Är du en lantis?

Stämmer bra, till stora delar (sådär 75%)

Varför skulle man planera sitt liv efter busstidtabellen? Nån buss har jag aldrig sett till ändå, det tror jag är för stadsbor.
Bunkrar mat - nja, men visst ingår det i planeringen att man inte kan komma på att man ska handla och dra iväg 5 mil tur och retur när som helst. Man kan laga mat och förtäring på det man redan handlat istället.
Pannlampa och reflexväst - check.
Avslappnad klädsel - nej, jobbar man måste man ha bra och säkra arbetskläder. Inkl hjälm.
Kan inte se till grannen - check.
Mobiltäckning - korrekt. Men bäst är att klättra upp på taket.
Alltid redo? Nej, men alltid beredd. Tat inte så allvarligt, det reder sig.
Avslappnad inställning - check.
Koll på okända. Jajamänsan. Bor man "at the end of all roads as we know em" så är det väldigt få att hålla reda på.
Överlevare? Jajamänsan. Är van vid flerdagars avbrott i leverans av el (vilket är värme, vatten också)
Ständig hinder? Nej. Alla som utgör hinder brukar visa stor hänsyn.
Älg, nej, ingen jakt här inte.

Stämmer bra, till stora delar (sådär 75%)

Varför skulle man planera sitt liv efter busstidtabellen? Nån buss har jag aldrig sett till ändå, det tror jag är för stadsbor.
Bunkrar mat - nja, men visst ingår det i planeringen att man inte kan komma på att man ska handla och dra iväg 5 mil tur och retur när som helst. Man kan laga mat och förtäring på det man redan handlat istället.
Pannlampa och reflexväst - check.
Avslappnad klädsel - nej, jobbar man måste man ha bra och säkra arbetskläder. Inkl hjälm.
Kan inte se till grannen - check.
Mobiltäckning - korrekt. Men bäst är att klättra upp på taket.
Alltid redo? Nej, men alltid beredd. Tat inte så allvarligt, det reder sig.
Avslappnad inställning - check.
Koll på okända. Jajamänsan. Bor man "at the end of all roads as we know em" så är det väldigt få att hålla reda på.
Överlevare? Jajamänsan. Är van vid flerdagars avbrott i leverans av el (vilket är värme, vatten också)
Ständig hinder? Nej. Alla som utgör hinder brukar visa stor hänsyn.
Älg, nej, ingen jakt här inte.
Fast kör du omkring med motorsåg i bakluckan och har reflexväst och pannlampa i fickan? Jag har alla tre sakerna men inte brukar jag släpa omkring på motorsågen och inte har jag packat ner reflexväst och pannlampa så fort jag åker hemifrån. Jag tänker inte mat så fort jag ser en älg eller rycker på axlarna om huset skulle vara olåst. :confused:

Fast kör du omkring med motorsåg i bakluckan och har reflexväst och pannlampa i fickan? Jag har alla tre sakerna men inte brukar jag släpa omkring på motorsågen och inte har jag packat ner reflexväst och pannlampa så fort jag åker hemifrån. Jag tänker inte mat så fort jag ser en älg eller rycker på axlarna om huset skulle vara olåst. :confused:

Jag har alltid pannlampa och reflexväst i bilen (det senare SKA man ha). Motorsågen får bo hemma. Jag rycker på axlarna om huset är olåst, även om exemplet var lite extremt. Det är lika lätt att göra ett tillgrepp om det är låst som olåst, utom det där "tillfället gör tjuven förstås".

Älgar är fina djur och inte mat för mig.

Jag har alltid pannlampa och reflexväst i bilen (det senare SKA man ha). Motorsågen får bo hemma. Jag rycker på axlarna om huset är olåst, även om exemplet var lite extremt. Det är lika lätt att göra ett tillgrepp om det är låst som olåst, utom det där "tillfället gör tjuven förstås".

Älgar är fina djur och inte mat för mig.
Fast nu står det i fickan eller handväskan, inte att man har väst och pannlampa i bilen. :p

Jag fick knappt 2 rätt..
7 och 9, är dock svårt att bunkra ordentligt med en liten kyl/frys och än har jag inte köpt ved då det var kråkor i skorstenen i våras..
Sen jobbar jag natt 6 dagar i veckan så är bra att ha lite extra västar och ljus i bilen om ngt händer.

Har har just nu typ 10m till grannen men det är bara för att jag bor i lägenhet på en hästgård.. Andra grannen är nog ca 200m bort, och här i Skåne så är det ju platt och inga träd i vägen så man ser även grannarna ngn km bort ;).

Buss går knappt så det skiter man i helt och tar bilen istället, är iofs ganska lyxigt här med bara 2km till Ica ^_^, innan var det 1m.

Men vem tusan vågar ha olåst nu :l? Visst har man koll på grannarna och så men det är ju inte så att man har fullt av gamla tanter längst vägen som stirrar ut på vägen hela dagarna i ändå i jakt på skvaller, folk jobbar ju och går i skola = bara bönder hemma under dagarna och de jobbar ju också och har inte koll på att det körde in en mystisk skåpbil på granngården tömde några rum på 3min och körde igen.

Det där stämmer väldigt bra på mig, och då bor jag inte ens "på landet" i den bemärkelsen.... :cautious:
(Räknas förresten 22 min från T-Centralen som landet?? :rofl:)

1. Du bunkrar mat
Nej, har 1 mil till affär. Men ja jag planerar väl så jag inte måste åka extra bara för att köpa mjölk eller toapapper.

2. Du planerar ditt liv efter busstabellen

Kanske jag hade gjort om det gått någon buss här

3. Du bär avslappnad klädsel i alla lägen
Yes! Åker till affären i mjukisar också.

4. Du kan inte se till grannen
Jo, bor i hus på en gammal storgård så har granne vid tomtgränsen t.o.m.

5. Du kämpar med att hitta rätt position (= få täckning för mobilen)

Beror på vilket företag. Telia funkar finfint här ute i omgivningen.

6. Du är alltid redo (= motorsåg i bakluckan + hink med grus på vintern)
Nej. Jag har en liten snöskyffel i bilen på vintern. That´s it.

7. Du utrustar dig alltid med pannlampa och reflexväst (med sig i väska eller fickan)
Nej. Sätter på mig om jag ska ut i mörkret men bär inte med överallt.

8.Du har en avslappnad inställning (struntar i om du glömt låsa dörren)
På ett sätt struntar jag väl i det eftersom jag bara ringer grannen så låser han. Men inte åker jag någonstans och medvetet lämnar öppet.

9. Du är en överlevare (katastrofberedd typ)
Inte alls

10. Du håller koll på okända
Lite koll har jag ju eftersom man måste åka in på vårt lilla gårdsområde och man kommer inte vidare härifrån. Ingen åker här "bara sådär".

11. Du är van vid ständiga hinder längs vägen
Japp. Fast min bonde är snabb med plogningen i alla fall.

12. Du har snart den här i en frysbox i ditt garage (bild på älg)
Jag har delar av den i alla fall, fast i frysskåp i köket

Kanske typ 5? Fast borde få dispens på den om bussen eftersom det inte går bussar här.

Inte kan se grannen?
Ingen buss?
Ingen mottagning på telefonen?
:confused:
(ursäkta, jag har fördomar om Sthlm) :o

Okej, jag kan se mina grannar.
Internet på mobilen funkar, men hemma går internet ofta ner.
Bussarna i min del av hålan går max var 30e min.
I övrigt stämmer det rätt bra.
Så iaf i Sthlms-mått är det absolut lite "byhåla" iaf i min (södra) delen av byhålan.

1. Det är ganska exakt en mil till affären. Den stänger kl:21:00 vardagar. Bunkrar definitivt mat.

2. Bussen går ganska ofta. Vardagar tre gånger på förmiddagen och tre gånger på eftermiddagen. Helger går den inte alls. Har tagit bussen en gång, när båda bilarna var på verksdad.
Annars väljer jag hellre att ta bilen till tåget som är nästan 5 km bort och den går varje halvtimme rusningstrafik och varje timme resten av tiden. Den går antingen till Gävle eller Uppsala, sen Stockholm vid byte först.

3. Jo lite så är det nog. Men är hyfsad finklädd till vardags. Skulle aldrig åka med foppatofflor någonstans eller med mjukisbyxor. Däremot har jag åkt med jätteful reflexjacka vintertid även till "civilisationen" i undantagsfall.

4. Jo kan se närmaste granne.

5. Har bra mottagning.

6. Vintertid. Absolut grus i bilen men motorsågen är kvar hemma.

7. Jajjemen!

8. Nej verkligen inte! Jag låser alltid dörrarna. Både bostadshuset och övriga byggnader.

9. Oja! Stort Vedförråd och annat.

10. Sådär. Fler gårdar längre bort så de åker förbi. Vägen närmast har jag hyfsad koll på. Vem som har vilken bil.

11. Ja! Men E4:an är värst!

12. Jagar inte. En granne vet jag jagar men inte frågat om kött.

Nej.

Det enda som stämde var väl anpassning efter busstidtabell (eller mest tågtidtabell). Har fått lära mig att vara ute i god tid, för missar jag tåg/buss när jag har en tid att passa så missar jag det jag ska göra, istället för att komma lite sent. Har dock 300 m till busshållplats och 500 m till tåget.

Reflexväst har jag alltid med mig eller på mig vintertid, men det var jag nästan mer noga med i Uppsala där det är så mycket bilar så jag vet inte varför det skulle vara typiskt vischan. Avslappnat klädsel har jag alltid, dock inte foppatofflor :yuck:.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 806
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama