Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äh, skaffa dig en till whippet sedan så kommer du tänka att det är världsbäst med minst tvåDet är lite svårt det där..
Sambon hade hund när vi träffades och jag har alltid velat ha en hund så det var perfekt! Dock är hon en rottis och jag gillar inte såpass grova, tunga hundar även om hon är nätt i typen. Sen skaffade vi en whippetvalp i november då jag alltid velat ha en vinthund men allt var verkligen hundra gånger lättare med en hund! Visst, de har otroligt mycket sällskap av varandra och busar ute men "tyvärr" har jag tytt mig mer till valpen eftersom att rottisen inte riktigt är min på något sätt och jag inte varit med från början. Det blir nog lätt så att jag stör mig lättare på vår äldre hund eftersom sambon aldrig riktigt tränat med henne och hon är all over the place ibland men, jag skulle såklart inte byta bort någon utav dem för allt i världen och det är underbart med två men IBLAND blir man trött på det
Så är det inte här Min 4åring är i utmärkt skick, full av energi och räcker längre i tränings- och tävlingssammanhang än jag väntat mig att hon skulle göra. Men ja, att ha bara henne är otänkbart :PKan det inte vara så då att många som skaffar en andra hund gör det för att den första inte riktigt "håller" för det en vill göra? Alternativt att en skaffar hund nummer två när hund nummer två är äldre och inte har samma lust att hitta på grejer?
Såhär trivs jag som fasenSom rubriken säger så undrar jag om du trivs bäst att ha en eller flera hundar. Om du trivs bäst med fler, hur många trivs du bäst med?
Ja det är stor skillnad på att ha två hundar som är lite synkade, och på att ha hundar som inte är det. Att ha två kelpies på promenad är verkligen lätt tycker jag, de lyder så mycket bättre än mina gamla så jag behöver inte ens ha så bra koll. Men att ha en superskruttig, en lite halvgammal och en galen valp var rätt jobbigt! Jag fick hela tiden mana på den äldsta och samtidigt tjata på valpen att den skulle ta det lugnt.Håller med om att det är väldigt skillnad beroende på vilken typ av hund det är man har. När min schipperke fortfarande levde så var han och Minn på väldigt olika nivåer. Minn är en unghund av bruksras och Mille var en äldre och sjuk herre av sällskapstyp. Mille orkade inte hänga med på allt jag och Minn hittade på. Jag hade ofta Minn framför mig och Mille bakom mig på promenad. Med Minn kan man gå raskt om man vill med Mille gick det bara att strosa. Jag tränade en del med Mille men har räckte inte riktigt till och därför fick Minn flytta in vid 5,5 månaders ålder när jag fick frågan om jag var intresserad av att ta över henne.
Nu när jag har två kelpies på dagarna så är det lättare på många sätt för de är mer lika. Det är på sätt och vis jobbigare att ta med dem till olika ställen för de är större. Lenka är dock väldigt enkel att ha att göra med.
Det är ju också en fördel om man jobbar med hunden . Jag slutar aldrig träna med mina hundar utan de får hänga med på lydnadsträning och spår tills den dagen de dör. Och då tar det rätt mycket längre tid för varje extra hund. Jag kan tänka mig att en BC är rätt nöjd med att hänga med i fårhagen och "vara med" även om den inte får gå på riktigt låga hämt längre.Såhär trivs jag som fasen
(Alla är tyvärr inte mina
Har just nu fyra, varav en inte jobbar pga krämpor. Känns som minst en för lite... Målet är minst en ny valp vartannat år, så att det alltid finns ett gäng fungerande i arbete, nån på tillväxt/grundträning och ändå plats för pensionärer. BCs som jobbar med får är sjukt bekväma att ha i stora kvantiteter, det är ingen större skillnad på att gå med tre eller gå med femton.