Är ett namns betydelse viktig -

No1

Trådstartare
- eller räcker det om namnet "låter" fint/är trendigt?
Det var en fundering som föddes när jag nyss snubblade över en översättning till "Neo".
Ett gulligt namn som verkar vara lite smått populärt.

"Neo betyder ny på latin, födelsemärke/leverfläck på Italienska och används nästan alltid inom sjukvården idag.
Neo är även en förkortning av Neonatal och kan också vara en förkortning av neoplasm som innebär cancer".

Tycker fortfarande att Neo är gulligt men jag skulle nog inte välja det själv. Hur tänker ni vid namnsättning?

Senast ändrad:
Sv: Är ett namns betydelse viktig -

"Neo betyder ny på latin" tycker jag räcker som förklaring på ett fint namn, men som jag aldrig skulle döpa min grabb till :)

Betydelsen av ett namn är inte livsviktig för mig, men jag skulle absolut kunna avstå från att använda ett namn om det har en betydelse som jag tycker barnet kan slippa bära med sig.

På samma sätt som jag inte skulle ge min unge ett namn som direkt skulle medföra fula/dåliga smeknamn/associationer skulle jag förmodligen inte använda ett (om än fint) namn med vetskapen att det betydde något negativt, av samma anledning som ovan. Nu har inte vår dotters namn någon särskild betydelse alls, men jag kollade det i förväg.

Jag skiter faktiskt i vad namnet "betyder".

Jag valde inte Lis namn för att det är trendigt och sött, utan för att namnet har en betydelse för mig. Jag vet inte om min dotters namn betyder något alls. Från den sekund som jag plussade viste jag att min dotter ska heta Li, sen hade det inte spelat någon roll om det direkt översatt betyder Koskit.

Jag tycker det är förvånansvärt få som ens tar reda på betydelsen.

Det är helt avgörande när det gäller tex ens hästar (islandshästar måste heta ngt som passar dem i betydelsen) men barn kan stigmatiseras med att heta "Guds krigare" eller vara döpt efter en kriminell eller vad som helst :crazy:

För mig är det superviktigt att kunna stå för barnens namn och namnets ursprung inför dem.

Det är respektlöst att inte ta reda på det.

Du tycker inte det är själviskt resonerat? Att du skiter helt i vad ditt barns namn betyder bara du får välja som du vill utan analys?

Du tycker inte det är själviskt resonerat? Att du skiter helt i vad ditt barns namn betyder bara du får välja som du vill utan analys?

Nej, jag tycker inte det är själviskt. Isåfall är väl alla skäl att välja ett namn själviskt. Jag har ju mina skäl till att jag ville ge min dotter de namnen de har, namnen har en betydelse för oss på ett sätt som inte går att väga upp med vad det kan tänkas betyda. Varför skulle mina skäl vara välja ett namn vara sämre än de som lagt ned timmar och åter timmar på att analysera sönder betydelse på namn?

Jag vill veta vad namnet betyder och jag vill inte ge mitt barn ett som jag inte kan stå för. Att namnge ett barn "Guds tjänare" o dyl när det inte kommer att döpas och varken jag eller pappan är troende eller med i svenska kyrkan skulle kännas lite skumt.

Sen gillar jag inte värsta trendnamnen, namn som bara är slumpmässigt hopsatta stavelser eller stigmatiserande namn (ledning: läs Du är vad du heter) heller.

Därför att du beskriver bara DITT perspektiv, man är skydlig att analysera alla aspekter ur BARNETS perspektiv tycker jag.

Till sonen hade vi funderat på många olika namn, jag har alltid velat att om jag fick en son så skulle han heta Mikael, bara för att jag alltid har tyckt att det är ett så fint namn.

Nu blev inte sonen någon Mikael, man såg när han föddes att han hette inte det utan han hade ett alldeles eget namn som han också fick.

Min dotter ville jag skulle heta Linn, av samma orsak, det är så fint, men hon hette inte Linn när hon föddes utan fick också ett helt annat namn.

Jag såg på mina barn vad de hette;)

De har inga trendnamn utan fick heta vad de såg ut att heta.
Nu blev det lustigt nog så att sonens namn bara något halvår senare blev populärt så han har haft några som heter samma i klassen ändå.
Fast det kunde vi ju inte veta när vi namngav honom.

Jag googlade nu hans namn och det stämmer verkligen på honom hans namn betyder artig, vänlig vilket är precis vad han är:love:

Dotterns namn stämmer lika bra, hennes namn betyder fri kvinna och det har alltid varit sant att hon är en fri själ:love:

Jag tycker det är förvånansvärt få som ens tar reda på betydelsen.

Det är helt avgörande när det gäller tex ens hästar (islandshästar måste heta ngt som passar dem i betydelsen) men barn kan stigmatiseras med att heta "Guds krigare" eller vara döpt efter en kriminell eller vad som helst :crazy:

För mig är det superviktigt att kunna stå för barnens namn och namnets ursprung inför dem.

Det är respektlöst att inte ta reda på det.

Jag resonerar lite som du.
Om jag tar Neo som exempel, oavsett namnets olika översättningar så backar jag för cancer-parallellen.
Tänk om...

Skummade lite igår och hittade många roliga översättningar av namn, bla ska tydligen "Fanny" förknippas med underliv i England? Kollade emellertid inte upp om det faktiskt stämmer.

Jag såg på mina barn vad de hette;)

De har inga trendnamn utan fick heta vad de såg ut att heta.
:

Här har du antagligen en liktänkare.
Jag har alltid velat se individen innan namnsättning.
Nu har jag inga barn men när jag skaffat hundvalp och blivit med föl så har namnet få växa fram under de första dagarna.

Fast en del kanske upplever det stressande eller märkligt att inte omedelbart ha ett tilltalsnamn på den nya individen?

Därför att du beskriver bara DITT perspektiv, man är skydlig att analysera alla aspekter ur BARNETS perspektiv tycker jag.

Fast jag tycker ändå att vad man än väljer att döpa sitt barn till, eller hur man än väljer att analysera namnet man vill ge sitt barn - så är det ändå ett beslut som grundas av föräldrarna, och barnet i fråga kanske inte alls har samma åsikt om namnvalet när det växer upp.

En förälder kanske tycker det är en jättebra idé att ge sitt barn ett namn som betyder Framgångrik, medans barnet själv i vuxen ålder tycker att förslaget är genomkorkat. Man kanske analyserat alla namnförslags betydelser och i slutändan valt något - som 20 år senare visar sig betyda något jättefult på ett ovanligt språk.

Jag var tvungen att slå på dotterns namn, och det visade sig att namnet i Kinesiskan betyder "Den vackra", rätt lyckat, om jag får tycka det själv. Men här i skandinavien är det "bara" en förkortning av andra längre namn, precis som mitt eget. Fast för oss spelar detta ändå ingen roll, för privata skäl till att ha en stark kärlek till namnet väger upp, och jag hoppas så klart att min dotter när hon blir äldre ska bli lika stolt över att bära det, som jag är för att kunna ha gett henne det.

Den personliga kärleken till namnet är viktigare för mig, det betyder för mig att namnet verkligen har ett ursprung och en mening och det är något som jag känner att jag kan vara stolt över.

Skummade lite igår och hittade många roliga översättningar av namn, bla ska tydligen "Fanny" förknippas med underliv i England? Kollade emellertid inte upp om det faktiskt stämmer.

Jodå, det stämmer! Det är ju slang för det kvinnliga könsorganet. Min kompis som är britt garvar fortfarande läppen av sig när någon presenterar sig som Fanny.

Vi valde namn vi tyckte om, och som vi gillade betydelsen av.

Alexander - människornas hjälpare
Felicia - den lyckliga

Det passar dem fint :)

Loke = kommer möjligen från det gammaltyska verbet lukijan som betyder att stänga en ring.

Loke är förknippat med låga, eld och även med ondska.

Jag tycker att betydelsen bakom namnet fascinerar mig. Hela mytologin bakom namnet fascinerar mig, därför fick min son heta Loke.

Ja jag tycker att det är viktigt. Vi bestämde namn först och läste betydelsen sen innan vi spikade namnet.

Är det inte Loke som är så ond? Som är en sneeky mördare (fick någon att mörda någon annan eller nåt)?

Min mamma säger jätteofta att hon inte kan förstå att man döper sitt barn till Loke.

Ja, skrev i inlägget att det förknippas med ondska.
Förknippas även med list,slughet, bedragare, skämtare och skönhet tror jag.

Loke fick sitt namn redan innan han föddes, vi bestämde det när han låg i magen. Vi visste dock ej om det skulle vara en liten Loke eller Freja där inne, men namnen var bestämda i förväg. Vi hade ju givetvis tagit reda på innan vad namnen betyder.

Vi valde namnet mest just för att båda fascineras utav nordisk mytologi, inte för att vi hyllar ondska eller något.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 994
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama