) tvärstannar och tittar till, för att sedan gå vidare igen, medan halvbloden vänder helt om och galopperar hem vid minsta lilla läskighet. :crazy:

Jag vill ha ett fullblod när jag skaffar häst (om hundra år...) eller kanske ett halvblod med mycket xx i för att få lite mer steg.

Som ni beskriver fullbloden så låter det som om ni beskriver min häst :D Hon är framåt, kvicktänkt (lite för smart för mig ibland!), tuff som tusan och lite på tårna ibland. Så hon är nog väldigt lik sin fullblodsmamma till psyket också, och är fullbloden så är det helt klart ett sådant jag ska ha!
Dessutom insåg jag just att min första hästkärlek över ponnymåttet var just ett fullblod som jag fick gulla med under en vecka när ägaren var på kurs på min ridskola. Höjdpunkten var när jag (11 år måste jag har varit) fick skritta honom barbacka när ägaren gick bredvid :love:

vi har fullblod på skolan. Dom e helmysiga.
Pigga och spralliga men himla snälla och så.
Tycker fullblod e bra hästar

fullblod är fantastiska även om dom kanske är lite svårare ibland.
Jag är inne på mitt tredje fullblod nu , jag har även andra halvblodshästar men minst ett fullblod måste jag ha :D

Tycker att det mest är en myt det där med att fullblod skulle vara så nerviga. Tror att det grundar sig från att många av de fullblod som är födda och tränade för gallopp har fått sitt psyke förstört, och sen blivit ridhästar hos folk som inte vet hur de ska bli av med beteendet. Har haft fyra fullblod, varav tre f.d. galoppörer. De coolaste, modigaste och starkaste hästar jag har haft. Jag tycker snarare att det är tvärtom, att fullbloden är coola och modiga medan halvbloden sjåpiga och fega... Men det är ju min åsikt ;) Min förstahäst var ett fullblod som gått löp i ett par år, och han var den mest kloka, snälla hästen som finns, en sann gentleman. Men det krävdes en del jobb för att bli av med "löparskallen", men det var det värt. Om du hittar ett fullblod med ridhäststam så skall det nog inte vara några problem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: MJLee
·
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 464
Senast: Plantan
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp! Jag hyr boxplats hos en jättebra kvinna som har tre stora (165-175) halvblod. Min häst är väldigt okomplicerad och...
Svar
3
· Visningar
1 840
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat