Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Nea86

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om en islandshäst som inte är högre än 130 cm i mankhöjd är för liten för en person som är ca 170 cm lång?
Det kan ju se lite roligt ut, men finns det några andra "nackdelar" än att man bara ser för lång ut?
Hästen kan ju vara viktbärande, men en person på 170 kanske inte ska köpa en islandshäst på 130??

Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Om hästen är viktbärande nog, ser jag inte det som ett problem.

Längden har mindre betydelse än vikten. Sen kan ju som sagt en liten häst vara nog så viktbärande beroende på exteriören. Så, sammanfattat: hästens och ryttarens exteriör bör stämma överens! :idea:

Jag är 165 cm och har ett litet smäckert sto på ca 130. Det ser ut som på bilderna nedan. Jag ser inga problem att rida på henne men kommer nog att tänka mig lite för när det blir dags att hoppa.....

sp10.jpg

5-2.jpg

Nej, det ser jag inte som något problem med längden.
Själv är min lilla pålle 133 mkh och jag är 163cm. :D

själv är jag 172 och min lilla kille är 130 och det är inga som helst problem :)

Skjóna 128 cm med husse 175 cm:

skjonasladdfasettliten.jpg

Hästen har ridits av vuxna fram tills hon var 28, nu de senaste åren har jag inte velat lasta så mkt vikt på henne. Men längd bär hon fortfarande upp!

Det handlar mer om hur hästen är byggd än om cm på just höjden. En bred stark rygg, ett ben i varje hörn och fin hållning bär upp en ryttares längd bättre än en som är smal över ryggen med litet båldjup.

Min gamle tävlingsvalack som känns "stor" att rida är 129 cm. Jag är 167 cm:

10933_206076242687_661642687_3143911_2014853_n.jpg

Det skiljer sig lite från häst till häst, stoet jag rider runt på just nu är ca 130 och har aldrig betett sig som om jag skulle vara stor eller tung, jag är 176 och ingen lättviktare.

Men jag hade en valack på samma höjd som förvisso jobbade på bra med mig också, men gick på ett helt annat sätt med en mindre och lättare ryttare.

Så mer individ än generellt, även om det oftast är så att islänningarna är rätt tuffa.

Så här ser jag och Seala ut, man kanske blir hemmablind, men jag tycker inte jag ser stor ut på henne. Fast sadeln har kanat fram lite på den här bilden.
20090203-165736.JPG

Nä, när jag ser på era bilder så ser det ju inte konstigt ut!
Ska nog inte lägga för mycket tanke bakom mankhöjden då jag tittar på hästar framöver. :) Tack allihop!

Min lilla häst är bara 127 cm och dessutom rejält överbyggd och svank. Jag själv är 172 cm. Har tyvärr ingen ridbild, men jag har aldrig känt mig direkt lång på henne. Det skulle vara om man var i skogen och klev över stockar och gärdsgårdar. Då behövde jag ibland även lyfta mina fötter. Hoppning har heller inte varit så bra. Jag rev med fötterna. Nu mera är hon pensionär och jag rider en "stor" häst på 138 cm. Hon känns inte större än min gamla häst Det är känslan man har när man rider hästen som avgör. Gillar man det man sitter på så är inte mankhöjden avgörande.

Är hästen inriden och har muskler plus har en exteriör som bär upp ryttarens vikt och längd är det inga större problem. Även en liten och förhållandevis nätt häst som tränats upp väl klarar ganska mycket. Jag har ridit många hästar som varit 127-133 ccm och det enda problem jag haft är att några av dem slog bakfötterna i mina hälar när de gick bra i ökad tölt el flygande pass = skoskav på mig. Hästarna tog ingen skada. Thor på bilden var ca 130 cm hög
I1807610W328H304V20090304T142950Z

Däremot sitter jag själv i sitsen att mitt ungsto (egen uppfödning) är både liten och väldigt nätt i kroppen. Hon är född 2007 och är bara 133 cm. Det är snart dags för inridning och jag är nästan 180 cm lång och väger en hel del. Jag funderar på att för hennes egen skull sälja henne till någon som matchar hennes kroppsbyggnad bättre. Det känns kluvet för hon rör sig riktigt elegant och är vacker att se på. Men att rida in henne med min vikt känns inte schysst. Och som det ekonomiska läget är finns ingen chans att leja bort inridningen. Hade hon varit fullvuxen och vältränad hade det inte varit några problem men som det är nu verkar det vara vettigare att hitta någon som kan utveckla hennes talang. Så får jag vara stolt uppfödare och heja på...
I2621989W328H490V20100304T162516Z

I2181990W328H219V20090802T132003Z

Senast ändrad av en moderator:

Varför väntar du inte och ser hur hon ser ut i höst? Det brukar hända så otroligt mycket med både höjd och "grovlek" sommaren de fyller tre.

