Är din hund känslig i magen + avel

Sv: Är din hund känslig i magen + avel

Paradis skrev:
Dom hundarna pappa har nu är den ena 1 och den andra 1,5 då den ena blir hård i magen av för mycket ben.

Kram

dom hårda för Det blir så mycket kalk dom får i sig så det blir ju restprodukter i renkalk för kroppen kan inte ta åt sig så mycket kalk på en gång.

Vi har aldrig tillåtit hundar i köket så jag ser inte det som ett problem. Sedan handlar det ofta om så små mängder att även en allergisk hund klarar av det. Våra hundar har även fått lära sig att de inte äter något innan de har fått en "Var så god".

Skulle du ge en häst animalier på regelbunden basis för att "den ska tåla det"?

ChristinA skrev:
"inga djurs mag/tarm system gjorda för spanmål."

Inga???

Om du tittar ut på en ej odlad äng eller skog så hittar du nästan inget (finns lite vildhavre) om liknar nåt av dom spanmålen som odlas på våra åkrar, utan det som bonden odlar är mycket kraftigt förädlat av oss meniskor.

Kram

Tack, då vet jag varför dom blir håda när dom får det årets älgben.

Men dom älskar det där äkliga benet med både klöve och hår på.

Kram

Tippan skrev:
Jag minns inte vad det var, men det var iaf föda som absolut inte förknippas med en häst. Tyvärr minns jag bara inte vart jag läst det.

Är det inte islänningar och saltsill du tänker på?

Vette fanken. Kan det vara det? Men jag tycker att det är andra minnesbilder jag får upp i huvudet. Men jag är mer än lovligt förvirrad också så :p Berätta mer om saltsillen!

Tja, det är länge sedan jag hörde varför man gammalt tillbaka fodrade hästar på Island med saltsill. Jag vet dock att islänningen som stod i vårt stall var född på Island och med förtjusning smaskade i sig saltsill. Ägaren sa att han var van det sedan han var liten och att det var vanligt på Island.

Anledningen antar jag kan vara att det är en behändig protein och saltkälla om betet är kargt och man bor så att fisk är lättillgängligt. Rent historiskt är det ju så att djur som utvecklats till allätare har haft bättre överlevnads statistik, så helt tokigt är det nog inte med kött även till rena växtätare.

Alla vill inte ha hundförbjudna områden i sitt hus, speciellt inte om det är en ren sällskapshund. Vad hindrar dessutom barnen från att knata iväg med en smörgås i handen och ge till hunden i hallen?

Jag skulle inte föda upp en häst på kött, men så är hästen ren herbivor. Hunden är inte ren carnivor utan mer åt allätarhållet. Basen i fodret ska vara kött, men sedan ska det tillsättas diverse grönt. Det stöds av diverse foderexperter och det finns ingen foderlära som utesluter grönsaker och liknande helt.

För egen del vill jag ha en hund som tål allt. Om hunden blir så illa tvungen att leva på spannmålsbaserat foder så ska den klara av det.

Grönsaker och spannmål är helt olika saker. Jag känner inte till en enda hund som är allergisk mot grönsaker.

Visst, hunden är inte en strikt köttätare, men den är inte allätare heller. Lite "grönt" ska maten innehålla, men spannmål och grönt är som sagt helt olika saker.

Jag har svårt att förstå (nej, jag förstår inte alls) resonemanget att våra djur ska klara av att leva på vilken skit som helst. Det gör vi ju inte själva heller, inte i längden iaf.

Och vad gäller barn och smörgåsar eller vad tusan de nu kan stoppa i hunden. Du läste inte vad jag skrev om mängd, eller? Allergi har ofta med mängd allergen att göra och en liten smörgås blir inte så himla mycket. Sedan tycker inte jag att barn ska lämnas med hundar utan uppsikt. Det plus att man lär hunden att den helt enkelt inte får äta utan ett "var så god" bör vara ett himla bra verktyg för att undgå att få hunden istoppad olämpliga saker.

jag kan hålla med om att jag tycker att en hund ska kunna klara av det mesta.. i begränsad mängd och under begränsad period.. Men att ge ett spannmålsbaserat foder tycker jag är förkastligt! Eftersom ingen verkar veta vad för effekt det har på hunden.. Spannmål i torrfoder har två stora uppgifter (som jag ser det) och det är att öka kolhydrat och fiberinnehållet (av ngn anledning som jag inte har en aning om) och att hålla ihop kulorna (utan spannmålet (även nu betfiber) så hade det bara varit ett pulver i fodersäckarna). Dessutom är det billigt..
Bevisligen så finns det många vete allergiska hundar.. å det måste juh finnas en anledning till att de blivit allergiska mot just det och inte mot köttmjöl eller kyckling?!? Tror säkert att det kan påverkas genom avel.. men tycker att avel på bara hundar som SKA tåla allt blir galet.. då man i långa loppet börjar ändrar på ett system som utvecklats i flera miljoner år..

Båda mina flickor är avelstikar. Och mycket sunda på alla sätt. De kan äta vad som helst utan att bli dåliga.
Den ena lilla damen tyckte att det var mycket festligt att hoppa upp på bordet och sno min inneboendes middag om han lämnade den för att tex gå på toaletten eller hämta kryddor. Så hon har smakat en del olika mat. Och aldrig blivit sjuk. Nu har vi dock fått damen att inse att bordet är inte hennes matplats.;)

Jason har en väldigt bra mage. Han blir oftast inte dålig alls av saker han äter. Jag tycker det är viktigt att hunden har en bra mage. Man har ju hört talas om schäfermage och det är inget jag skulle vilja att min hund hade

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 977
R
Hundhälsa Den här tråden har mina grannar bett mig starta för att få råd. Det gäller deras kinapuff som är lite över året och behöver gå upp i...
Svar
16
· Visningar
6 323
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar