Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundar är väl ändå carnivorer?
Av ren nyfikenhet, finns det någon bra källa på det? Har läst så himla mycket på internet, vissa hävdar bestämt att de är omnivorer medan vissa hävdar att de är carnivorer.
Där håller jag med, min erfarenhet är också sån.
Vår äldsta hund älskar stark mat, och tror aldrig jag sett henne dålig i magen.
Min man hade henne när vi träffades och när han fick hem henne som 8 veckors valp så blev hennes första måltid pizza och kebab De skulle ju fira lite att hon kommit hem. Sen dess är det nog bland det bästa hon vet. Vi brukar skoja och säga hon vande sin mage direkt
Men sen tycker jag att vi är skyldiga att ge våra djur bra mat, de har inget val mer än äta det vi ger.
Vill vi själva äta skräpmat så är det vårat val och vi kan också tänka att nu mår jag skit för jag åt "det" i dag. För visst äter man mat ibland som man tycker är så gott, fast man vet man känner sig lite efteråt
Jag har läst att vargar inte äter maginnehåll. Kommer tyvärr inte ihåg vart nu då det var ett tag sedan.
Absolut att vi är skyldiga att ge bra mat, men vad är bra mat?
.
Kort och koncist är bra mat råvaror av god kvalité väl anpassade för arten och individens behov av näring. Allt utöver som den inte behöver är ju egentligen bara bukfylla.
Agreed!
*kl*
Frodo hälsar att hästbajs borde vara basen i varje sund foderstat. Processad, smaksatt och delikat i fruset tillstånd (På tal om att de äter maginnehåll)
Tjaa, är man intresserad kan man läsa på ordentligt och då är det inte så svårt att förstå vad hundar bör äta. Jag skulle aldrig ge min hund torrfoder, det stämmer inte överens alls med hur deras tänder är utformade, hur matsmältningen fungerar och så dessutom allt skit det innehåller. Måste man ge det så finns det sorter utan spannmål och minimalt med tillsatser.men skiljer det så mycket att det ena kan kallas dåligt och det andra bra?
Ja det gör det verkligen! Vem som helst borde kunna se på innehållsförteckningen vad som är bra och dåligt. Dom flesta torrfoder innehåller billig utfyllnad och sedan är det ju diverse tillsatser osv.
man INTE ska blanda olika foder till hunden ( som jag då gör ändå) för att det blir "fel" i näringsämnerna som hunden behöver.
Färskt och torrt har olika ph. En hund som äter torrfoder får svårare att smälta ben, har jag för mig.
Jag är absolut inte för att ge ett sk "skitfoder". Jag betalar gärna för ett bra foder och ger min hund det hon behöver, men...
Jag har också en annan hund i min bekantskap som lever endast på Doggy, och endast det. Hunden har blank fin päls, är pigg och välmående. Så... spelar fodret någon roll?
Är vi överdrivna med foder? Vem säger att hunden mår bättre på det ena eller andra fodret? Vem "bestämmer", att ett foder rikt på kött är bättre för just din hund? Vem vet sanningen om vad just DIN och MIN hund mår bäst av?
Agreed!
*kl*
Frodo hälsar att hästbajs borde vara basen i varje sund foderstat. Processad, smaksatt och delikat i fruset tillstånd (På tal om att de äter maginnehåll)
Och Ian hälsar att han gärna äter joggarskit varje dag. Spelar ej roll om det är nytt eller gammalt
Jag anser att jag ger min hund bra mat ( ett bra köttbaserat torrfoder blandat med färskfoder, färska ben och lite matrester).