Är du en enhunds- eller flerhundsperson?

Såhär trivs jag som fasen :love:
12105730_10153290560613666_2873070881337545908_n.jpg

(Alla är tyvärr inte mina ;)
Har just nu fyra, varav en inte jobbar pga krämpor. Känns som minst en för lite... Målet är minst en ny valp vartannat år, så att det alltid finns ett gäng fungerande i arbete, nån på tillväxt/grundträning och ändå plats för pensionärer. BCs som jobbar med får är sjukt bekväma att ha i stora kvantiteter, det är ingen större skillnad på att gå med tre eller gå med femton.
"Finn ett fel"? :D

Just nu har jag en och jag har svårt att tänka mig att jag någon gång skulle vilja ha mer än två. När man inte har bil så blir logistiken för att resa med flera hundar betydligt jobbigare. På vissa bussar är man inte ens välkommen om man har fler än 2 hundar med sig plus att det kostar mer ju fler hundar man har, på alla plan. Skulle nog säga att max två är min gräns.
Din är ju så stor att han väl nästan räknas som två? :p Min gammelhund väger 9 kg och är väl typ 30 cm i manken, så han märks knappt ibland ;)

Det är ju också en fördel om man jobbar med hunden ;). Jag slutar aldrig träna med mina hundar utan de får hänga med på lydnadsträning och spår tills den dagen de dör. Och då tar det rätt mycket längre tid för varje extra hund. Jag kan tänka mig att en BC är rätt nöjd med att hänga med i fårhagen och "vara med" även om den inte får gå på riktigt låga hämt längre.

Beroende på hur jag väljer att träna kan de mycket väl sova gott i ett dygn efter bara 15 minuters träning i en hage stor som en ridbana. Det är verkligen en mentalt utmattande sysselsättning! När jag har träningshundar här kan det handla om att jag tränar intensivt med upp till sju-åtta hundar om dagen, och det är ändå klart på under tre timmar. Sen är det ju vissa delar träningen som tar mer tid, men det krävs sällan i någon större volym.

Flerhunds.
De har mycket att dela av och med varandra främst socialt.
För egen del gillar jag att umgås och träna med olika personligheter.

Men mer än två hundar hade jag inte velat ha dock som det ser ut för mig. Hade jag bott i hus och haft egen bra tomt hade jag kunnat tänka mig 4st. För tillfället har jag bara en hund då hon trivs bäst som ensamhund och att bara ha andra hundar i sin närhet då och då. Hon har noll intresse i andra hundar och är inte lätt att matcha ihop henne med alla heller då hon inte fixar hundar med hög energi eller de som är flamsiga, klänger på henne (säger inte ifrån) skälliga osv..då blir hon ett nervvrak och söker sig iväg från allt och alla.

Skulle rätt kompis dyka upp för oss att bo med 24/7 skulle jag inte tveka på att skaffa en till.

Senast ändrad:
Jag är absolut flerhunds människa ,Det är första gången på ca 25 år som jag bara har en hund sen ca 5-6mån tillbaka.
Normalt brukar jag ha 3-5st. Så det är dags att hitta några o sen köpa dom.:)

Jag har två och det passar mig jättebra. Så jag säger tvåhundsmänniska.
Det känns som om alla i min familj mår bäst av att ha en kompis av egen art.
Just nu så har jag en chihuahua och en terrier. De är olika, men funkar bra tillsammans

Just nu är det en hund här hemma, men det ska utökas till två. Jag vill ha en mer alert träningskompis att jobba lite med.

Har oftast haft en hund åt gången, men väldigt ofta varit hundvakt/dagmatte åt andras hundar och jag fullkomligt älskar det! Så så fort det finns möjlighet och Floke blivit lite äldre så blir det en till hund :)

Förlåt för trådkap, men jag har hört att två och flera hundar brukar fungera bra, men just tre i antal kan vara klurigt. Är det någonting som någon Bukefalist märkt av? Ren nyfikenhet :)

det beror nog på vilken ras man har men 2 hundar tycker jag är perfekt. Nu har jag tre och det är en för mycket känner jag. Det blir lite kaos ;)

det beror nog på vilken ras man har men 2 hundar tycker jag är perfekt. Nu har jag tre och det är en för mycket känner jag. Det blir lite kaos ;)
Det är stor skillnad mellan 2 och 3 - det blir en helt annan flockmentalitet då. Har sparat en valp, så jag jobbar mycket nu med att dom vuxna inte ska överreagera och lära valpen en massa dumheter som dom mer eller mindre lagt av med :nailbiting::p

Jag vill ha en till hund. Jag har två hundar hemma, men en är min och en är sambons. Men jag vill ha fleer hundar. :D

Det är stor skillnad mellan 2 och 3 - det blir en helt annan flockmentalitet då. Har sparat en valp, så jag jobbar mycket nu med att dom vuxna inte ska överreagera och lära valpen en massa dumheter som dom mer eller mindre lagt av med :nailbiting::p
Och jag, smart som jag är, har bara 10 månader mellan dom två yngsta:laugh::D:banghead::p har ett grabb-gäng på 8, 2 och 1 år. Jag tänkte " äh, en mer eller mindre. Hur svårt kan det va". Men som du säger, en helt annan flockmentalitet.

Och jag, smart som jag är, har bara 10 månader mellan dom två yngsta:laugh::D:banghead::p har ett grabb-gäng på 8, 2 och 1 år. Jag tänkte " äh, en mer eller mindre. Hur svårt kan det va". Men som du säger, en helt annan flockmentalitet.
Hehe, jag har 11 månader mellan mina två äldsta ;) men dom är nu 4 och 5 år. Valpen är 6 månader. Valpen och 4-åringen är lika knäppa båda två, fast det kan ju vara genetiskt med då det är mor och dotter:D;)

Hehe, jag har 11 månader mellan mina två äldsta ;) men dom är nu 4 och 5 år. Valpen är 6 månader. Valpen och 4-åringen är lika knäppa båda två, fast det kan ju vara genetiskt med då det är mor och dotter:D;)
Skönt! Då är jag inte ensam om att få tokiga idèer och skaffa hundar väldigt tätt ;)

Jag har en hund just nu. Men har alltid velat ha två sen vi skaffade den första 2012. Var tanken att den jag har nu skulle blivit vår andra men vi förlorade ju den första innan nuvarande blev född.
Men i år blir det en hund till!
Sen får vi se hur det känns och vad sambon säger. Där vi bor nu blir det inte fler än två iaf!

Vi har bara en nu. Men sambon har gått med på att skaffa en till! :love: Så nästa sommar eller så ska vi börja kika efter valp igen. :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2