Är du dagens hjälte?

Missemus

Trådstartare
Jag har köpt pelletterade örter till min häst för att testa det på hennes hosta. Dr Shaettes Vorarlberg. Det smakar beskt och hon bara vägrar att ta dem i sin mun. Har försökt att blanda det med havre, med sirap, med betfor. Inget funkar. Den som har ett bra knep att få i henne pillrena är min hjälte inte bara idag utan alla andra dagar också.

Nu vet jag inte vad just detta är men jag utgår ifrån att veterinär har koll på hästen och att du ger det i samråd med denne.
Går det krossa pelletsen så är det enklaste att göra det, slamma upp med lite vatten och ge med spruta direkt i munnen. Spruta då mot kinden så att hästen inte sätter i halsen. Är det under en begränsad tid det ska ges så brukar det fungera att göra så.

Jag ska boka klinikbesök i morgon men tyckte jag kunde ge henne detta ändå utan veterinärs inrådan och i väntan på diagnos, eftersom mycket tyder på att det är en allergi av ngt slag

Jag ska boka klinikbesök i morgon men tyckte jag kunde ge henne detta ändå utan veterinärs inrådan och i väntan på diagnos, eftersom mycket tyder på att det är en allergi av ngt slag

Örter har sällan eller aldrig någon inverkan på evt medicinering om inget annat står i medicinernas bipacksedel. Veterinär vet inte alltid bäst, men var noga med att nämna örtblandningen och sammansättngen för kliniken när du är där.

Då tycker jag att du ska vänta med att ge det. Ger du örterna innan veterinärbesöket så kan det försvåra diagnossättningen. När du har diagnosen klar och din veterinär tycker att det är okej att ge örtblandningen så kan det däremot vara ett bra komplement ihop med ev. andra åtgärder.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar