Är en 29-årig hingst "betäckningsduglig"?

J

Jossan

Nej, jag vet, det finns inga generella svar.
Det jag undrar är, när är det normalt att en hingst slutar betäcka, alternativt betäcker, men ger inga föl?
Det här gäller en 29-årig new forest, i (för sin ålder) bra kondition och hälsa.
Hur stor risk/chans är det att han ger föl?

Tacksam för svar!

/Josefine

Sv: Är en 29-årig hingst "betäckningsduglig"?

En del islandshingstar är absolut fertila i den åldern, men ska inte belastas med för många ston.

Så länge hingsten är pigg och håller hull och vill betäcka kan man ju köra på och se :)

Tack för ditt svar...
Det är lite tvärtom, jag vill helst INTE att de bara kör på... :crazy:
En oplanerad betäckning får räcka.
Tjejen som har hingsten är 100 på att han inte ger några föl (kollat med vet), och det litar jag på, men det kändes ändå inte kalas när han och min skrutta höll på som kaniner för nån vecka sen.
Ska rådfråga vet...

MVH/

Josefine

Det är väl inte dräktighetsrisken som är värst... Infektioner på stoet och skaderisk på dem båda tycker jag är värre. Jag skulle aldrig vilja ha något av mina ston gå med valack eller hingst som betäcker dem i tid och otid.
Ston som går på fribetäckning för att det ska bli något, blir ju förhoppningsvis dräktiga direkt och det blir inget onödigt betäckande. I ditt fall skulle det ju bli så här i varje brunst.

Håller med Jarrah - vill du ha kvar någon form av fertilitet på ditt sto och dessutom inte vill riskera en dräktighet nu så kan de INTE gå ihop.

Betäckningar även om de är utan fungerande spermier utgör en stor infektions- och skaderisk.

Stallägaren försäkrade mig att hingsten inte kunde betäcka längre, när jag flyttade dit. Nu visade det ju sig att så inte var fallet, så även om det nu inte blir några föl, är det upp till mig att ha kvar henne där och riskera skador och infektioner, eller flytta.
Hon flyttar inte bort hingsten från de övriga hästarna.
Trivs så jäkla bra i det här stallet, så det är så synd att det har blivit såhär!!!!
Skulle aldrig sätta NÅGOT före min hästs hälsa.

/Josefine

Tycker att det låter lite fel att det är du som ska behöva flytta, det är ju faktiskt hon som äger hingsten som bär ansvaret här :mad:
Hingsten sätter ju faktiskt de andra hästarna/stona i fara genom att betäcka dem just med infektioner å skador som kan uppkomma.
Tycker att hon borde ta lite mer ansvar!!

Tack för svaren!
Pappa vid 35? Det var värst! :bump:
Mitt sto kommer ultraljudas på tisdag, och förhoppningsvis slippa sprutas.
Tjejen som har stallet har efter inrådan från vet gått med på att ta bort hingsten från de andra hästarna, om inte alltid, så i alla fall vid brunst. Vet var (nästan) säker på att det inte skulle bli några föl, men riskerna med infektioner försvinner ju inte med åldern. Om det nu inte är så att han inte får in den, men det kan man ju aldrig veta. :angel:
De skador som min häst fick förra brunsten (ajaj på höftknölarna) orsakades sannolikt av en annan valack, som nu flyttat. Han är betydligt större än lilla hingsten, och tydligen också betäckningsbenägen fick jag veta igår.
I vilket fall tänker jag inte riskera fler skador, eller oplanerade föl...

MVH/

Josefine

Liknande trådar

Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hästvård Hej alla! Jag har en tio årig hingst som jag tänkte kastrera, dels för risken med att de springer över och skulle betäcka andra ston...
Svar
14
· Visningar
4 335
Senast: gylle
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar