Är du en enhunds- eller flerhundsperson?

snorp

Trådstartare
Som rubriken säger så undrar jag om du trivs bäst att ha en eller flera hundar. Om du trivs bäst med fler, hur många trivs du bäst med?

Jag har haft en eller två hundar i olika konstellationer under mitt liv, har inte har fler än två egna men passar ofta andras hundar. Jag trivs helt klart bäst med att ha en hund. Just nu har jag Minns mamma på dagarna och det känns rätt bra att få fördelarna med två hundar på dagarna och Minn får umgås med en annan hund och på kvällar och helger har jag enkelheten med att bara ha en hund.

Det är lite svårt det där..
Sambon hade hund när vi träffades och jag har alltid velat ha en hund så det var perfekt! Dock är hon en rottis och jag gillar inte såpass grova, tunga hundar även om hon är nätt i typen. Sen skaffade vi en whippetvalp i november då jag alltid velat ha en vinthund men allt var verkligen hundra gånger lättare med en hund! Visst, de har otroligt mycket sällskap av varandra och busar ute men "tyvärr" har jag tytt mig mer till valpen eftersom att rottisen inte riktigt är min på något sätt och jag inte varit med från början. Det blir nog lätt så att jag stör mig lättare på vår äldre hund eftersom sambon aldrig riktigt tränat med henne och hon är all over the place ibland :p men, jag skulle såklart inte byta bort någon utav dem för allt i världen och det är underbart med två men IBLAND blir man trött på det :D

Minst två! Skulle aldrig trivas med mindre än två. Nu har jag ju fem, uppåt känns som att gränsen går vid 6 st (kanske :p ). Men det beror ju också på aktivitetnivå osv på dem, om någon är pensionär/sällskapshund eller om alla är aktiva krävande brukshundar etc.

Men mitt grundsvar är ändå minst två :D!

Just nu är jag en enhundsperson. Mycket för att jag helt enkelt inte har orken att ha två omkring mig konstant (men passar gärna andras hundar dagtid så jag kan lämna tillbaks dem på kvällen :D) så som det är nu. Sen har jag även en enhunds-hund. Han fungerar absolut med andra hundar och tycker om att umgås under några timmar men han är inte så glad i att dela mig med andra när vi ex ska sova eller gosa i soffan.

Så ja, även om planen var att ha två hundar redan när jag skaffade Svansson så kom livet ivägen och nu är det inte aktuellt förrän livet förändras.

två skulle jag nog säga. är uppvuxen med en åt gången men sen när lille pudel dök upp så insåg jag att jag trivs med två och i fortsättningen kommer det bli två. och särskilt tydligt blev det efter att vi fick ta bort han för snart ett år sen. det är jättetomt utan honom både som person och utfyllnad. känns nästan som när man inte hade hund alls. aldrig mer en hund om det inte är tillfälligt eller ett måste. nu har jag bara kvar den stora och det blir ingen ny förrän hon är borta. hon är så hundaggressiv så tänker inte chansa. det gick bra med honom men man vet ju aldrig hur det blir med nästa

Alltid velat ha 3 hundar, och nu har jag 3. Av många anledningar vill jag ha tre, och jag är nöjd. Det funkar väldigt bra.

Det negativa jag kan se är att varje hund blir sedd mindre, såklart. Dygnet får inte fler timmar för att jag skaffar fler hundar.
Det är jobbigare att gå med tre hundar + två matkassar från bilen än om man bara har en hund :angel:
Bara en hund får plats i knät.
Känns som aldrig blir snabbare och slarvigare gjort när jagar fler..

Jag får jämt dåligt samvete över BC'n. Hon får aldrig gosa lika mycket, ligga lika nära, åka iväg på träning/tävling osv. Grejen är ju det att hon inte vill. Skulle hon vilja så skulle hon såklart få, men hon gillar inte närkontakt speciellt mycket och hon tycker inte det är roligt att träna direkt. Hon är jättenöjd med att hänga med husse o kasta frisbee när jag tränar med dalmatinern.

Jag har två nu, eller, rättare sagt, mamma har en och så har jag en. Efter erfarenheten med hur det är att ha dessa två så skulle jag helst bara vilja ha en hund. Med en hund så kan jag anpassa vardagen efter bara denne hund istället för att behöva anpassa vardagen efter två olika hundar, en hund ger mig större möjligheter till att få en lätt, fungerande vardag där vovven får gå lös på promenaderna, hänga med på de flesta ställen samt även hänga med på träningar utan att jag behöver tänka på motionsbehov eller annat innan. Såsom det ser ut nu behöver jag oftast gå ut med bägge hundarna en runda innan jag kan dra iväg med den ene och träna, vilket tar tid och gör vardagen onödigt osmidig.

Dessutom tycker jag inte att våra två ger varandra så mycket i vardagen. De var tuffa att hålla ihop när de först introducerades för varandra (den äldre vovven blev sexuellt upphetsad av den yngre) och de har råkat i gruff en del. Problembeteenden smittar dem emellan och de är betydligt sämre uppfostrade ihop än vad de hade varit var för sig.

Ytterligare en aspekt som bidrar till att jag troligen bara vill ha en hund ett tag i framtiden med, är för att jag är orolig över att jag eventuellt kommer dissa den äldre hunden för den nye. Jag tycker att jag har märkt att en del hundmänniskor gjort just detta (ett för mig oroväckande antal), de skaffar sig en ny hund och den gamle hamnar i skymundan. Så otroligt synd, om inte annat för den äldre hundens kvalitéer aldrig blir utnyttjade till fullo.

Men, troligast är att jag kommer skaffa fler hundar i alla fall. Dels för att man ska ha en tävlingsaktiv hund hela tiden (man behöver skaffa en till när den gamle blitt pensionär), dels för att jag inte tror att en hund kommer matcha alla sporter jag tänkt ha den och alla egenskaper jag vill ha av den. Fast, det beror ju förstås på om jag kommer bli så aktiv i framtiden som jag tänker mig nu.

Ytterligare en aspekt som bidrar till att jag troligen bara vill ha en hund ett tag i framtiden med, är för att jag är orolig över att jag eventuellt kommer dissa den äldre hunden för den nye. Jag tycker att jag har märkt att en del hundmänniskor gjort just detta (ett för mig oroväckande antal), de skaffar sig en ny hund och den gamle hamnar i skymundan. Så otroligt synd, om inte annat för den äldre hundens kvalitéer aldrig blir utnyttjade till fullo.
Kan det inte vara så då att många som skaffar en andra hund gör det för att den första inte riktigt "håller" för det en vill göra? Alternativt att en skaffar hund nummer två när hund nummer två är äldre och inte har samma lust att hitta på grejer?

Svårt att säga. Min tik har varit hos uppfödaren i 11 veckor och haft valpar och det var onekligen ganska enkelt och skönt med bara en hund hemma.
Däremot tycker jag att en hund är för lite att träna. Jag gillar att ha två stycken hundar att hålla igång. Rent träningsmässigt skulle jag nog till och med gärna ha 3...
Men i vardagen är 1-2 perfekt.

Jag har alltid tänkt/känt att jag vill ha en hund i taget. Och än så länge har det varit så, även om jag bearbetar mig själv för att ha två, just nu för att hunden jag har inte har fysisk kapacitet till allt jag vill göra inom hunderiet. För länge sen (med min förra hund) lånade jag i perioder en till hund och egentligen gillade jag det, men jag visste ju hela tiden att det bara var min som var MIN. Jag vet inte, det är som att min hund blir min bundsförvant, och jag vet inte hur jag skulle kunna splitta mig att ha två såna.

Jag skulle vilja att jag vill ha två åt gången. Min syrra vill absolut ha minst två samtidigt, jag fattar inte att vi känner så olika. :D

Både och tycker jag.

Vi har ju bara haft tiken nu, och det är otroligt enkelt med bara en hund. Och lite tråkigt :p
Jaktmässigt behöver vi minst två, helst tre, och jag och pappa har tre hundar totalt vilket är ganska lagom :)

Jag tror att jämna antal är bäst, så två eller fyra tror jag skulle passa bäst i vårt hem :D

Är definitivt en flerhundsmänniska, men är också van vid att ha många hundar runt mig sedan födseln. Mormor och morfar hade alltid runt 10 hundar på kenneln, själv skulle jag definitivt kunna tänka mig 4-5 stycken. Men eftersom sambon gärna protesterar när det gäller mitt önskade djurantal får jag nöja mig med två just nu. :angel:

Här har nästan alltid funnits 2 hundar med undantag när en gott bort och ny inte hunnit införskaffas.

Skulle lätt kunna tänka mig flera nu när grisarna kommit så starkt men tiden i övrigt finns inte för fler.

Självklart är det fler jakt spetsar jag har i tankarna :D

Både och. Ibland är det så skönt med enbart en hund att ha med ut och koncentrera sig på och lätt att ta med hem till folk osv - men samtidigt är det så himla roligt med fler, så jag har 3 nu :D

Kan det inte vara så då att många som skaffar en andra hund gör det för att den första inte riktigt "håller" för det en vill göra? Alternativt att en skaffar hund nummer två när hund nummer två är äldre och inte har samma lust att hitta på grejer?
Absolut, det är nog huvudanledningen till att man öht skaffar en till hund. Det ser jag inget problem med. Men det blir problem när man iom den nya hunden glömmer bort den gamle och inte längre ger hunden den stimulans den behöver eller utnyttjar de kvalitéer hunden har i tävling, såsom man annars skulle ha gjort.

Just nu tre, trots att vi sagt att vi aldrig mer ska ha tre. Tycker det är rätt lagom faktiskt. Kan ta med en utan att lämna någon ensam.

Nu är två av dem extremt easy going, vilket ju hjälper till.

Aldrig färre än två, efter att ha sett hur hundar lever ensamma kontra med hundsällskap.

Jag är enhundsmänniska egentligen. Har tre stycken. :angel:

För deras skull däremot tycker jag nog att en är för lite, förutsatt att de trivs ihop och har utbyte av varandra.

Två tycker jag är perfekt. Men det är väldigt viktigt att hundarna trivs med varandra och har utbyte av varandra, annars är det pest med flera hundar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2