Det skulle ju vara kul om hon växer på sig, fast hon är ju fin i vilket fall som helst!

Jag håller med Mist, det brukar vara rätt stor skillnad på 3-åringarna vår och höst. De brukar definitivt grovna en del, men det är klart att du ska göra det som känns bäst för dig!

Det behöver som sagt inte vara för stort. Beror ju helt klart på hur hästen ser ut.
Jag är 167-168 nånting.
Min häst är 128, men han har korta ben och mycket kropp, så han känns mycket större.
Bild (tyvärr ingen vidare bra) på finingen:
30211449.jpg

Här är Jorunn max 130 cm håller på och rider in henne här och jag är 175 cm på alla bilderna:D

Man skall inte kolla sig blind på mankhöjd.Jag kan köpa en isis på 149 cm men som är mkt ädel och kommer då förmodligen se lång ut då benen inte fylls ut så mkt och hamnar nästan rakt ner.
Men köper jag en isis på 133 som är grov i kroppen så fylls ju benen ut mer och hamnar mer upp=)

Här är hon 132 cm

Och här idag 138 och jag ser inge skillnad på förr och nu

Kptbild45.jpg

Här rider jag en häst som är hmm har för mig 128 cm och enligt mig ser jag inte superlång ut här heller.
10okt198.jpg

Här rider jag en häst som är runt 144 cm

Mobilbilder21Feb2010006.jpg

Här rider jag en arab på närmare 150 cm och anser att jag ser betydligt större ut på han än vad jag gör på min egna.
Skulle jag ha långa dressyrläder på denna häst skulle ju fötterna komma minst 2 dm under magen.

Ridbildergazella1318.jpg

Jag förstår poängen :)
Jag ska definitivt inte stirra mig blind på mankhöjden i fortsättningen.
Nu blir det att åka och provrida en lite mindra isis! :)

Varför väntar du inte och ser hur hon ser ut i höst? Det brukar hända så otroligt mycket med både höjd och "grovlek" sommaren de fyller tre.

Det skulle ju vara kul om hon växer på sig, fast hon är ju fin i vilket fall som helst!

Visst är hon =) Känns bara hemskt med hennes nätta exteriör när jag pga min reumatism bara går upp i vikt. Har svårt att se hur min lilla pyttebebis ska orka kånka runt på tjocka mig =/ Och tyvärr tillåter inte ekonomin att jag lejer bort inridningen heller, annars hade ju det varit ett alternativ...

Om hon nu inte skulle växa så att du känner dig bekväm med att rida henne så kan du ju försöka hitta någon annan som vill rida henne i början. Många ser det ju som en bra erfarenhet att vara med och rida in, så det borde ju inte vara helt omöjligt.

Jorunn är rätt smal när hon är Fit och inte är hon så stor heller och mina 175 cm ligger bra över ryggen. Hon har dessutom lång rygg men endå klarar hon av att bära ryttare på 90 kilo över 90 kilo säger hon ifrån när de skall trava genom att bocka av dom:)

Så en häst säger oftast ifrån när det är för tungt och man ser hur de rör sig med bakbenen också när det är tungt om de är snälla som inte säger ifrån.

Så mitt tips är att låt en lättare tjej rida in henne i början så hon får ryggmuskler sedan kan du ta över prova iallafall det skulle ajg gör.Märker du att hästen är obekväm ja men då får man ju överväga att sälja om man inte kan pga sjukdom gå ner några kilon!Rematiskt är ju oftast inte fett man går upp utan vatten och man ser ut som en köttbulle när värken är i skov

Med hennes talang och enorma vilja samt avsaknaden av kvalificerad hjälp är det inget alternativ att hitta nån som kan hjälpa till med inridningen. Insittning möjligen...

Blir hon inte betydligt större och grövre vill jag inte förstöra hennes eleganta rörelser genom att belasta henne i starten med nästan 90 kg ryttare som dessutom är betydligt mindre rörlig än normalt. Eftersom jag själv ridit in ett 50-tal hästar och dessutom vet hur viktig en bra start är så är jag väldigt noga med att det blir bra med den här fantastiska tjejen. Detta är ingen blivande familjehäst utan ett lovande tävlings/avels-ämne. Framtiden får utvisa om hon hamnar hos någon annan eller om jag ger henne ett år till att växa i kostymen. Ekonomiläget säger att hon behöver säljas tyvärr...

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka